PROGRAM KINOTEKE Lipanj 2023.

Suzume no tojimari, 2022. Makoto Shinkai, 122 min. JP
„Suzume“, japanski animirani pustolovni film, treća je Shinkaieva suradnja s Radwimpsom Kazuma Jinnouchijem (glazba) i MasayoshiTanakom (dizajn likova), a inspirirana je potresom i tsunamijem u Tōhokuu 2011. Film prati 17-godišnju srednjoškolku Suzume Iwato i Soutu Munakatua, koji se udružuju kako bi spriječili niz katastrofa diljem Japana.
„U Japanu je uobičajeno održati jichin-sai (ceremonija polaganja kamena temeljca), prije nego što započne gradnja nove zgrade ili kuće, ali ne radimo ništa kada ih jednom zatvorimo." Makoto Shinkai (redatelj) je primijetio da u Japanu ima dosta praznih ili napuštenih područja zbog pada nataliteta i starenja stanovništva, pa se dosjetio napisati priču o "ožalošćenim napuštenim mjestima". Kao rezultat toga, film se neizbježno pretvorio u film ceste o posjećivanju mjesta.
„Suzume“ je možda malo ispod ljestvice postavljene prijašnjim Shinkaijevim radovima - ali kada su rezultati tako vizualno uzbudljivi i emocionalno dojmljivi, teško je naći zamjerke. (konsenzus kritičara / rotten tomatoes)
Ova epska avantura vodi nas uzduž i poprijeko kroz Japan, izvan gradskih središta u potrazi za vratima katastrofe u napuštenoj infrastrukturi ispražnjenih ruralnih područja. Dok pratimo mladu ženu u njezinoj bjesomučnoj potrazi, shvaćamo da je uključena i u osobnu potragu za zrelošću i slobodom. Intimni portret koji je također studija ranjive, ali borbene nacije, „Suzume“ je znak otpora u vrijeme kada Majka Zemlja šalje upozorenja čovječanstvu. (Berlinalle)
https://www.imdb.com/title/tt16428256/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_3_nm_5_q_suzu

LJUBAV, SMRT I NJEMAČKE MARKE
Ask, Mark ve Ölüm / Love, Deutschmarks and Death, 2022. Cem Kaya, 99 min. DE
Kada je 1961. godine potpisan njemačko-turski sporazum kojim je Zapadna Njemačka regrutirala tursku (uglavnom nekvalificiranu) radnu snagu za svoje gospodarske sektore, Turci su postali (i ostali) najveća etnička manjina te zemlje. S turskim gastarbajterima u Njemačku je stigla i njihova muzika. Kako to već biva, u mnogim slučajevima obećanja su se ispostavila šupljima, a “obećana zemlja” agonija loših radnih uvjeta, niskih plaća i brojnih rasističkih ispada sa smrtonosnim ishodima. Bijes i razočaranje postali su okidač masovnih uličnih prosvjeda, ali i lajtmotiv turskog glazbenog podzemlja, supkulture na čiju se evoluciju kroz društveno-političke promjene fokusira njemačko-turski redatelj Cem Kaya.
Kaya se u svojim filmovima već bavio turskom (popularnom) kulturom (Arabeks, Remake, Remix, Rip-Off), vješto pritom povezujući arhivski materijal i vlastita zapažanja. Rezultat su izuzetno pronicljivi, ponekad bizarni, ali u svakom slučaju duhoviti dokumentarni eseji koji donose drugi pogled na noviju njemačku i tursku povijest. (Nagrada publike u sekciji “Panorama”, Berlin International Film Festival 2022.)
Dobar, informativan film.(Davide Abbatescianni / Cineuropa)
Na kraju dana, ‘Ljubav, smrt i njemačke marke’ je dokumentarac o prosvjedu, radničkoj solidarnosti, antirasizmu, kao i o radosti i slavlju koje nam je upravo sada potrebno. (Jutta Brendemuhl / Goethe Institut)
Unatoč tome, film funkcionira zbog nepretencioznosti i ispitivanja do koje mjere segmenti naoko strane kulture oplemenjuju njen opći izraz. (dokumentarni.net)
https://www.imdb.com/title/tt13588944/?ref_=nm_knf_t_1

