PROGRAM KINOTEKE Rujan 2022.

ČETVRTAK / 01.09.

BELFAST

Belfast, 2021.
20:00 sati



Belfast, 2021. Kenneth Branagh, 98 min. UK
Scenarij:
Kenneth Branagh
Uloge: Jude Hill, Lewis McAskie, Caitríona Balfe
   Belfast, Sjeverna Irska, 1969. Devetogodišnji Buddy poput većine svojih vršnjaka ulicu tretira (nogometnim)  igralištem, izvodi vragolije s nestašnom rođakinjom i pokušava pronaći način kako se približiti školskoj simpatiji. Lako bi se moglo reći bezbrižno i nevino djetinjstvo, no nad njihovim gradom se polako nadvija ružna sjena sverastuće vjerske netrpeljivosti i otvorenog sukoba između protestanata i katolika. Buddyjeva skromna obitelj ne želi birati strane jer su za njih svi ljudi jednaki, no ulica ne misli isto, a tu su i nagomilani dugovi koji ih tjeraju na odluku da li ostati ili napustiti voljeni Belfast?
   Zavodljiv i sentimentalan... Ali također je iskren i nježan. (Deborah Ross  / The Spectator)
   Iskren i krajnje neodoljiv film koji me držao u svojim rukama od početka do kraja. (Keith Garlington / Keith & Movies)
   "Belfast" je sjajan film i nasilje koje je prikazano nije ni desetinu onoga što gledamo svakodnevno u mnogo blažim temama negoli sve što je vezano za Sjevernu Irsku, a istovremeno nedvosmisleno "o čemu se tu radi", no suptilnost je magična riječ filma "Belfast". Pa tako na odjavnoj špici stoji posveta: “Za sve koji su ostali. Za sve koji su otišli. I za sve one koje smo izgubili.” (Anastazija Vržina / perun.hr)
   Na neki način, "Belfast" je Branaghov "Amarcord". (Marko Njegić, SD)
„Belfast“ je Branaghova poetizirana posveta obitelji, ljudima koje je poznavao, prvoj ljubavi, rodnom mjestu i vremenu odrastanja, kao i emotivno ljubavno pismo kinematografiji. (Ljubiša Prica, net.hr)
   Besprijekorna crno-bijela fotografija Harisa Zambarloukosa maestralno lovi ugođaj kasnih 60-ih, a Branagh itekako zna kako i iz kojih kutova ga valjano prikazat. (Ivica Perinović, ezadar.net)

https://www.imdb.com/title/tt12789558/?ref_=fn_al_tt_1

PETAK / 02.09.

ORKESTAR SA SLOMLJENIM INSTRUMENTIMA

That Orchestra With the Broken Instruments, 2021.
17:30 sati



IZRAELSKI VIKEND:
That Orchestra With the Broken Instruments, 2021. Yuval Hameiri, Michal Vaknin, 79 min. IL

   Neispravni instrumenti. Jedan briljantni dirigent, tri darovita skladatelja i 100 glazbenika susreću se na četiri dana proba. Govore različitim jezicima. Orkestar profesionalnih i amaterskih glazbenika, mladih i starih, sprema se, unatoč svemu, za jedinstveni koncert u Jeruzalemu. Ukratko, poetičan pokušaj stvaranja sklada u neskladnom gradu.
https://www.imdb.com/title/tt15185782/?ref_=fn_al_tt_1

LJETO KAD SAM NAUČILA LETJETI

Leto kada sam naučila da letim, 2022.
20:00 sati



LJETO KAD SAM NAUČILA LETJETI
Leto kada sam naučila da letim, 2022. Radivoje Andrić, 90 min. RS/RH/BU/SK
Scenarij:
Ljubica Luković po romanu Jasminke Petrović
Uloge: Klara Hrvanović, Olga Odanović, Snježana Sinovčić, Žarko Laušević, Luka Bajto, Ema Kereta Rogić
   Pred dvanaestogodišnjom Sofijom je naizgled najdosadnije ljetovanje ikada – ljetovanje s dvije bake. Jedna je njena baka, s kojom dolazi iz Beograda, a druga je bakina sestra s Hvara koju Sofija nikada nije upoznala – obiteljske su se veze pokidale i treba ih obnoviti. Iako Sofiji prijeti ljetovanje bez wirelessa u društvu dvije starice, idiličan jadranski otok, prvi poljubac, pomirenje obitelji, ali i suočavanje s tugom pretvorit će ga u neprocjenjivo i nezaboravno iskustvo. Sofija odrasta.
   Film je ovjenčan Nagradom najboljeg europskog filma za djecu na međunarodnom festivalu BUFF u Švedskoj. Na Pulskom filmskom festivalu, film je osvojio najvišu ocjenu publike (4,87) od svih filmova prikazanih u domaćoj i međunarodnoj konkurenciji, a glumica Snježana Sinovčić nagrađena je Zlatnom arenom za najbolji hrvatski doprinos u manjinskoj koprodukciji.
   Duhovit je, pametan, nježan i lijep. (Zrinka Pavlić, tportal.hr)
   Autentičan, razigran i topao film koji može, barem na sat vremena, izbrisati svu težinu odraslog života, sve dok ne osjetite kako postajete sve lakši i lakši, kao da i sami možete poletjeti. (Tia Špero, Večernji List)
   Film je i divna posveta dalmatinskoj otočkoj kulturi. U filmu se s puno ljubavi rekreira otočka kultura mirisnih trava, vrta, domaćih životinja, kaića i mora, kult vina, recepti, kolači te jezik dijalektalnih brojanica i rima. Ne pamtim puno hrvatskih filmova koji su sačinili ovakvu posvetu bukoličkoj Dalmaciji. (Jurica Pavičić, Jutarnji List)

https://www.imdb.com/title/tt12885338/?ref_=nv_sr_srsg_0

SUBOTA / 03.09.

GROSSMAN

Grossman, 2021.
17:30 sati



IZRAELSKI VIKEND:
Grossman, 2021. Adi Arbel, 54 min. IL

   „Naučio sam nešto o svom pisanju otkako je moj sin, Uri, ubijen – postoji jedan način na koji možemo shvatiti i najmanju naznaku onoga što postoji iza neprobojnog zida smrti, osjećaj nepostojanja. A opet, osjetiti golemost onoga što znači biti živ uz to – kroz pisanje. To je ono što tražim u svom pisanju, da postojim na oba mjesta, samo na trenutak”. Slavni izraelski pisac David Grossman pred kamerom dijeli iskrene, privatne i intimne uvide i razotkriva delikatnu i složenu vezu između njegovih romana i osobnog života.
https://www.imdb.com/title/tt15138678/?ref_=nv_sr_srsg_0

BELFAST

Belfast, 2021.
20:00 sati



Belfast, 2021. Kenneth Branagh, 98 min. UK
Scenarij:
Kenneth Branagh
Uloge: Jude Hill, Lewis McAskie, Caitríona Balfe
   Belfast, Sjeverna Irska, 1969. Devetogodišnji Buddy poput većine svojih vršnjaka ulicu tretira (nogometnim)  igralištem, izvodi vragolije s nestašnom rođakinjom i pokušava pronaći način kako se približiti školskoj simpatiji. Lako bi se moglo reći bezbrižno i nevino djetinjstvo, no nad njihovim gradom se polako nadvija ružna sjena sverastuće vjerske netrpeljivosti i otvorenog sukoba između protestanata i katolika. Buddyjeva skromna obitelj ne želi birati strane jer su za njih svi ljudi jednaki, no ulica ne misli isto, a tu su i nagomilani dugovi koji ih tjeraju na odluku da li ostati ili napustiti voljeni Belfast?
   Zavodljiv i sentimentalan... Ali također je iskren i nježan. (Deborah Ross  / The Spectator)
   Iskren i krajnje neodoljiv film koji me držao u svojim rukama od početka do kraja. (Keith Garlington / Keith & Movies)
   "Belfast" je sjajan film i nasilje koje je prikazano nije ni desetinu onoga što gledamo svakodnevno u mnogo blažim temama negoli sve što je vezano za Sjevernu Irsku, a istovremeno nedvosmisleno "o čemu se tu radi", no suptilnost je magična riječ filma "Belfast". Pa tako na odjavnoj špici stoji posveta: “Za sve koji su ostali. Za sve koji su otišli. I za sve one koje smo izgubili.” (Anastazija Vržina / perun.hr)
   Na neki način, "Belfast" je Branaghov "Amarcord". (Marko Njegić, SD)
„Belfast“ je Branaghova poetizirana posveta obitelji, ljudima koje je poznavao, prvoj ljubavi, rodnom mjestu i vremenu odrastanja, kao i emotivno ljubavno pismo kinematografiji. (Ljubiša Prica, net.hr)
   Besprijekorna crno-bijela fotografija Harisa Zambarloukosa maestralno lovi ugođaj kasnih 60-ih, a Branagh itekako zna kako i iz kojih kutova ga valjano prikazat. (Ivica Perinović, ezadar.net)

https://www.imdb.com/title/tt12789558/?ref_=fn_al_tt_1

UTORAK / 06.09.

The Rain People, 1969. Francis Ford Coppola, 101 min. US
Scenarij
: Francis Ford Coppola
Uloge: James Caan, Shirley Knight, Robert Duvall
   Očajna u svom monotonom braku, mlada trudna žena započinje putovanje duž SAD-a. Tijekom puta, upoznaje bivšeg igrača američkog nogometa koji je preživio nekoliko ozljeda mozga. Natalie je željna avanture, a možda i romantične epizode s Jimmyjem, no kada primjećuje Jimmyjeve mentalne i emocionalne mane, Natalie se pronađe u situaciji koju nije željela: počinje se osjećati odgovornom za njega.
   "The Rain People" po izlasku baš i nije dobio posebne kritike, no s vremenom mu je reputacija postajala sve bolja, a i sam Coppola za ovaj film kaže da je to jedan od pet najboljih filmova koje je snimio. Osim toga, film je dokazao da James Caan posjeduje mnogo više dubine i glumačkog talenta nego što su pokazale njegove prethodne uloge.
    Zapravo, teško je reći je li njegov film uspješan ili ne. To je lijepa stvar kod novih američkih redatelja sklonih eksperimentiranju. Rade zanimljive stvari, nude provokativna zapažanja i ne pokušavaju slijediti put Johna Forda. (Roger Ebert / Chicago Sun Times)
   Stekao je kultni status kao rani feministički film zbog provokativnog tretmana žene u traganju za vlastitim identitom. (Margarita Landazuri / Turner Classic Movies)
   Riječ je o Coppolinom najosobnijem filmu do tad, ali i jednom od najosobnijih filmova čitava njegova opusa. To egzistencijalističko ostvarenje o potrazi za individualnim identitetom i smislom jedno je od korijenskih ostvarenja onog što će ubrzo biti nazvano Novim Hollywoodom, a također i jedan od ranih primjera feminističke orijentacije u američkoj kinematografiji, ujedno i film koji je svog tvorca Coppolu stavio na čelo nove generacije američkih filmaša. (HFS)
   Snimljen pod znatnim utjecajem francuskog novog vala, filmskog pokreta koji je imao veliki utjecaj na brojne filmaše Coppoline generacije, a posredno je zaslužan i za dolazak vjerojatno najplodonosnijeg i najboljeg desetljeća u povijesti američkog filma, odnosno 70-ih godina. (gambee82.blogspot.com)

https://www.imdb.com/title/tt0064873/?ref_=fn_al_tt_1

   JAMES CAAN 1944.-2022. Od suradnje s Francisom Fordom Coppolom do novijih uloga (Misery, Elf…), Caan je bio bitan dio povijesti Hollywooda u drugoj polovici 20. stoljeća. Iako nikada nije dostigao zvjezdanu slavu koju su mu mnogi predviđali nakon "Kuma", njegova pojava bila je prisutna sve do posljednjih dana. S lakoćom iznoseći glavne muške i karakterne uloge, Caan je radio s mnogim vrhunskim holivudskim rediteljima i snimao klasične filmove u svakoj deceniji svoje 50-godišnje karijere.
   Ubrzo nakon što je objavljena vijest o njegovoj smrti, na društvenim mrežama su se oglasili njegovi prijatelji i suradnici s izrazima sućuti. Francis Ford Coppola: "Jimmy je netko tko se protegnuo kroz moj život duže i bliže nego bilo koja druga filmska figura koju sam poznavao. Od početaka kad smo raditi na The Rain People, pa preko značajnih trenutaka mog života. Njegovi filmovi i sjajne uloge koje je tumačio nikad neće biti zaboravljeni. Stari prijatelj sa Sunnysidea, suradnik i jedan od najduhovitijih ljudi koje sam ikada upoznao."

 

SRIJEDA / 07.09.

IN MEMORIAM WOLFGANG PETERSEN: NA VATRENOJ LINIJI

In the Line of Fire, 1993.
20:00 sati



In the Line of Fire, 1993. Wolfgang Petersen, 128 min. US
Scenarij:
Jeff Maguire
Uloge: Clint Eastwood, John Malkovich, Rene Russo, Dylan McDermott, Gary Cole
   Triler o psihopati (sjajni John Malkovich) koji pokušava ubiti predsjednika Sjedinjenih Država, i veteranu tajne službe (standardno dobri Clint Eastwood) koji ga prati.
   Redatelj Wolfgang Petersen jednostavno, a opet moderno gradi priču, ali njegov pravi posao je da se skloni s puta dvojici glavnih glumaca. I on to čini. (Gene Siskel / Chicago Tribune)
   Možda još ima mjesta za film poput „In the Line of Fire“. Samo nisam siguran da više imamo Clinta Eastwooda da spasi Ameriku od nje same. (Tony Black / Cultural Conversation)
   Triler najvišeg ranga, „In the Line of Fire“ koristi strogu režiju Wolfganga Petersena i karizmatične izvedbe Clinta Eastwooda i Johna Malkovicha. (rotten tomatoes / konsenzus kritičara)
   Većina današnjih trilera počiva na vratolomijama i akciji. „In the Line of Fire“ ima dušu. (Roger Ebert / Chicago Sun Times)
   Clint Eastwood je sjajan... Film mi se jako svidio. Realističan je koliko može biti. (Bill Clinton, 1993., tada američki predsjednik)

https://www.imdb.com/title/tt0107206/?ref_=fn_al_tt_2

ČETVRTAK / 08.09.

JA SAM ZLATAN

Jag är Zlatan / I am Zlatan, 2022.
20:00 sati



Jag är Zlatan / I am Zlatan, 2022. Jens Sjögren, 100 min. S
Scenarij:
Jakob Beckman i Zlatan Ibrahimović prema knjizi Davida Lagercrantza
Uloge: Granit Rushiti, Dominic Andersson Bajraktati, Čedomir Glišović
   Što neobuzdanog sina balkanskih doseljenika na hladnom europskom sjeveru drži na životu? Instinkt za preživljavanjem? Strast i Bogom dani talent?
   Biografski film o jednom od najboljih nogometašu današnjice, Zlatanu Ibrahimoviću. Zasnovan na nogometaševoj istoimenoj autobiografiji, koju supotpisuje David Lagercrantz, intrigantan je portret sportskog uspjeha iza kojeg se krije osveta svima onima koji su nogometnu legendu u startu otpisali.
    Dominic Andersson Bajraktati glumi 11-godišnjeg Zlatana, krajnje nesklonog školskim pravilima ponašanja te i više nego robusnog nastupa na nogometnom travnjaku. Ono što okolina iz ovakvog ponašanja ubrzo iščitava jest dječakova komunikacija koja odražava neprilagođenost, usamljenost te glad za uspjehom. Posebno mjesto u ovoj nesvakidašnjoj priči zauzimaju Zlatanovi roditelji, otac Šeik, niskokvalificirani radnik sklon alkoholu, kao i, za dječaka, emocionalno nepristupačna majka Jurka.
   Kao sin imigranata s Balkana, nogomet je Zlatanu predstavljao raskid s nimalo laganim životom unutar doseljeničke zajednice u kojoj je živio, a tijekom kojeg je pokazao neizmjernu veličinu nevjerojatnog talenta i samopouzdanja koji su ga kasnije, unatoč potpuno drugačijim predviđanjima, katapultirali u jednog od ključnih nogometaša 21. stoljeća, važne karike u nekima od najvećih europskih klubova (Ajax, Juventus, Inter, Milan, Barcelona, Paris Saint-Germain, Manchester United).
   Obično su takve priče učinkovitije u dokumentarnom obliku, ali zapravo je to lijepo urađeno. (Brian Viner / Daily Mail)
   Knjiga – apsolutni bestseller u Švedskoj - je odraz Ibrahimovićevog individualizma, a razina iskrenosti neuobičajena je za švedsku sportsku autobiografiju i sličnija britanskim izdanjima. (Martina Montelius / Expressen)
   Najuvjerljivija autobiografija koja se ikada pojavila pod imenom nekog nogometaša. (Richard Williams / The Guardian)

https://www.imdb.com/title/tt10400028/?ref_=nv_sr_srsg_0

PETAK / 09.09.

JA SAM ZLATAN

Jag är Zlatan / I am Zlatan, 2022.
17:30 sati



Jag är Zlatan / I am Zlatan, 2022. Jens Sjögren, 100 min. S
Scenarij:
Jakob Beckman i Zlatan Ibrahimović prema knjizi Davida Lagercrantza
Uloge: Granit Rushiti, Dominic Andersson Bajraktati, Čedomir Glišović
   Što neobuzdanog sina balkanskih doseljenika na hladnom europskom sjeveru drži na životu? Instinkt za preživljavanjem? Strast i Bogom dani talent?
   Biografski film o jednom od najboljih nogometašu današnjice, Zlatanu Ibrahimoviću. Zasnovan na nogometaševoj istoimenoj autobiografiji, koju supotpisuje David Lagercrantz, intrigantan je portret sportskog uspjeha iza kojeg se krije osveta svima onima koji su nogometnu legendu u startu otpisali.
    Dominic Andersson Bajraktati glumi 11-godišnjeg Zlatana, krajnje nesklonog školskim pravilima ponašanja te i više nego robusnog nastupa na nogometnom travnjaku. Ono što okolina iz ovakvog ponašanja ubrzo iščitava jest dječakova komunikacija koja odražava neprilagođenost, usamljenost te glad za uspjehom. Posebno mjesto u ovoj nesvakidašnjoj priči zauzimaju Zlatanovi roditelji, otac Šeik, niskokvalificirani radnik sklon alkoholu, kao i, za dječaka, emocionalno nepristupačna majka Jurka.
   Kao sin imigranata s Balkana, nogomet je Zlatanu predstavljao raskid s nimalo laganim životom unutar doseljeničke zajednice u kojoj je živio, a tijekom kojeg je pokazao neizmjernu veličinu nevjerojatnog talenta i samopouzdanja koji su ga kasnije, unatoč potpuno drugačijim predviđanjima, katapultirali u jednog od ključnih nogometaša 21. stoljeća, važne karike u nekima od najvećih europskih klubova (Ajax, Juventus, Inter, Milan, Barcelona, Paris Saint-Germain, Manchester United).
   Obično su takve priče učinkovitije u dokumentarnom obliku, ali zapravo je to lijepo urađeno. (Brian Viner / Daily Mail)
   Knjiga – apsolutni bestseller u Švedskoj - je odraz Ibrahimovićevog individualizma, a razina iskrenosti neuobičajena je za švedsku sportsku autobiografiju i sličnija britanskim izdanjima. (Martina Montelius / Expressen)
   Najuvjerljivija autobiografija koja se ikada pojavila pod imenom nekog nogometaša. (Richard Williams / The Guardian)

https://www.imdb.com/title/tt10400028/?ref_=nv_sr_srsg_0

LJETO KAD SAM NAUČILA LETJETI

Leto kada sam naučila da letim, 2022.
20:00 sati



LJETO KAD SAM NAUČILA LETJETI
Leto kada sam naučila da letim, 2022. Radivoje Andrić, 90 min. RS/RH/BU/SK
Scenarij:
Ljubica Luković po romanu Jasminke Petrović
Uloge: Klara Hrvanović, Olga Odanović, Snježana Sinovčić, Žarko Laušević, Luka Bajto, Ema Kereta Rogić
   Pred dvanaestogodišnjom Sofijom je naizgled najdosadnije ljetovanje ikada – ljetovanje s dvije bake. Jedna je njena baka, s kojom dolazi iz Beograda, a druga je bakina sestra s Hvara koju Sofija nikada nije upoznala – obiteljske su se veze pokidale i treba ih obnoviti. Iako Sofiji prijeti ljetovanje bez wirelessa u društvu dvije starice, idiličan jadranski otok, prvi poljubac, pomirenje obitelji, ali i suočavanje s tugom pretvorit će ga u neprocjenjivo i nezaboravno iskustvo. Sofija odrasta.
   Film je ovjenčan Nagradom najboljeg europskog filma za djecu na međunarodnom festivalu BUFF u Švedskoj. Na Pulskom filmskom festivalu, film je osvojio najvišu ocjenu publike (4,87) od svih filmova prikazanih u domaćoj i međunarodnoj konkurenciji, a glumica Snježana Sinovčić nagrađena je Zlatnom arenom za najbolji hrvatski doprinos u manjinskoj koprodukciji.
   Duhovit je, pametan, nježan i lijep. (Zrinka Pavlić, tportal.hr)
   Autentičan, razigran i topao film koji može, barem na sat vremena, izbrisati svu težinu odraslog života, sve dok ne osjetite kako postajete sve lakši i lakši, kao da i sami možete poletjeti. (Tia Špero, Večernji List)
   Film je i divna posveta dalmatinskoj otočkoj kulturi. U filmu se s puno ljubavi rekreira otočka kultura mirisnih trava, vrta, domaćih životinja, kaića i mora, kult vina, recepti, kolači te jezik dijalektalnih brojanica i rima. Ne pamtim puno hrvatskih filmova koji su sačinili ovakvu posvetu bukoličkoj Dalmaciji. (Jurica Pavičić, Jutarnji List)

https://www.imdb.com/title/tt12885338/?ref_=nv_sr_srsg_0

SUBOTA / 10.09.