LJUBAV, SMRT I NJEMAČKE MARKE
Ask, Mark ve Ölüm / Love, Deutschmarks and Death, 2022. Cem Kaya, 99 min. DE
Kada je 1961. godine potpisan njemačko-turski sporazum kojim je Zapadna Njemačka regrutirala tursku (uglavnom nekvalificiranu) radnu snagu za svoje gospodarske sektore, Turci su postali (i ostali) najveća etnička manjina te zemlje. S turskim gastarbajterima u Njemačku je stigla i njihova muzika. Kako to već biva, u mnogim slučajevima obećanja su se ispostavila šupljima, a “obećana zemlja” agonija loših radnih uvjeta, niskih plaća i brojnih rasističkih ispada sa smrtonosnim ishodima. Bijes i razočaranje postali su okidač masovnih uličnih prosvjeda, ali i lajtmotiv turskog glazbenog podzemlja, supkulture na čiju se evoluciju kroz društveno-političke promjene fokusira njemačko-turski redatelj Cem Kaya.
Kaya se u svojim filmovima već bavio turskom (popularnom) kulturom (Arabeks, Remake, Remix, Rip-Off), vješto pritom povezujući arhivski materijal i vlastita zapažanja. Rezultat su izuzetno pronicljivi, ponekad bizarni, ali u svakom slučaju duhoviti dokumentarni eseji koji donose drugi pogled na noviju njemačku i tursku povijest. (Nagrada publike u sekciji “Panorama”, Berlin International Film Festival 2022.)
Dobar, informativan film.(Davide Abbatescianni / Cineuropa)
Na kraju dana, ‘Ljubav, smrt i njemačke marke’ je dokumentarac o prosvjedu, radničkoj solidarnosti, antirasizmu, kao i o radosti i slavlju koje nam je upravo sada potrebno. (Jutta Brendemuhl / Goethe Institut)
Unatoč tome, film funkcionira zbog nepretencioznosti i ispitivanja do koje mjere segmenti naoko strane kulture oplemenjuju njen opći izraz. (dokumentarni.net)
https://www.imdb.com/title/tt13588944/?ref_=nm_knf_t_1

50-GODIŠNJACI: Emperor of the North Pole, 1973. Robert Aldrich, 118 min. US
Scenarij: Christopher Knopf
Uloge: Lee Marvin, Ernest Borgnine, Keith Carradine, Charles Tyner, Malcolm Atterbury
Legendarni skitnica, A No.1 poznat je po svojoj vještini u besplatnoj vožnji vlakom, ali puno će se toga promijeniti nakon susreta sa Shackom, žestokim kondukterom koji nemilosrdno izbacuje slijepe putnike iz svog vlaka...
Film prikazuje priču o borbi dvojice skitnica (osobito protiv "Establishmenta") tijekom Velike depresije u Oregonu 1930-ih. Scenarij je inspiriran odvojenim, ali međusobno povezanim spisima iz ranijih perioda: putopisnim memoarima Jacka Londona iz 1907., „The Road „, i dvjema manje poznatim knjigama, obje legendarnog skitnice "A-No. -1", pseudonim Leona Raya Livingstona , „Trag skitnice” (1913.) i njegov putopis iz 1917., „Od obale do obale s Jackom Londonom”.
Ne sjećam se da sam ikada vidio boljeg Lee Marvina. (Bernard Drew / Gannett News Service)
Jedan od boljih filmova o Velikoj depresiji. (Robert Roten Laramie / Movie Scope)
Energija filma je ogromna, ali nikad fokusirana; ono što nam je konačno ostalo je previše nerežiranog nasilja i neke vrhunske režije neizvjesnog cilja. (Roger Ebert, Chicago Sun Times)
Fina, razrađena akcijska melodrama sa sjajnim izvedbama i gotovo savršenim likovima, ljudima koji nas ne zamaraju svojom prošlošću jer je nemaju. Postoje isključivo unutar vremena i radnje samog filma. Kad se zaustavi, nestaju, ali zato smo imali smo senzacionalnu vožnju. (Vincent Canby / The New York Times)
Mislio sam da su simboli tako jasni. Nikada mi nije palo na pamet da će publici nedostajati dodatno objašnjenje – da je Borgnine establishment, da je Marvin individualistički lik protiv establishmenta, a da je Keith Carradine oportunistička mladost koja bi se prodala za ono što je najzgodnije. Nikad nisam mislio da ljudi neće navijati za Marvinov lik. Mislio sam da će svi reći: "Razumijem ga. Pokušava ne biti podvrgnut sustavu, i ja sam za njega." Ali, mnogi nisu shvatili. (redatelj Robert Aldrich)
https://www.imdb.com/title/tt0070030/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_2_nm_6_q_Emperor%2520of%2520the%2520North%2520Pole

R.M.N., 2022. Cristian Mungiu, 125 min. RO
Scenarij: Cristian Mungiu
Uloge: Marin Grigore, Judith State, Macrina Barladeanu
Rumunjski redatelj Cristian Mungiu, dobitnik Zlatne palme u Cannesu za remek-djelo “4 mjeseca, 3 tjedna, 2 dana”, svoj novi film, „R.M.N.“ nazvao je prema rumunjskom akronimu za nuklearnu magnetsku rezonancu jer je film "istraživanje mozga, tj. skeniranje mozga gdje se pokušavaju otkriti stvari ispod površine".
Nekoliko dana prije Božića, a nakon što je dao otkaz u Njemačkoj, Matthias se vraća u svoje multietničko selo u Transilvaniji. Želi čim više biti uključen u obrazovanje i odgoj vlastitog sina Rudija kojeg je predugo ostavio na skrb njegovoj majci Ani te na taj način osloboditi dječaka neriješenih strahova koji ga more. Matthias je istovremeno preokupiran i svojim ostarjelim ocem Ottom, a također bi se želio vidjeti i sa svojom bivšom ljubavnicom Csillom. Kada se u maloj tvornici u kojoj Csilla radi zaposli nekoliko novih radnika, mir zajednice biva narušen, a na površinu započinju izlaziti frustracije, konflikti i strasti koje su se dugo skrivale ispod tobožnjeg razumijevanja i mira…
Zabrinjavajući, zamršeno pesimistični "RMN" redatelja Cristiana Mungiua , vjerojatno najistaknutijeg filmaša rumunjskog novog vala, je složen film, toliko prepun ideja da bi se moglo očekivati da je estetika od manjeg značaja, ali "RMN" je gotovo apsurdno zgodan. (Jessica Kiang / Variety)
Mungiuov dodir je toliko vješt, a njegovo snimanje tako živo. (Manohla Dargis / New York Times)
Mungiu ne nudi jednostavan lijek za ovaj otrovni nered. Kako bi i mogao? Ali nitko tko snimi ovako žestok film ne može se prestati nadati u ono što ljudska bića, u svom najboljem izdanju, mogu biti. RMN je djelo ogorčenog idealista. (Peter Rainer / Christian Science Monitor)
Mungiu nikad ne gubi gracioznost koja dolazi s njegovim stilom pripovijedanja. (Tom O'Brien / Next Best Picture)
https://www.imdb.com/title/tt18550182/

MM97: Bus Stop, 1956. Joshua Logan, 96 min. US
Scenarij: George Axelrod prema drami Williama Ingea
Uloge: Marilyn Monroe, Don Murray, Arthur O'Connell, Betty Field, Eileen Heckart
Beauregard Decker i Virgil Blessing dolaze na rodeo u Phoenixu, gdje se Decker zaljubljuje u prelijepu kavansku pjevačicu Cherie. On želi odvesti Cherie natrag u svoju rodnu Montanu i oženiti je, ali ona sanja o Hollywoodu i slavi. Kako se opire njegovim napadima, Decker je prisiljava da uđe s njim u autobus za Montanu, ali kad autobus neplanirano stane zbog lošeg vremena, situacija se mijenja.
„Autobusna stanica“ bio je prvi film koji je Monroe odlučila snimiti prema novom ugovoru. Za ulogu je naučila posebni naglasak, sama birala kostime i šminku u kojoj je nedostajao glamur, te je namjerno osrednje pjevala i plesala. Joshua Logan pristao je režirati unatoč tome što je sumnjao u glumačke sposobnosti Monroe i znao za njenu reputaciju teške glumice. Ipak, na koncu je film bio veliki komercijalni uspjeh.
Merlinkina izvedba učinkovito je, jednom zauvijek odbacila mišljenje da je ona samo plavokosa starleta. (Saturday Review of Literature)
Dramatičan odmak za Marilyn Monroe, koja proširuje svoje glumačke mogućnosti u ulozi Cherrie. (Jeffrey M. Anderson / Combustible Celluloid)
Iako je Don Murray jedini koji je nagrađen za svoj nastup (nominiran za Oscara), glavni razlog da pogledate komediju Joshue Logana je Marilyn Monroe, koja blista kao seoska djevojka s holivudskim aspiracijama. (Emanuel Levy / EmanuelLevy.Com)
https://www.imdb.com/title/tt0049038/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_Bus%2520Stop%252C%2520