BELFAST

Belfast, 2021.
17:30 sati



Belfast, 2021. Kenneth Branagh, 98 min. UK
Scenarij:
Kenneth Branagh
Uloge: Jude Hill, Lewis McAskie, Caitríona Balfe
   Belfast, Sjeverna Irska, 1969. Devetogodišnji Buddy poput većine svojih vršnjaka ulicu tretira (nogometnim)  igralištem, izvodi vragolije s nestašnom rođakinjom i pokušava pronaći način kako se približiti školskoj simpatiji. Lako bi se moglo reći bezbrižno i nevino djetinjstvo, no nad njihovim gradom se polako nadvija ružna sjena sverastuće vjerske netrpeljivosti i otvorenog sukoba između protestanata i katolika. Buddyjeva skromna obitelj ne želi birati strane jer su za njih svi ljudi jednaki, no ulica ne misli isto, a tu su i nagomilani dugovi koji ih tjeraju na odluku da li ostati ili napustiti voljeni Belfast?
   Zavodljiv i sentimentalan... Ali također je iskren i nježan. (Deborah Ross  / The Spectator)
   Iskren i krajnje neodoljiv film koji me držao u svojim rukama od početka do kraja. (Keith Garlington / Keith & Movies)
   "Belfast" je sjajan film i nasilje koje je prikazano nije ni desetinu onoga što gledamo svakodnevno u mnogo blažim temama negoli sve što je vezano za Sjevernu Irsku, a istovremeno nedvosmisleno "o čemu se tu radi", no suptilnost je magična riječ filma "Belfast". Pa tako na odjavnoj špici stoji posveta: “Za sve koji su ostali. Za sve koji su otišli. I za sve one koje smo izgubili.” (Anastazija Vržina / perun.hr)
   Na neki način, "Belfast" je Branaghov "Amarcord". (Marko Njegić, SD)
„Belfast“ je Branaghova poetizirana posveta obitelji, ljudima koje je poznavao, prvoj ljubavi, rodnom mjestu i vremenu odrastanja, kao i emotivno ljubavno pismo kinematografiji. (Ljubiša Prica, net.hr)
   Besprijekorna crno-bijela fotografija Harisa Zambarloukosa maestralno lovi ugođaj kasnih 60-ih, a Branagh itekako zna kako i iz kojih kutova ga valjano prikazat. (Ivica Perinović, ezadar.net)

https://www.imdb.com/title/tt12789558/?ref_=fn_al_tt_1

JA SAM ZLATAN

Jag är Zlatan / I am Zlatan, 2022.
20:00 sati



Jag är Zlatan / I am Zlatan, 2022. Jens Sjögren, 100 min. S
Scenarij:
Jakob Beckman i Zlatan Ibrahimović prema knjizi Davida Lagercrantza
Uloge: Granit Rushiti, Dominic Andersson Bajraktati, Čedomir Glišović
   Što neobuzdanog sina balkanskih doseljenika na hladnom europskom sjeveru drži na životu? Instinkt za preživljavanjem? Strast i Bogom dani talent?
   Biografski film o jednom od najboljih nogometašu današnjice, Zlatanu Ibrahimoviću. Zasnovan na nogometaševoj istoimenoj autobiografiji, koju supotpisuje David Lagercrantz, intrigantan je portret sportskog uspjeha iza kojeg se krije osveta svima onima koji su nogometnu legendu u startu otpisali.
    Dominic Andersson Bajraktati glumi 11-godišnjeg Zlatana, krajnje nesklonog školskim pravilima ponašanja te i više nego robusnog nastupa na nogometnom travnjaku. Ono što okolina iz ovakvog ponašanja ubrzo iščitava jest dječakova komunikacija koja odražava neprilagođenost, usamljenost te glad za uspjehom. Posebno mjesto u ovoj nesvakidašnjoj priči zauzimaju Zlatanovi roditelji, otac Šeik, niskokvalificirani radnik sklon alkoholu, kao i, za dječaka, emocionalno nepristupačna majka Jurka.
   Kao sin imigranata s Balkana, nogomet je Zlatanu predstavljao raskid s nimalo laganim životom unutar doseljeničke zajednice u kojoj je živio, a tijekom kojeg je pokazao neizmjernu veličinu nevjerojatnog talenta i samopouzdanja koji su ga kasnije, unatoč potpuno drugačijim predviđanjima, katapultirali u jednog od ključnih nogometaša 21. stoljeća, važne karike u nekima od najvećih europskih klubova (Ajax, Juventus, Inter, Milan, Barcelona, Paris Saint-Germain, Manchester United).
   Obično su takve priče učinkovitije u dokumentarnom obliku, ali zapravo je to lijepo urađeno. (Brian Viner / Daily Mail)
   Knjiga – apsolutni bestseller u Švedskoj - je odraz Ibrahimovićevog individualizma, a razina iskrenosti neuobičajena je za švedsku sportsku autobiografiju i sličnija britanskim izdanjima. (Martina Montelius / Expressen)
   Najuvjerljivija autobiografija koja se ikada pojavila pod imenom nekog nogometaša. (Richard Williams / The Guardian)

https://www.imdb.com/title/tt10400028/?ref_=nv_sr_srsg_0

UTORAK / 13.09.

IN MEMORIAM JAMES CAAN: SMIJEŠNA DAMA

Funny Lady, 1975.
20:00 sati



Funny Lady, 1975. Herbert Ross, 136 min. US
Scenarij:
Jay Presson Allen, Arnold Schulman
Uloge: Barbra Streisand, James Caan, Omar Sharif, Roddy McDowall
   Slavna pjevačica Fanny Brice nalazi se pred životnom prekretnicom izgubivši životni cilj: još uvijek zaljubljena u biveg muža i bez posla koji bi ju zadovoljio kao umjetnicu. Billy Rose, tekstopisac s vlastitim noćnim klubom, nudi joj priliku za novi početak.
   Dokazani redatelj Herbert Ross i sjajna, šarmantna Barbra Streisand, samo su neki od razloga što je ova romantična komedija dobila nominacije za čak pet Oscara. Pouka ovog djela bliska je svima nama i zasigurno vas neće ostaviti ravnodušnima: tek kad izgradimo svoju ličnost do to mjere da možemo živjeti samostalno, zadovoljni sami sobom, bit ćemo spremni zadovoljno kročiti u odnose s drugima!
   Caan je pobijedio mnoge od najboljih holivudskih glumaca (Robert Blake, Robert De Niro…) za željenu ulogu, a na kraju je odlučila Barbra Streisand “Sve se svodi na to koga publika želi da poljubim. Roberta Blakea, ne. Jamesa Caana, da".
   Sve dok gospođica Streisand kao Fanny pjeva blues, ili pjeva bilo što drugo, „Funny Lady“ je vrhunska zabava, ali čim prestane, film postaje kliše. (Vincent Canby / The New York Times)
   Barbra Streisand bila je izvanredna kao mlađa Fanny Brice u „Funny Girl“, a u „Funny Lady“ je čak i bolja... Koliko god zaplet bio klišeiziran, ne može se poreći superiorna integracija drame, komedije i dobre glazbe. (Arthur D. Murphy / Variety)

https://www.imdb.com/title/tt0073026/?ref_=nv_sr_srsg_0

   JAMES CAAN 1944.-2022. Od suradnje s Francisom Fordom Coppolom do novijih uloga (Misery, Elf…), Caan je bio bitan dio povijesti Hollywooda u drugoj polovici 20. stoljeća. Iako nikada nije dostigao zvjezdanu slavu koju su mu mnogi predviđali nakon "Kuma", njegova pojava bila je prisutna sve do posljednjih dana. S lakoćom iznoseći glavne muške i karakterne uloge, Caan je radio s mnogim vrhunskim holivudskim rediteljima i snimao klasične filmove u svakoj deceniji svoje 50-godišnje karijere.
   Ubrzo nakon što je objavljena vijest o njegovoj smrti, na društvenim mrežama su se oglasili njegovi prijatelji i suradnici s izrazima sućuti. Francis Ford Coppola: "Jimmy je netko tko se protegnuo kroz moj život duže i bliže nego bilo koja druga filmska figura koju sam poznavao. Od početaka kad smo raditi na The Rain People, pa preko značajnih trenutaka mog života. Njegovi filmovi i sjajne uloge koje je tumačio nikad neće biti zaboravljeni. Stari prijatelj sa Sunnysidea, suradnik i jedan od najduhovitijih ljudi koje sam ikada upoznao."

 

SRIJEDA / 14.09.

IN MEMORIAM WOLFGANG PETERSEN: PODMORNICA

Das Boot, 1981.
20:00 sati



Das Boot, 1981. Wolfgang Petersen, 149 min. DE
Scenarij
: Wolfgang Petersen po romanu Lothara G. Buchheima
Uloge: Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer, Klaus Wenneman
   Godine 1941. rat na Atlantiku dosegao je kritičnu točku - saveznici su postajali sve bolji i bolji u zaštiti svojih konvoja od gomile njemačkih podmornica.
   „Das Boot" prikazuje autentičnu podmorničku operaciju ratne 1941. godine. Započinje izlaskom iz atlantske luke La Rochelle, a završava s teško oštećenim brodom koji se vraća kući pod kišom bombi neprijateljskih zrakoplova. Između su tjedni straha; pakao podmorničkog ratovanja: mučna skučenost, tromo putovanje, oluja, zračni napadi…
   Iako impresioniran tehnološkom preciznošću scenografije filma i zgrada za izgradnju luke, romanopisac Lothar-Günther Buchheim izrazio je razočaranje Petersenovom adaptacijom u recenziji objavljenoj 1981., opisujući Petersenov film kao pretvaranje njegovog jasno antiratnog romana u spoj "jeftine, plitke američke akcije" i " njemačkih propagandne kinožurnale iz Drugog svjetskog rata". „Sada se pitam: ako ovaj film gledateljima omogući da ponovno prožive dubine pakla, hoće li ih natjerati da preziru rat - ili ih čak fascinirati? Pa čak i ratni film koji je nemilosrdno prikazivao užasnu stvarnost podmorničkog rata -- bi li to bilo dovoljno? Ne bi li pomorski ratni film danas trebao zauzeti čvrst stav protiv mistifikacije oružja? Recenzija mog romana u Sjedinjenim Državama završila je rečenicom: "Ovo je možda prva važna knjiga koja demitologizira Drugi svjetski rat iz njemačke perspektive." Može li se isto reći za ovaj film?
   Da je Wolfgang Petersen napravio samo „Das Boot“, bilo bi to već dovoljno za ulazak u povijest. (VečernjiList)
   Ovaj ratni spektakl vinuo je u orbitu scenarista i redatelja „Das Boota” Wolfganga Petersena, koji se sljedećih dvadesetak godina prometnuo u jednog od najtraženijih holivudskih redatelja akcijskih spektakala. (gambee82.blogspot.com)
   Ovaj film je najbolji spektakl ove tematike jer je jednostavno stvaran temeljito i u svakom segmentu realno. Za razliku od američkih filmova slične tematike. (povpravaistina.wordpress.com)
   Napet, nevjerojatno uzbudljiv i razorno inteligentan, „Das Boot” jedan je od najvećih ratnih filmova ikada snimljenih. (konsenzus kritiara / rotten tomatoes)

https://www.imdb.com/title/tt0082096/?ref_=nv_sr_srsg_0

ČETVRTAK / 15.09.