Love Life, 2022. Kôji Fukada, 123 min. JP/FR/DE
Scenarij: Kôji Fukada
Uloge: Fumino Kimura, Kento Nagayama, Atom Sunada, Tetsuta Shimada
Taeko i njezin muž Jiro vode miran i pomalo hladan život s njezinim malim sinom Keitom. Iako Taeko i Jiro nisu pretjerano bliski, a ni Jirovi roditelji nisu oduševljeni njegovim izborom partnerice, sve ih spaja ljubav prema Keitu. No tragična nesreća dovest će dječakovog davno izgubljenog oca Parka natrag u Taekin život. Mučena osjećajem krivnje i boli, Taeko daje sve od sebe kako bi pomogla Parku, koji je gluh i bez doma.
Obiteljska melodrama o modernoj koja ljubavi „ujeda” tamo gdje je najbolnije, a premijerno je prikazana u konkurenciji Venecijanskog filmskog festivala.
Iznimno potresna melodrama ispričana glasnoćom isprekidanog šapta. (David Ehrlich / IndieWire)
https://www.imdb.com/title/tt18235306/?ref_=nv_sr_srsg_3_tt_8_nm_0_q_Love%2520Life

Sisu, 2022. Jalmari Helander, 91 min. FIN
Scenarij: Jalmari Helander
Uloge: Jorma Tommila, Aksel Hennie, Jack Doolan
Tijekom posljednjih dana Drugog svjetskog rata, usamljeni tragač zlata susreće se s nacistima u akciji spaljivanja zemlje pri povlačenju u sjevernoj Finskoj. Kada mu nacisti ukradu zlato ubrzo shvaćaju da nije riječ o običnom rudaru. Iako ne postoji doslovni prijevod finske riječi “sisu”, ovaj bivši komandos će utjeloviti što sisu predstavlja: suludu hrabrost i odlučnost u suočavanju s naizgled nemogućim izazovom. I bez obzira na prepreke koje nacisti stavljaju pred njega, on će ići do kraja kako bi vratio svoje zlato – čak i ako to znači ubijanje svakog nacista koji mu se nađe na putu.
Ovo je film o jednom ludom gadu koji ubija milijune nacista. Gotovo je nemoguće ne voljeti ga. (Alex Godfrey / Empire Magazine)
Apsurdan, ali zabavan komad, „Sisu“ je mješavina špageti vesterna, trilera iz Drugog svjetskog rata i Johna Wicka. (Daniel Rester / Willamette Week)
Elegantan je, iznimno nasilan i smrtonosan te, za ljubitelje ratnih filmova i akcijskih trilera, vraški zabavan u svojoj izmišljotini. (Robin Clifford / Reeling Reviews)
https://www.imdb.com/title/tt14846026/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_q_SISU

Suzume no tojimari, 2022. Makoto Shinkai, 122 min. JP
„Suzume“, japanski animirani pustolovni film, treća je Shinkaieva suradnja s Radwimpsom Kazuma Jinnouchijem (glazba) i MasayoshiTanakom (dizajn likova), a inspirirana je potresom i tsunamijem u Tōhokuu 2011. Film prati 17-godišnju srednjoškolku Suzume Iwato i Soutu Munakatua, koji se udružuju kako bi spriječili niz katastrofa diljem Japana.
„U Japanu je uobičajeno održati jichin-sai (ceremonija polaganja kamena temeljca), prije nego što započne gradnja nove zgrade ili kuće, ali ne radimo ništa kada ih jednom zatvorimo." Makoto Shinkai (redatelj) je primijetio da u Japanu ima dosta praznih ili napuštenih područja zbog pada nataliteta i starenja stanovništva, pa se dosjetio napisati priču o "ožalošćenim napuštenim mjestima". Kao rezultat toga, film se neizbježno pretvorio u film ceste o posjećivanju mjesta.
„Suzume“ je možda malo ispod ljestvice postavljene prijašnjim Shinkaijevim radovima - ali kada su rezultati tako vizualno uzbudljivi i emocionalno dojmljivi, teško je naći zamjerke. (konsenzus kritičara / rotten tomatoes)
Ova epska avantura vodi nas uzduž i poprijeko kroz Japan, izvan gradskih središta u potrazi za vratima katastrofe u napuštenoj infrastrukturi ispražnjenih ruralnih područja. Dok pratimo mladu ženu u njezinoj bjesomučnoj potrazi, shvaćamo da je uključena i u osobnu potragu za zrelošću i slobodom. Intimni portret koji je također studija ranjive, ali borbene nacije, „Suzume“ je znak otpora u vrijeme kada Majka Zemlja šalje upozorenja čovječanstvu. (Berlinalle)
https://www.imdb.com/title/tt16428256/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_3_nm_5_q_suzu

Love Life, 2022. Kôji Fukada, 123 min. JP/FR/DE
Scenarij: Kôji Fukada
Uloge: Fumino Kimura, Kento Nagayama, Atom Sunada, Tetsuta Shimada
Taeko i njezin muž Jiro vode miran i pomalo hladan život s njezinim malim sinom Keitom. Iako Taeko i Jiro nisu pretjerano bliski, a ni Jirovi roditelji nisu oduševljeni njegovim izborom partnerice, sve ih spaja ljubav prema Keitu. No tragična nesreća dovest će dječakovog davno izgubljenog oca Parka natrag u Taekin život. Mučena osjećajem krivnje i boli, Taeko daje sve od sebe kako bi pomogla Parku, koji je gluh i bez doma.
Obiteljska melodrama o modernoj koja ljubavi „ujeda” tamo gdje je najbolnije, a premijerno je prikazana u konkurenciji Venecijanskog filmskog festivala.
Iznimno potresna melodrama ispričana glasnoćom isprekidanog šapta. (David Ehrlich / IndieWire)
https://www.imdb.com/title/tt18235306/?ref_=nv_sr_srsg_3_tt_8_nm_0_q_Love%2520Life

Spider-Man: Across the Spider-Verse, 2023. Joaquim Dos Santos, Kemp Powers. Justin K. Thompson, 120 min. US
Nastavak epske pustolovine „Spider-Man: Into the Spider-Verse“ (2018), smješten u zajednički multiverzum alternativnih svemira zvan "Paukov stih". Miles Morales vraća se iz Brooklyna preko Multiversea kako bi udružio snage s Gwen Stacy i novim timom Spider- Ljudi koji će se suočiti s negativcem moćnijim od bilo čega s kim su se ikada susreli.
„Across The Spider-Verse“ je film sam za sebe, a pomaže to što smo znali da je ovo drugi dio trodijelne priče. Budući da već znate da je ta treća priča zajamčena, možete drugi dio riješiti malo drugačije. (Kemp Powers, jedan od troje redatelja)
https://www.imdb.com/title/tt9362722/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_SPIDER-MAN%253A%2520ACROSS%2520THE%2520SPIDER-VERSE

Sisu, 2022. Jalmari Helander, 91 min. FIN
Scenarij: Jalmari Helander
Uloge: Jorma Tommila, Aksel Hennie, Jack Doolan
Tijekom posljednjih dana Drugog svjetskog rata, usamljeni tragač zlata susreće se s nacistima u akciji spaljivanja zemlje pri povlačenju u sjevernoj Finskoj. Kada mu nacisti ukradu zlato ubrzo shvaćaju da nije riječ o običnom rudaru. Iako ne postoji doslovni prijevod finske riječi “sisu”, ovaj bivši komandos će utjeloviti što sisu predstavlja: suludu hrabrost i odlučnost u suočavanju s naizgled nemogućim izazovom. I bez obzira na prepreke koje nacisti stavljaju pred njega, on će ići do kraja kako bi vratio svoje zlato – čak i ako to znači ubijanje svakog nacista koji mu se nađe na putu.
Ovo je film o jednom ludom gadu koji ubija milijune nacista. Gotovo je nemoguće ne voljeti ga. (Alex Godfrey / Empire Magazine)
Apsurdan, ali zabavan komad, „Sisu“ je mješavina špageti vesterna, trilera iz Drugog svjetskog rata i Johna Wicka. (Daniel Rester / Willamette Week)
Elegantan je, iznimno nasilan i smrtonosan te, za ljubitelje ratnih filmova i akcijskih trilera, vraški zabavan u svojoj izmišljotini. (Robin Clifford / Reeling Reviews)
https://www.imdb.com/title/tt14846026/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_q_SISU