LJETO KAD SAM NAUČILA LETJETI

Leto kada sam naučila da letim, 2022.
20:00 sati



LJETO KAD SAM NAUČILA LETJETI
Leto kada sam naučila da letim, 2022. Radivoje Andrić, 90 min. RS/RH/BU/SK
Scenarij:
Ljubica Luković po romanu Jasminke Petrović
Uloge: Klara Hrvanović, Olga Odanović, Snježana Sinovčić, Žarko Laušević, Luka Bajto, Ema Kereta Rogić
   Pred dvanaestogodišnjom Sofijom je naizgled najdosadnije ljetovanje ikada – ljetovanje s dvije bake. Jedna je njena baka, s kojom dolazi iz Beograda, a druga je bakina sestra s Hvara koju Sofija nikada nije upoznala – obiteljske su se veze pokidale i treba ih obnoviti. Iako Sofiji prijeti ljetovanje bez wirelessa u društvu dvije starice, idiličan jadranski otok, prvi poljubac, pomirenje obitelji, ali i suočavanje s tugom pretvorit će ga u neprocjenjivo i nezaboravno iskustvo. Sofija odrasta.
   Film je ovjenčan Nagradom najboljeg europskog filma za djecu na međunarodnom festivalu BUFF u Švedskoj. Na Pulskom filmskom festivalu, film je osvojio najvišu ocjenu publike (4,87) od svih filmova prikazanih u domaćoj i međunarodnoj konkurenciji, a glumica Snježana Sinovčić nagrađena je Zlatnom arenom za najbolji hrvatski doprinos u manjinskoj koprodukciji.
   Duhovit je, pametan, nježan i lijep. (Zrinka Pavlić, tportal.hr)
   Autentičan, razigran i topao film koji može, barem na sat vremena, izbrisati svu težinu odraslog života, sve dok ne osjetite kako postajete sve lakši i lakši, kao da i sami možete poletjeti. (Tia Špero, Večernji List)
   Film je i divna posveta dalmatinskoj otočkoj kulturi. U filmu se s puno ljubavi rekreira otočka kultura mirisnih trava, vrta, domaćih životinja, kaića i mora, kult vina, recepti, kolači te jezik dijalektalnih brojanica i rima. Ne pamtim puno hrvatskih filmova koji su sačinili ovakvu posvetu bukoličkoj Dalmaciji. (Jurica Pavičić, Jutarnji List)

https://www.imdb.com/title/tt12885338/?ref_=nv_sr_srsg_0

PETAK / 16.09.

JA SAM ZLATAN

Jag är Zlatan / I am Zlatan, 2022.
17:30 sati



Jag är Zlatan / I am Zlatan, 2022. Jens Sjögren, 100 min. S
Scenarij:
Jakob Beckman i Zlatan Ibrahimović prema knjizi Davida Lagercrantza
Uloge: Granit Rushiti, Dominic Andersson Bajraktati, Čedomir Glišović
   Što neobuzdanog sina balkanskih doseljenika na hladnom europskom sjeveru drži na životu? Instinkt za preživljavanjem? Strast i Bogom dani talent?
   Biografski film o jednom od najboljih nogometašu današnjice, Zlatanu Ibrahimoviću. Zasnovan na nogometaševoj istoimenoj autobiografiji, koju supotpisuje David Lagercrantz, intrigantan je portret sportskog uspjeha iza kojeg se krije osveta svima onima koji su nogometnu legendu u startu otpisali.
    Dominic Andersson Bajraktati glumi 11-godišnjeg Zlatana, krajnje nesklonog školskim pravilima ponašanja te i više nego robusnog nastupa na nogometnom travnjaku. Ono što okolina iz ovakvog ponašanja ubrzo iščitava jest dječakova komunikacija koja odražava neprilagođenost, usamljenost te glad za uspjehom. Posebno mjesto u ovoj nesvakidašnjoj priči zauzimaju Zlatanovi roditelji, otac Šeik, niskokvalificirani radnik sklon alkoholu, kao i, za dječaka, emocionalno nepristupačna majka Jurka.
   Kao sin imigranata s Balkana, nogomet je Zlatanu predstavljao raskid s nimalo laganim životom unutar doseljeničke zajednice u kojoj je živio, a tijekom kojeg je pokazao neizmjernu veličinu nevjerojatnog talenta i samopouzdanja koji su ga kasnije, unatoč potpuno drugačijim predviđanjima, katapultirali u jednog od ključnih nogometaša 21. stoljeća, važne karike u nekima od najvećih europskih klubova (Ajax, Juventus, Inter, Milan, Barcelona, Paris Saint-Germain, Manchester United).
   Obično su takve priče učinkovitije u dokumentarnom obliku, ali zapravo je to lijepo urađeno. (Brian Viner / Daily Mail)
   Knjiga – apsolutni bestseller u Švedskoj - je odraz Ibrahimovićevog individualizma, a razina iskrenosti neuobičajena je za švedsku sportsku autobiografiju i sličnija britanskim izdanjima. (Martina Montelius / Expressen)
   Najuvjerljivija autobiografija koja se ikada pojavila pod imenom nekog nogometaša. (Richard Williams / The Guardian)

https://www.imdb.com/title/tt10400028/?ref_=nv_sr_srsg_0

BERGMANOV OTOK

Bergman Island, 2021
20:00 sati



Bergman Island, 2021. Mia Hansen-Love, 112 min. F/BE/DE/S/UK
Scenarij:
Mia Hansen-Love
Uloge: Vicky Krieps, Tim Roth, Grace Delrue
   Par američkih filmaša, Chris i Tony tijekom ljeta se odluče povući na osamu na mistične Farske otoke. U ovoj divljini i prirodnom okruženju koje oduzima dah gdje je slavni redatelj Bergman živio i snimio neke od svojih najslavnijih djela, njih dvoje nadaju se pronaći inspiraciju za svoje nadolazeće filmove. I dok dani koje provode odvojeno lagano prolaze, fascinacija samim otokom kod Chris budi uspomene na njezinu prvu ljubav. Uskoro se tanka linija između realnosti i fikcije sve više zamagljuje, a ovaj par se jedno od drugog sve više udaljava.
   Šarmantan, dobro odglumljeni „Bergmanov otok“ koristi ostavštinu velikog filmaša kao polaznu rampu za razmišljanje o romantici i kreativnosti. (rotten tomatoes)
  Riječ je o novome filmu francuske redateljice Mie Hansen-Løve (nekad filmske kritičarke), majstorice tankoćutnih psiholoških drama, u kojima secira psihologiju likova, međuljudske odnose i tajne srca.

   Umjetnost i stvarnost se pretapaju na pragu jave i sna u "Bergmanovu otoku". (Marko Njegić, SD)
https://www.imdb.com/title/tt6910282/?ref_=fn_al_tt_1

SUBOTA / 17.09.

LJETO KAD SAM NAUČILA LETJETI

Leto kada sam naučila da letim, 2022.
17:30 sati



LJETO KAD SAM NAUČILA LETJETI
Leto kada sam naučila da letim, 2022. Radivoje Andrić, 90 min. RS/RH/BU/SK
Scenarij:
Ljubica Luković po romanu Jasminke Petrović
Uloge: Klara Hrvanović, Olga Odanović, Snježana Sinovčić, Žarko Laušević, Luka Bajto, Ema Kereta Rogić
   Pred dvanaestogodišnjom Sofijom je naizgled najdosadnije ljetovanje ikada – ljetovanje s dvije bake. Jedna je njena baka, s kojom dolazi iz Beograda, a druga je bakina sestra s Hvara koju Sofija nikada nije upoznala – obiteljske su se veze pokidale i treba ih obnoviti. Iako Sofiji prijeti ljetovanje bez wirelessa u društvu dvije starice, idiličan jadranski otok, prvi poljubac, pomirenje obitelji, ali i suočavanje s tugom pretvorit će ga u neprocjenjivo i nezaboravno iskustvo. Sofija odrasta.
   Film je ovjenčan Nagradom najboljeg europskog filma za djecu na međunarodnom festivalu BUFF u Švedskoj. Na Pulskom filmskom festivalu, film je osvojio najvišu ocjenu publike (4,87) od svih filmova prikazanih u domaćoj i međunarodnoj konkurenciji, a glumica Snježana Sinovčić nagrađena je Zlatnom arenom za najbolji hrvatski doprinos u manjinskoj koprodukciji.
   Duhovit je, pametan, nježan i lijep. (Zrinka Pavlić, tportal.hr)
   Autentičan, razigran i topao film koji može, barem na sat vremena, izbrisati svu težinu odraslog života, sve dok ne osjetite kako postajete sve lakši i lakši, kao da i sami možete poletjeti. (Tia Špero, Večernji List)
   Film je i divna posveta dalmatinskoj otočkoj kulturi. U filmu se s puno ljubavi rekreira otočka kultura mirisnih trava, vrta, domaćih životinja, kaića i mora, kult vina, recepti, kolači te jezik dijalektalnih brojanica i rima. Ne pamtim puno hrvatskih filmova koji su sačinili ovakvu posvetu bukoličkoj Dalmaciji. (Jurica Pavičić, Jutarnji List)

https://www.imdb.com/title/tt12885338/?ref_=nv_sr_srsg_0

BELFAST

Belfast, 2021.
20:00 sati



Belfast, 2021. Kenneth Branagh, 98 min. UK
Scenarij:
Kenneth Branagh
Uloge: Jude Hill, Lewis McAskie, Caitríona Balfe
   Belfast, Sjeverna Irska, 1969. Devetogodišnji Buddy poput većine svojih vršnjaka ulicu tretira (nogometnim)  igralištem, izvodi vragolije s nestašnom rođakinjom i pokušava pronaći način kako se približiti školskoj simpatiji. Lako bi se moglo reći bezbrižno i nevino djetinjstvo, no nad njihovim gradom se polako nadvija ružna sjena sverastuće vjerske netrpeljivosti i otvorenog sukoba između protestanata i katolika. Buddyjeva skromna obitelj ne želi birati strane jer su za njih svi ljudi jednaki, no ulica ne misli isto, a tu su i nagomilani dugovi koji ih tjeraju na odluku da li ostati ili napustiti voljeni Belfast?
   Zavodljiv i sentimentalan... Ali također je iskren i nježan. (Deborah Ross  / The Spectator)
   Iskren i krajnje neodoljiv film koji me držao u svojim rukama od početka do kraja. (Keith Garlington / Keith & Movies)
   "Belfast" je sjajan film i nasilje koje je prikazano nije ni desetinu onoga što gledamo svakodnevno u mnogo blažim temama negoli sve što je vezano za Sjevernu Irsku, a istovremeno nedvosmisleno "o čemu se tu radi", no suptilnost je magična riječ filma "Belfast". Pa tako na odjavnoj špici stoji posveta: “Za sve koji su ostali. Za sve koji su otišli. I za sve one koje smo izgubili.” (Anastazija Vržina / perun.hr)
   Na neki način, "Belfast" je Branaghov "Amarcord". (Marko Njegić, SD)
„Belfast“ je Branaghova poetizirana posveta obitelji, ljudima koje je poznavao, prvoj ljubavi, rodnom mjestu i vremenu odrastanja, kao i emotivno ljubavno pismo kinematografiji. (Ljubiša Prica, net.hr)
   Besprijekorna crno-bijela fotografija Harisa Zambarloukosa maestralno lovi ugođaj kasnih 60-ih, a Branagh itekako zna kako i iz kojih kutova ga valjano prikazat. (Ivica Perinović, ezadar.net)

https://www.imdb.com/title/tt12789558/?ref_=fn_al_tt_1

UTORAK / 20.09.

IN MEMORIAM JAMES CAAN: ROLLERBALL

Rollerball, 1975.
20:00 sati



Rollerball, 1975. Norman Jewison, 125 min. US
Scenarij:
William Harrison
Uloge: James Caan, John Houseman, Maud Adams
   U budućnosti svijetom vladaju industrijalci, 'civilizirano' društvvo uklonilo je nasilje i nastao je novi sport, krvavi i suludi Rollerball. Industrijalci se protive Jonathanu, najvećoj zvijezdi Rollerbala, bojeći se njegove popularnosti koja bi ga ojačala.
   "Rollerball" je poput većine paranoičlih fantazija - ne nudi nadu: točnije, ako James Caan ne može pobijediti sustav, tko može? (James Monaco / The New York Times)
   Izvedbe J. Caana i R.Richardsona izvrsne su, a sekvence rollerballa brze su i zanimljive. (TV Guide)

   Svjež, neobičan i poticajan film. U portretiranju golemih multinacionalnih korporacija bez države, 'Rollerball' se poigrava razvojem koji je došao od Huxleyjevog i Orwellovog vremena.
https://www.imdb.com/title/tt0073631/?ref_=nv_sr_srsg_0

   JAMES CAAN 1944.-2022. Od suradnje s Francisom Fordom Coppolom do novijih uloga (Misery, Elf…), Caan je bio bitan dio povijesti Hollywooda u drugoj polovici 20. stoljeća. Iako nikada nije dostigao zvjezdanu slavu koju su mu mnogi predviđali nakon "Kuma", njegova pojava bila je prisutna sve do posljednjih dana. S lakoćom iznoseći glavne muške i karakterne uloge, Caan je radio s mnogim vrhunskim holivudskim rediteljima i snimao klasične filmove u svakoj deceniji svoje 50-godišnje karijere.
   Ubrzo nakon što je objavljena vijest o njegovoj smrti, na društvenim mrežama su se oglasili njegovi prijatelji i suradnici s izrazima sućuti. Francis Ford Coppola: "Jimmy je netko tko se protegnuo kroz moj život duže i bliže nego bilo koja druga filmska figura koju sam poznavao. Od početaka kad smo raditi na The Rain People, pa preko značajnih trenutaka mog života. Njegovi filmovi i sjajne uloge koje je tumačio nikad neće biti zaboravljeni. Stari prijatelj sa Sunnysidea, suradnik i jedan od najduhovitijih ljudi koje sam ikada upoznao."

 

SRIJEDA / 21.09.

IN MEMORIAM JEAN-LOUIS TRINTIGNANT: JEDAN MUŠKARAC I JEDNA ŽENA

Un homme et une femme, 1966.
20:00 sati



Un homme et une femme, 1966. Claude Lelouch, 101 min. Fr
Scenarij:
Claude Lelouch, Pierre Uytterhoeven
Uloge: Anouk Aimée , Jean-Louis Trintignant
   Tajnica režije Anne ne može zaboraviti supruga, kaskadera poginulog u nesreći. Automobilist Jean-Louis također je ostao udovac; žena mu se zbog psih. depresije ubila. Susreću se u školi svoje djece u Deauvilleu i nakon početnih nedoumica postaju prijatelji, a potom započinju ljubavnu vezu.
   Nagrade: Zlatna palma na Filmskom festivalu u Cannesu 1966., Oscar za najbolji strani film 1967. i Oscar za najbolji originalni scenarij
   Muškarac i žena, to su prije svega Anouk Aimée , Jean-Louis Trintignant, Deauville , 18. pariški arondisman i “Chabadabada” Francisa Laija. To je prije svega i genij Claudea Leloucha, koji spaja svoju strast prema automobilskim utrkama i eksperimentalnoj kinematografiji u ovom nagrađivanom filmu. Majstorski potez isporučen nestašnošću Jean-Louisa Trintignanta i suzdržanom igrom Anouk Aimée koja nije nimalo ostarjela. (Claire Begin, vogue.fr)
   Gotovo arhetipska ljubavna priča, vješto je i vizualno elegantno ispripovijedana. (HFL)
   Dok gledamo čovjeka koji "šeta psa”, uz šetnicu hladne normandijske plaže i dok slušamo legendarni sentimentalni soundtrack Francisa Laija (sigurno znate pjevušiti i naslovnu pjesmu ovog filma), kao da smo teleportirani u neka bolja vremena i na neke bolje lokaciie. (goodtalking.hr)

https://www.imdb.com/title/tt0061138/?ref_=fn_al_tt_5

ČETVRTAK / 22.09.

DVOSTRUKA PRIJEVARA

Heojil kyolshim / Decision to Leave, 2022.
20:00 sati



Heojil kyolshim  / Decision to Leave, 2022. Park Chan-wook, 138 min. ROK
Scenarij:
Park Chan-wook, Seo-kyeong Jeong
Uloge: Tang Wei, Go Kyung-Pyo, Park Hae-il
   Dobitnik nagrade za najbolju režiju na filmskom festivalu u Cannesu.
   Novi film velikog južnokorejskog redatelja Parka Chana Wooka kriminalistička je drama koja prati policijskog detektiva Hae-joona pozvanog da istraži tajanstvenu smrt muškarca koji je pao s planinskog vrha. Tijekom istrage detektiv počinje razvijati osjećaje prema udovici unesrećenog, Seo-rae, koja je osumnjičena u slučaju.
   Ako „Dvostruka prijevara” nije sasvim na istoj razini kao prethodna remek-djela Park Chan-wooka, ovaj romantični triler i dalje je izvanredno postignuće po bilo kojem drugom mjerilu. (rotten tomatoes / konsenzus kritičara)
   Gorko-slatki ambijent koji obilježava toliko njegovih najboljih filmova ovdje je u punoj snazi, označavajući „Dvostruku prijevaru” kao još jedan ključni film u impresivnoj filmografiji Parka Chan-wooka. (Alexandra Heller-Nicholas / AWFJ)
   Umjetnik svjetske klase na vrhuncu... Luksuz je staviti sebe kao gledatelja u tako sposobne ruke. (David Rooney / The Hollywood Reporter)
   Fascinantan i izvrsno režiran film o želji, žaljenju i ljubavi. (Rafael Motamayor / Slash Film)
   Moralno kompleksan film i zadivljujući uron u psihu protagonista. (Nadine Whitney / FILMIK)

https://www.imdb.com/title/tt12477480/?ref_=nv_sr_srsg_0

PETAK / 23.09.

DVOSTRUKA PRIJEVARA

Heojil kyolshim / Decision to Leave, 2022.
17:30 sati



Heojil kyolshim  / Decision to Leave, 2022. Park Chan-wook, 138 min. ROK
Scenarij:
Park Chan-wook, Seo-kyeong Jeong
Uloge: Tang Wei, Go Kyung-Pyo, Park Hae-il
   Dobitnik nagrade za najbolju režiju na filmskom festivalu u Cannesu.
   Novi film velikog južnokorejskog redatelja Parka Chana Wooka kriminalistička je drama koja prati policijskog detektiva Hae-joona pozvanog da istraži tajanstvenu smrt muškarca koji je pao s planinskog vrha. Tijekom istrage detektiv počinje razvijati osjećaje prema udovici unesrećenog, Seo-rae, koja je osumnjičena u slučaju.
   Ako „Dvostruka prijevara” nije sasvim na istoj razini kao prethodna remek-djela Park Chan-wooka, ovaj romantični triler i dalje je izvanredno postignuće po bilo kojem drugom mjerilu. (rotten tomatoes / konsenzus kritičara)
   Gorko-slatki ambijent koji obilježava toliko njegovih najboljih filmova ovdje je u punoj snazi, označavajući „Dvostruku prijevaru” kao još jedan ključni film u impresivnoj filmografiji Parka Chan-wooka. (Alexandra Heller-Nicholas / AWFJ)
   Umjetnik svjetske klase na vrhuncu... Luksuz je staviti sebe kao gledatelja u tako sposobne ruke. (David Rooney / The Hollywood Reporter)
   Fascinantan i izvrsno režiran film o želji, žaljenju i ljubavi. (Rafael Motamayor / Slash Film)
   Moralno kompleksan film i zadivljujući uron u psihu protagonista. (Nadine Whitney / FILMIK)

https://www.imdb.com/title/tt12477480/?ref_=nv_sr_srsg_0

BERGMANOV OTOK

Bergman Island, 2021
20:00 sati



Bergman Island, 2021. Mia Hansen-Love, 112 min. F/BE/DE/S/UK
Scenarij:
Mia Hansen-Love
Uloge: Vicky Krieps, Tim Roth, Grace Delrue
   Par američkih filmaša, Chris i Tony tijekom ljeta se odluče povući na osamu na mistične Farske otoke. U ovoj divljini i prirodnom okruženju koje oduzima dah gdje je slavni redatelj Bergman živio i snimio neke od svojih najslavnijih djela, njih dvoje nadaju se pronaći inspiraciju za svoje nadolazeće filmove. I dok dani koje provode odvojeno lagano prolaze, fascinacija samim otokom kod Chris budi uspomene na njezinu prvu ljubav. Uskoro se tanka linija između realnosti i fikcije sve više zamagljuje, a ovaj par se jedno od drugog sve više udaljava.
   Šarmantan, dobro odglumljeni „Bergmanov otok“ koristi ostavštinu velikog filmaša kao polaznu rampu za razmišljanje o romantici i kreativnosti. (rotten tomatoes)
  Riječ je o novome filmu francuske redateljice Mie Hansen-Løve (nekad filmske kritičarke), majstorice tankoćutnih psiholoških drama, u kojima secira psihologiju likova, međuljudske odnose i tajne srca.

   Umjetnost i stvarnost se pretapaju na pragu jave i sna u "Bergmanovu otoku". (Marko Njegić, SD)
https://www.imdb.com/title/tt6910282/?ref_=fn_al_tt_1

SUBOTA / 24.09.

DIVLJI VALOVI

Surf’ Up, 2007.
17:30 sati



SUVREMENI ANIMIRANI KLASIK:
Surf’ Up, 2007.
Ash Brannon, Chris Buck, 85 min. US
   17-godišnjeg Codyja Mavericka, mladog sjevernog pingvina koji živi na Antarktiku, sa svojom majkom Ednom i starijim bratom Glenom, posjećuje ekipa reality filma koja počinje snimati dokumentarac o njegovoj težnji da postane surfer.
   „Surf's Up” je ležeran, vizualno zadivljujući animirani film koji donosi svježi zaokret u neke poznate konvencije. Njegov duhoviti, lažni dokumentarni format je zabavan i inventivan, a CGI je nevjerojatno realističan. (rotten tomatoes / konsenzus kritičara)
   Ako morate vidjeti jedan film o pingvinu, ovaj je to. (James Berardinelli / ReelViews)

https://www.imdb.com/title/tt0423294/?ref_=fn_al_tt_1

 

DVOSTRUKA PRIJEVARA

Heojil kyolshim / Decision to Leave, 2022.
19:30 sati



Heojil kyolshim  / Decision to Leave, 2022. Park Chan-wook, 138 min. ROK
Scenarij:
Park Chan-wook, Seo-kyeong Jeong
Uloge: Tang Wei, Go Kyung-Pyo, Park Hae-il
   Dobitnik nagrade za najbolju režiju na filmskom festivalu u Cannesu.
   Novi film velikog južnokorejskog redatelja Parka Chana Wooka kriminalistička je drama koja prati policijskog detektiva Hae-joona pozvanog da istraži tajanstvenu smrt muškarca koji je pao s planinskog vrha. Tijekom istrage detektiv počinje razvijati osjećaje prema udovici unesrećenog, Seo-rae, koja je osumnjičena u slučaju.
   Ako „Dvostruka prijevara” nije sasvim na istoj razini kao prethodna remek-djela Park Chan-wooka, ovaj romantični triler i dalje je izvanredno postignuće po bilo kojem drugom mjerilu. (rotten tomatoes / konsenzus kritičara)
   Gorko-slatki ambijent koji obilježava toliko njegovih najboljih filmova ovdje je u punoj snazi, označavajući „Dvostruku prijevaru” kao još jedan ključni film u impresivnoj filmografiji Parka Chan-wooka. (Alexandra Heller-Nicholas / AWFJ)
   Umjetnik svjetske klase na vrhuncu... Luksuz je staviti sebe kao gledatelja u tako sposobne ruke. (David Rooney / The Hollywood Reporter)
   Fascinantan i izvrsno režiran film o želji, žaljenju i ljubavi. (Rafael Motamayor / Slash Film)
   Moralno kompleksan film i zadivljujući uron u psihu protagonista. (Nadine Whitney / FILMIK)

https://www.imdb.com/title/tt12477480/?ref_=nv_sr_srsg_0

UTORAK / 27.09.

IN MEMORIAM JAMES CAAN: KUM

The Godfather, 1972.
19:00 sati



The Godfather, 1972. 175 min.
Scenarij: Mario Puzo & Francis Ford Coppola (scenaristi prema Puzovom romanu - osvojili Oscara za adaptirani scenarij)
Uloge: Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Richardo Castellano, Robert Duvall, Sterling Hayden, John Maley, Diane Keaton, Al Lettieri, Abe Vigoda, Talia Shire, John Cazale, Gianni Russo, Morgana King, Richard Conte, Lenny Montana, Salvatore Corsito, Alex Rocco, Al Martino, Tony Giorgio, Victor Rendina, Simonetta Stefanelli, Corrado Gaipa

  Prije točno 50 godina u njujorškom kinu Loew's State započelo je prikazivanje impresivne Coppoline i Puzoove kriminalističke sage o časti, odanosti ali i brutalnosti - najutjecajnijeg i najcitiranijeg filma u povijesti sedme umjetnosti.

  "Namjera mi je bila napraviti autentični film o kriminalcima talijanskog podrijetla.  Kako su živjeli, kako su se ponašali, način na koji su se odnosili prema svojim obiteljima, te kako su proslavljali svoje svečanosti i rituale..." (Francis Ford Coppola)

   Oduvijek sam zamišljao KUMA kao priču o jednom velikom kralju koji ima tri sina. Najstariji je posjedovao naivno djetinjasti i ljepuškasti izgled, drugi čežnju i agresivnost, dok je trećeg karakterizirala spretnost i sposobnost zapovijedanja... (Francis Ford Coppola)

   Upoznao sam podosta mafijaša i svi su bili zadovoljni nakon gledanja filma. S poštovanjem su govorili o mojoj izvedbi. I nikad mi nisu dali platiti račun u Maloj Italiji. (Marlon Brando)

   Topao i pun ljubavi. Istovremeno brutalan, nasilan, odlučan i lepršav portret obiteljskog rituala i časti. Izuzetno šokantan prikaz obračunavanja u svijetu kriminala. Sve te suprotnosti dijelovi su fascinantnog, klasičnog Coppolinog (dvodijelnog) kriminalističkog epa koji sadrži cjelovitu priču o obitelji Corleone svrstavajući se u najupečatljivija ostvarenja svjetske kinematografije. Dominirajuća ravnoteža napetosti u obiteljskim odnosima i prijateljstvu medu okrutnim svijetom kriminala upravo je i neobično zanimljiv sa svim svojim kontradikcijama. Čast i ponos. Odanost. Ali i nasilje, brutalnost i ubojstva kao sredstva koja streme jednom jedinom cilju - moći.
   Početkom sedamdesetih ništa nije nagovještavalo ono što je Coppolu kasnije odvelo u legendu, medu najkreativnije i najuspješnije filmske autore današnjice. Coppoli, potpuno nespremnom, ponuđena je režija "Kuma", bestsellera Marija Puzoa. Sinopsis romana, do tada nepoznatog Puzoa, otkupio je producent Albert S. Ruddy za 35 000 US$ (kasnije Puzo dobija za doradu još 100 000 US$ i mali postotak od prikazivanja) mnogo prije no što je roman uopće postao bestseller. Scenarij, gdje je naknadno angažiran i autor romana, Mario Puzo, konačno je dovršen 13. ožujka 1971., a film je bio planiran za prikazivanje za Božić 1971. Albert S. Ruddy je u početku planirao film osrednjeg budžeta (2 milijuna US$, a kasnije je odobrio 6) i angažirao Coppolu pošto mu je odgovarao redatelj kojeg bi lako mogao kontrolirati. No, prevario se - Coppola nije osoba koju je lako kontrolirati. Potanko ispitujući projekt, pozdravlja priču vidno impresioniran vizionarski pretpostavljajući kakav će uspjeh i komercijalni efekt imati (od premijernog prikazivanja u ožujku 1972. film je počeo puniti filmske kase obarajući sve rekorde, jednako obožavan od publike i od kritike).
    Proučavajući i predstavljajući snagu moći u korupciji, ljudskim odnosima, časti i ponosu u labirintu vlastitih kanona, "Kum" istovremeno nudi čitav niz novih, talentiranih glumačkih imena filmskog svijeta: Al Pacina, James Caana, Diane Keaton i Roberta Duvalla - koji su se odlično uklopili u glumačku elitu na čelu sa veteranom Marlonom Brandom. Medutim, nije sve išlo tako lako. Coppola je odmah na početku odbio sugestije da don Vita Corleonea tumače Burt Lancaster, Orson Welles, George C.Scott ili pak Edward G.Robinson, insistirajući da tu ulogu tumače dvojica najvećih glumaca engleskog govornog područja: Laurence Olivier ili Marlon Brando. Olivier je imao obaveza i prevagnulo je to što je sam Coppola želio Branda, ekscentričnu filmsku zvijezdu upamćenu po brojnim hirovima. Jedan od njih uslijedio je i nakon dobivanja Oscara za glavnu mušku ulogu u "Kumu", šaljući "stanovitu" Indijanku Sacheen Malo Pero (u stvari, riječ je o glumici Mariji Cruz) da ga primi u njegovo ime protestirajući na taj način protiv teške situacije američkih Indijanaca. Svim redateljevim zahtjevima je udovoljeno. Nastao je film bogat temama i karakterima, izvrsno urađen i nije mogao no dobiti same superlative. Bilo je zadovoljstvo upoznati fotografiju Gordona Willisa i detalje njegove prirodne, zarazne atmosfere. Isto tako, izvanredna glazba Nina Rote u svakom trenutku dočaravala je atmosferu i tempo radnje i likova. Vezano uz ljubavnu temu filma - "Speak Softly Love (Love Theme from The Godfather)", Rota ju je skladao koristivši neke dijelove iz svoje partiture Fortunella (iz istoimenog filma Eduarda De Filippa iz 1958.), kako bi stvorio talijanski osjećaj i dočarao tragediju u filmu.
   Snaga "Kuma" između ostalog leži i u tragičnoj sudbini Michela Corleonea. Premda usmjerava svoj život u drugom, boljem pravcu, nezavisnom i poštenom, stjecajem okolnosti postaje glavna ličnost u kriminalističkom okruženju obiteljskog imperija. Uspoređujući "Kuma" sa "Kumom 2" može se primijetiti kako je drugi dio ponudio novi i bogati, gotovo osamljeni ali nadasve despotski život Michaela Corleonea, te vraćanje u prošlost iz života njegova oca, talijanskog emigranta. I drugi dio postigao je veliki uspjeh, postavljajući Coppolu, snažnog i nikad sigurnijeg redatelja, u samo središte filmske industrije.
   Obilježje filmova "Kum 1" i "Kum 2" (koji su se medu fanovima – nerijetko i među strukom - oduvijek promatrali kao jedna cjelina, a i sam Coppola priklonio se tome izdajući 1989. kolekciju pod nazivom "The Godfather: The Complete Epic 1902-1958" koja je premontirana prema kronološkom slijedu događaja sa još 15-20 minuta nikad prikazanog materijala) su u tome što su svijetu donijeli jednu nepredvidljivu i neponovljivu kroniku emigrantske obitelji sa Sicilije koja započinje svoj uspon u američkom kriminalu i od mnogih okarakterizirani kao italo-američka dinastija.Tijekom cijelog projekta prevladavaju erupcije raspoloženja, karaktera i snažnih emocija, ali i vlastitih poimanja časti. Roman "Kum" bio je bestseller prije nego što se film uopće počeo snimati, a kontroverznost i uzburkanost okruživali su cijelo vrijeme filmsku ekipu. Bilo je protesta od mnogih italo-amerikanaca, od kongresmena i senatora, te njujorškog javnog tužitelja. Italo-američka Liga za građanska prava održala je masovni protestni skup u Madison Square Gardenu želeći promjenu scenarija, a ne jednom su stigle prijetnje atentatima. Prave salve prijetnji i zastrašujućih poruka uzeli su maha, te prisilile autore filma na kompromis. Riječi "mafija" i "cosa nostra" brisane su iz scenarija, a od eventualne dobiti trebala se financirati izgradnja bolnice za sirotinju talijanskog podrijetla. Međutim, producent i redatelj nisu se smeli. Sastavili su briljantnu filmsku postavu iako su se od samog starta lomila koplja oko Branda - prije svega zbog njegove naravi i nestrpljivosti. Pokazalo se kako su kritičari Branda bili u pravu, pošto je već pri probnim snimanjima - po debelim naslagama šminke - pokazivao nervozu. No, kako je snimanje odmicalo, svi su u ekipi postali jedna cjelina, a Brandova uloga pripada krugu nezaboravnih ostvarenja na filmskom platnu - prepuna autoritativnosti u kombinaciji sa (obiteljskim) emocijama, pažnjom i naređenjima koja se bespogovorno izvršavaju. Kod biranja sporednih uloga, naročito kod izbora njegovih sinova, vladalo je mišljenje kako je bolje da to budu (tada) manje poznati glumci autentičnog izraza: James Caan (izvrsni Sonny, anarhični i divlji sin koji bi trebao biti novi Don), John Cazale (smotani Fredo kao da je zalutao u obitelj u kojoj se sva pravila i rasporedi znaju - a to svi znaju i umiju osim njega, podređenog sina koji nema kvalitete vođe ali mora biti prisutan), Al Pacino je upravo ulogom Michaela Corleonea došao do internacionalne slave ali i nezasluženo ostao bez Oscara. 20 godina kasnije Akademija mu se ipak odužila dajući mu jednog Oscara za "Miris žene" (Scent of a Woman) iako ta uloga nije ni blizu njegovim ranijim ostvarenjima i nominacijama (Kum 1 & 2, Serpico, Pasje popodne...). Kasniji izbor Roberta de Nira za ulogu mladog Vita Corleonea pokazao se ispravnim: ostvario je upečatljivu ulogu i osvojio Oscara. Robert Duvall (savršeni consigliere), Talia Shire (ne toliko prisutna kći u obiteljskom imperiju, ali bez nje se jednostavno nije moglo jer je nekoliko antologijskih scena – npr. kad Sonny mlati zeta - vezano za nju), Diane Keaton (izgleda kao stranac u mafijaškom okruženju, ali transformaciju od samozatajne i brižne djevojke do supruge koja hoće promjene, rješava bez problema), Richard Castellano (jedna vrsta obiteljskog ratnog vođe i ubojice: hladnokrvan, lojalan i točan), Morgana King (supruga i majka ogledalo je svih supruga i majki u takvom okruženju - nenametljiva, brižna, sveprisutna i puna razumijevanja - sa dubokom brigom za vlastitu obitelj), Sterling Hayden (oličenje svih korumpiranih policajaca), Lenny Montana (obiteljski egzekutor koji mijenja stranu), John Marley (filmski mogul u jednoj od najbrutalnijih i najupečatljivijih scena)... te mnogi drugi odigrali su svoje role velikom vještinom dajući svoj doprinos projektu. Striktni odabir glumaca poštivao se i na manjim, dodatnim ulogama rađenim u maniri i atmosferi vremena u kojem započinju događaji. Svatko je bio inspiracija svakome djelujući kao izvanredno uigrani tim. Njujorška Mala Italija, jezero Tahoe, Las Vegas, Sicilija, Hollywood, Brooklyn - mjesta su korištena u filmu tajnovito se skrivajući od radoznalaca i poštujući autentičnost. Sve je funkcioniralo kao na skicama, sa posebnim posvećivanjem detaljima. Sve skupa pridonijelo je istančanoj atmosferi kojom dominira cijeli film, uz autentičnu scenografiju, kostimografiju, rekvizite i sve ostalo što je pripadalo tridesetim i poslijeratnim godinama prošlog stoljeća. Coppola i Puzo surađivali su na scenarijima sva tri dijela, postižući kompaktnost koja je bila nužna. Lagano lepršajući građena je priča koju su željeli pokazati - a ona je sadržavala kroniku skoro triju generacija, stotinu likova kompliciranih životnih putova i interesa.
   Postoji obitelj i postoji OBITELJ, a "Kum" je oboje. Upečatljiva priča o dometima i moći obitelji Corleone ostvarene preko Mafije; ali i priča o ljubavi, ponosu i časti tih ljudi i njihovih privatnosti. Priča započinje (jasno, prva dva dijela promatrana kao cjelina) mladim Vitom Andolinijem (Oreste Baldini) koji bježi u njujoršku Malu Italiju kao osmogodišnji dječak, jedini preživjeli nakon vendete, krvne osvete protiv njegove obitelji na rodnoj Siciliji. Dok kao mladić (preuzima prezime Corleone kao sjećanje na rodno mjesto ali i zbog promjene identiteta) uči kako preživjeti u "poslovanju" vodećih bandi New Yorka, Vito (Robert De Niro) se sve više učvršćuje u operacijama podzemlja, istovremeno učeći o zadovoljstvu nakon čina osvete. Vraćajući se na Siciliju godinama kasnije, navodno zbog posla, uspijeva ubiti lokalnog mafijaškog bossa odgovornog za masakr njegove obitelji. Konačno, sačuvana je, točnije osvećena je obiteljska čast i on se vraća u New York, naglo započinjući svoj uspon ka vrhu mafijine piramide. Postaje perspektivni i poštovani KUM kojeg se svi boje ali i poštuju - don Vito Corleone (Marlon Brando), glava jedne od vodećih, vladajućih obitelji velegrada došavši do ogromne moći. Kada mu sva tri sina odrastu, uključuje ih u poslovanje i odgovornost prema organizaciji kojoj je na čelu. Tu je Sonny (James Caan), najstariji sin predviđen za nasljednika, eksplozivnog karaktera, oštar i gnjevan; Fredo (John Cazale), slab i naivan, pomalo budalasti sin preplašen svime što se oko njega događa; te Michael (Al Pacino), najmlađi i najobrazovaniji sin kojem je namijenjena guvernerska/senatorska (poštena građanska !?) funkcija, a koji je razapet između obitelji i osjećaja prema njoj, te svoje borbe protiv nasilja, moći i brutalnosti. Don Vito Corleone patrijahalni je poglavar obitelji koji je djeci podario obrazovanje i rigorozna načela sicilijanskog kraja prilagođena zahtjevima američkog načina života. No, njegova prava obitelj zapravo je mnogo šira - njemu se obraćaju za savjete i pomoć, a unatoč tome što je sagradio imperij na izigravanju zakona, don Vito se tim strože pridržava vlastitih. Pri tome imajući na platnom spisku mnoge utjecajne ljude američkog društva. Ipak, među sicilijanskim obiteljima vlada tek prividna sloga, i u borbi za vlast biti će ugroženi don Vitovi najbliži, čak i on sam. Odbija prihvatiti ostalih pet vladajućih mafijaških obitelji ne želeći sudjelovati u narko-poslovima, pokrećući istovremeno brutalni gangsterski rat koji rezultira napadom na njega. Teško i kritično ranjen prenosi svoju moć i zapovijedi na Sonnyja. Međutim, Michael je taj koji osvećuje oca zbog čega se prisiljen skrivati na Siciliji. Upravo na tom mjestu otkriva sve tajne i žestinu koje su njegovu obitelj motivirale u životu. Tu se zaljubljuje i ženi, ali uskoro njegova supruga pogiba od bombe namijenjene njemu, sasvim slučajno mu spašavajući život u organiziranoj uroti pokrenutoj iz New Yorka. Sonny, kao novi Don obitelji, misli jedino na osvetu i u svojoj eksplozivnosti i neopreznosti ulijeće u klopku naručenog ubojstva. Nakon smrti najstarijeg sina oporavljeni Vito kapitulira i pristaje se udružiti sa ostalim mafijaškim obiteljima u narko-trgovini. Kada se Michael napokon vrati sa Sicilije, preuzima ulogu Dona. Iako mu je svojedobno namijenjena drugačija karijera, sada je on potpuno hladnokrvna osoba, suprotna od one koja je napustila New York. Više to nije osjećajni i pošteni, iskreni Michael Corleone. Ponovo pronalazi Kay (Diane Keaton), svoju ljubav iz koledža i nagovara je da se uda za njega, obećavajući joj kako će poslovanje svoje obitelji usmjeriti prema zakonskim okvirima. Ali tada bolesni don Vito, sada iscrpljen i slab u svojoj moći, umire od srčanog udara i Michael preuzima svu kontrolu. Naređuje ubojstva nekih glavešina njujorških mafijaških obitelji te kontrolirajući svu moć ostaje potpuno sam, nadmoćan i bez konkurencije. On je KUM.

   Jedan od najvećih hollywoodskih kritičarskih i komercijalnih uspjeha, „Kum“ ne samo da je nadišao očekivanja, već je uspostavio nova mjerila za američku kinematografiju. (kritičarski konsenzus / Rotten Tomatoes)

   Jedna od najbrutalnijih i najdirljivijih kronika američkog života. (Vincent Canby / The New York Times)

    Iako su mnogi filmovi o gangsterima prethodili „Kumu“, Coppola je svoj film natopio talijanskom imigrantskom kulturom, a njegov prikaz mafijaša kao osoba znatne psihološke dubine i složenosti bio je bez presedana. Jedan je od najkomentiranijih filmova na popularnoj stranici – imdb – posvećenoj filmu, gdje ga je komentiralo 1,753,728 posjetitelja. Više od polovice dalo mu je najveću (10) ocjenu, a prosjek ocjena je 9,2, što ga je svrstalo na 1. mjesto. 

   1992. „Kum“ je zauzeo 6. mjesto u Sight & Sound anketi (provedenoj među redateljima) Najvećih filmova svih vremena
   1998. U anketi Time Outa „Kum“ je proglašen najboljim filmom svih vremena.
   1999. Village Voice svrstao je „Kuma“ na 12. mjesto liste "Najboljih filmova 20. stoljeća" na temelju ankete među svjetskim kritičarima.
   1999. Entertainment Weekly proglasio ga je najvećim filmom ikad snimljenim.
   2002. U novoj anketi Sight & Sounda, filmski redatelji su „Kuma“ i njegov nastavak proglasili drugim najboljim filmom ikad; odvojena anketa kritičara stavila je „Kuma“ na četvrto mjesto.
   2002 „Kum“ je bio rangiran kao drugi najbolji film svih vremena prema britanskom TV kanalu Film4.
   2005. Časopis Time imenovao ga je jednim od 100 najvećih filmova u posljednjih 80 godina (odabrani filmovi nisu rangirani).
   2006. Savez američkih pisaca, West, proglasio ga je drugim na listi 101 najvećeg scenarija (nakon „Casablance“).
   2008. Zauzeo je 1. mjesto na listi 500 najboljih filmova svih vremena u časopisu Empire.
   2008. Nalazi se na 50. mjestu liste "100 najvećih filmova" uglednog francuskog časopisa Cahiers du cinéma.
   2010. Guardian je film rangirao na 15. mjesto na listi 25 najvećih umjetničkih filmova.
   2012. Guild of Motion Picture Editors naveo je „Kuma“ kao šesti najbolje montirani film svih vremena na temelju istraživanja vlastitog članstva.
   2012. Film se našao na sedmom mjestu Sight & Sounda - anketa je rađena s redateljima. U istoj anketi kritičari su ga svrstali na dvadeset prvo mjesto.
   2015. Drugi je na BBC-jevom popisu "100 najvećih američkih filmova". Glasali su filmski kritičari iz cijelog svijeta.

   I ne manje važno: Iako su brojni kriminalistički filmovi prethodili „Kumu“, njegov uspjeh - kritički, umjetnički i financijski - bio je okidač za produkciju brojnih prikaza Italo-Amerikanaca kao mafijaša, uključujući i filmove (npr. Scorseseovi "Dobri momci“) i serije (npr. "The Sopranos"). Sveobuhvatno istraživanje talijansko-američke kulture na filmu, provedeno od 1996. do 2001. godine Talijanskog Instituta u Americi, pokazuje kako su barem 300 filmova, koji sadrže Italo-Amerikance kao mafijaše, direktni potomci „Kuma“, u prosjeku devet godišnje.

https://www.imdb.com/title/tt0068646/

   JAMES CAAN 1944.-2022. Od suradnje s Francisom Fordom Coppolom do novijih uloga (Misery, Elf…), Caan je bio bitan dio povijesti Hollywooda u drugoj polovici 20. stoljeća. Iako nikada nije dostigao zvjezdanu slavu koju su mu mnogi predviđali nakon "Kuma", njegova pojava bila je prisutna sve do posljednjih dana. S lakoćom iznoseći glavne muške i karakterne uloge, Caan je radio s mnogim vrhunskim holivudskim rediteljima i snimao klasične filmove u svakoj deceniji svoje 50-godišnje karijere.
   Ubrzo nakon što je objavljena vijest o njegovoj smrti, na društvenim mrežama su se oglasili njegovi prijatelji i suradnici s izrazima sućuti. Francis Ford Coppola: "Jimmy je netko tko se protegnuo kroz moj život duže i bliže nego bilo koja druga filmska figura koju sam poznavao. Od početaka kad smo raditi na The Rain People, pa preko značajnih trenutaka mog života. Njegovi filmovi i sjajne uloge koje je tumačio nikad neće biti zaboravljeni. Stari prijatelj sa Sunnysidea, suradnik i jedan od najduhovitijih ljudi koje sam ikada upoznao."

 

SRIJEDA / 28.09.

IN MEMORIAM JEAN-LOUIS TRINTIGNANT: KONFORMIST

Il conformista, 1970.
20:00 sati



Il conformista, 1970. Bernardo Bertolucci, 113 min. IT
Scenarij:
Bernardo Bertolucci
Uloge: Jean-Louis Trintignant, Stefania Sandrelli, Gastone Moschin, Enzo Tarascio, Fosco Giachetti , José Quaglio , Dominique Sanda
   Film snimljen prema romanu Alberta Moravije, jedan je od najboljih Bertoluccijevih filmova jer je nadrastao i redateljeve ljevičarske aspiracije, pa nije samo portret fašističkog konformista, nego i svakoga drugog čovjeka koji neku ideologiju "upija", a da ne razmišlja samo kako bi što bolje živio. Bertolucci je bio nominiran za Oscara za najbolji scenarij prema književnom djelu.
   Kao marksist i radikalni ljevičar, redatelj je svoju negativnu fascinaciju konformizmom, zbog kojeg i osobe koje intimno nisu fašisti, poput protagonista Marcella, pristaju na suradnju s režimom, pretoči u kompleksnu psihološku studiju o razlozima i potrebama Ijudi da teže konformizmu i „normalnosti", i na osobnoj i na društvenoj i na političkoj razini. (HFS)
   Bernardo Bertolucci napokon je napravio film srednje klase, gotovo konvencionalan film koji se pokazao jednim od elegantnijih iznenađenja aktualnog New York Film Festivala. Očito je to i u Bertoluccijevom kinematografskom stilu, koji je toliko bogat, poetičan i barokan da jednostavno ne može značiti samo ono što kaže... Film je i savršeno glumački, od Trintignanta pa dalje. „Konformist” možda ima manjkavosti, ali upravo te mane mogu ga učiniti Bertoluccijevim prvim komercijalno popularnim filmom, barem u Europi gdje se čini da uvijek postoji tržište za inteligentnu dekadenciju iz više srednje klase. (Vincent Canby / The New York Times)
   Storaro i Bertolucci oblikovali su vizualno remek-djelo, s najboljim korištenjem svjetla i sjene ikada u filmu. Ovo nije samo fotografija, to je umjetnost - snažna, lijepa i učinkovita. (James Berardinelli / ReelViews)

https://www.imdb.com/title/tt0065571/?ref_=nv_sr_srsg_0

ČETVRTAK / 29.09.

MOONAGE DAYDREAM

Moonage Daydream, 2022.
20:00 sati



Moonage Daydream, 2022. Brett Morgen, 140 min. DE/US
   Dokumentarni film o Davidu Bowieju - Moonage Daydream - osvjetljava život i genij Davida Bowieja, jednog od najplodnijih i najutjecajnijih umjetnika našeg vremena. Ispričana kroz nikad prije viđene snimke, izvedbe i glazbu, dugometražna kinematografska odiseja Bretta Morgena istražuje kreativno, glazbeno i duhovno putovanje Davida Bowieja. Film je vođen vlastitom pričom Davida Bowieja i prvi je službeno odobren film o ovom velikom umjetniku.
   Audiovizualna poslastica za obožavatelje Bowieja. (kritičarski konsenzus / Rotten Tomatoes)
   Zapanjujući, bombastični, revolucionarni, naelektrizirajući film... među najboljim filmovima o bilo kojem umjetniku ili glazbeniku koje sam ikada vidio. (Corey Seymour / Vogue)
   Na svakom je koraku Morgenov film bombastičan, prestimulativan, dirljiv, životno afirmirajući i riskantan sažetak umjetnikova etosa i sazrijevanja kao osobe. Ukratko, „Moonage Daydream” je film koji bi Bowie s ponosom snimio. (Robert Daniels / RogerEbert.com)
   Što se tiče glazbenih dokumentaraca, to je ambicioznije od bilo čega čemu ćete vjerojatno svjedočiti neko vrijeme. (iddhant Adlakha / IndieWire)
   "Moonage Daydream" je impresivna vožnja u zvuku i viziji Davida Bowieja, ostavljajući vas zadivljenim kreativnošću tijekom njegove 50-godišnje karijere. (Kate Muir / Daily Mail)

https://www.imdb.com/title/tt9883832/?ref_=fn_al_tt_1

PETAK / 30.09.

MOONAGE DAYDREAM

Moonage Daydream, 2022.
17:30 sati



Moonage Daydream, 2022. Brett Morgen, 140 min. DE/US
   Dokumentarni film o Davidu Bowieju - Moonage Daydream - osvjetljava život i genij Davida Bowieja, jednog od najplodnijih i najutjecajnijih umjetnika našeg vremena. Ispričana kroz nikad prije viđene snimke, izvedbe i glazbu, dugometražna kinematografska odiseja Bretta Morgena istražuje kreativno, glazbeno i duhovno putovanje Davida Bowieja. Film je vođen vlastitom pričom Davida Bowieja i prvi je službeno odobren film o ovom velikom umjetniku.
   Audiovizualna poslastica za obožavatelje Bowieja. (kritičarski konsenzus / Rotten Tomatoes)
   Zapanjujući, bombastični, revolucionarni, naelektrizirajući film... među najboljim filmovima o bilo kojem umjetniku ili glazbeniku koje sam ikada vidio. (Corey Seymour / Vogue)
   Na svakom je koraku Morgenov film bombastičan, prestimulativan, dirljiv, životno afirmirajući i riskantan sažetak umjetnikova etosa i sazrijevanja kao osobe. Ukratko, „Moonage Daydream” je film koji bi Bowie s ponosom snimio. (Robert Daniels / RogerEbert.com)
   Što se tiče glazbenih dokumentaraca, to je ambicioznije od bilo čega čemu ćete vjerojatno svjedočiti neko vrijeme. (iddhant Adlakha / IndieWire)
   "Moonage Daydream" je impresivna vožnja u zvuku i viziji Davida Bowieja, ostavljajući vas zadivljenim kreativnošću tijekom njegove 50-godišnje karijere. (Kate Muir / Daily Mail)

https://www.imdb.com/title/tt9883832/?ref_=fn_al_tt_1

BERGMANOV OTOK

Bergman Island, 2021
20:00 sati



Bergman Island, 2021. Mia Hansen-Love, 112 min. F/BE/DE/S/UK
Scenarij:
Mia Hansen-Love
Uloge: Vicky Krieps, Tim Roth, Grace Delrue
   Par američkih filmaša, Chris i Tony tijekom ljeta se odluče povući na osamu na mistične Farske otoke. U ovoj divljini i prirodnom okruženju koje oduzima dah gdje je slavni redatelj Bergman živio i snimio neke od svojih najslavnijih djela, njih dvoje nadaju se pronaći inspiraciju za svoje nadolazeće filmove. I dok dani koje provode odvojeno lagano prolaze, fascinacija samim otokom kod Chris budi uspomene na njezinu prvu ljubav. Uskoro se tanka linija između realnosti i fikcije sve više zamagljuje, a ovaj par se jedno od drugog sve više udaljava.
   Šarmantan, dobro odglumljeni „Bergmanov otok“ koristi ostavštinu velikog filmaša kao polaznu rampu za razmišljanje o romantici i kreativnosti. (rotten tomatoes)
  Riječ je o novome filmu francuske redateljice Mie Hansen-Løve (nekad filmske kritičarke), majstorice tankoćutnih psiholoških drama, u kojima secira psihologiju likova, međuljudske odnose i tajne srca.

   Umjetnost i stvarnost se pretapaju na pragu jave i sna u "Bergmanovu otoku". (Marko Njegić, SD)
https://www.imdb.com/title/tt6910282/?ref_=fn_al_tt_1

ARHIVA programa Kinoteke

O kinoteci

PARALELE DANIELA RAFAELIĆA

Često se o kino dvoranama govorilo kao o hramovima. Hramovi sedme umjetnosti, hramovi u kojem žive/stanuju hollywoodski bogovi, hramovi u kojem se obožavaju filmski starovi.

Članarina i ulaznice

S obzirom na epidemiološku situaciju broj mjesta u Kinoteci je smanjen. Ulaznice možete kupiti na blagajni (1. kat) sat prije prve projekcije.

Cijena ulaznica: 20,00 kn (2,65 €)
- za organizirane grupe od 10 i više osoba - 15 kn (1,99 €) po osobi
- za organizirane grupe od 30 i više osoba - 10 kn (1,33 €) po osobi

Godišnja iskaznica
Cijena godišnje iskaznice za kinoteku iznosi:
200,00 kuna (26,54 €) - zaposlene osobe
150,00 kuna (19,91 €) - nezaposlene osobe, umirovljenici, studenti i đaci, uz predočenje dokaza o statusu za koji se koristi popust

Uz kupnju godišnje iskaznice ostvaruje se popust od 50% na kupnju ulaznica.

Iskaznicu može koristiti samo osoba na čije ime glasi.

Za godišnju iskaznicu molimo pošaljite ime, prezime, mail i telefon/mobitel mailom (info@zlatnavrata.hr) ili dođite osobno u Dioklecijanovu 7, Split.

ŠKOLSKA KINOTEKA:
- 10 kn (1,33 €) po učeniku za grupe veće od 30 učenika
- 300 kn (39,82 €) po projekciji za grupe manje od 30 učenika

ŠKOLSKA KINOTEKA

KALENDAR DOGAĐANJA