Love Life, 2022. Kôji Fukada, 123 min. JP/FR/DE
Scenarij: Kôji Fukada
Uloge: Fumino Kimura, Kento Nagayama, Atom Sunada, Tetsuta Shimada
Taeko i njezin muž Jiro vode miran i pomalo hladan život s njezinim malim sinom Keitom. Iako Taeko i Jiro nisu pretjerano bliski, a ni Jirovi roditelji nisu oduševljeni njegovim izborom partnerice, sve ih spaja ljubav prema Keitu. No tragična nesreća dovest će dječakovog davno izgubljenog oca Parka natrag u Taekin život. Mučena osjećajem krivnje i boli, Taeko daje sve od sebe kako bi pomogla Parku, koji je gluh i bez doma.
Obiteljska melodrama o modernoj koja ljubavi „ujeda” tamo gdje je najbolnije, a premijerno je prikazana u konkurenciji Venecijanskog filmskog festivala.
Iznimno potresna melodrama ispričana glasnoćom isprekidanog šapta. (David Ehrlich / IndieWire)
https://www.imdb.com/title/tt18235306/?ref_=nv_sr_srsg_3_tt_8_nm_0_q_Love%2520Life

50-GODIŠNJACI: Scarecrow, 1973. Jerry Schatzberg, 112 min. US
Scenarij: Garry Michael White
Uloge: Gene Hackman, Al Pacino, Eileen Brennan, Richard Lynch
Tijekom putovanja po istočnoj obali, bivši osuđenik Max, sklon ispadima, koji štedi novac ne bi li možda u Pittsburghu uspio otvoriti praonicu auta, susreće mornara Lionela koji sanja o tome da se vrati u grad na Srednjem zapadu svojoj ženi i vidi sina koji se rodio dok je on bio na moru. Kako će obojica ubrzo ustanoviti da nikad neće ostvariti svoje ciljeve, učvrstit će prijateljstvo koje će ispasti važnije od njihovih snova...
Film ceste, zanimljiva priča o neobičnom prijateljstvu dvojice outsidera koje zajednička samoća i besciljno lutanje ujedini i između njih razvije čvrstu, povjerljivu vezu. Kroz opisanu priču film dočarava izgubljenost tadašnjih američkih ljudi, utjelovljenih u likovima dvojice gubitnika.
Na filmskom festivalu u Cannesu 1973., film je osvojio Zlatnu palmu (podijelio s „The Hireling“, redatelja Alana Bridgesa), najveću nagradu. Iako se ne može pohvaliti komercijalnim uspjehom, „Scarecrow“ je s vremenom stekao kultni status.
„Strašilo“ preživljava zahvaljujući snazi glumačkih izvedbi i kinematografiji Vilmosa Zsigmonda. (konsenzus kritičara / rotten tomatoes)
Iz zapanjujuće uvodne scene... nastaje "Strašilo" kao film koji nastavlja tamo gdje su "Ponoćni kauboj" i "Easy Rider" stali. (John Huddy / Miami Herald)
Najbolji film u malom, ali zanimljivom Schatzbergovom opusu. (Philip French / Observer)
Potresna priča o izgubljenim dušama iz zlatnog doba američke kinematografije. (Allan Hunter / Daily Express)
https://www.imdb.com/title/tt0070643/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_Scarecrow

Lombard, 2022. Lukasz Kowalski, 81 min. PL
Jola i Wiesiek par su ekscentričnih biznismena iz poljskog Bitoma. Zajedno sa svoja tri djelatnika vode vjerojatno najveću zalagaonicu u Europi. No, zbog zatvaranja obližnjih rudnika i sve veće nezaposlenosti u gradu slavno vrijeme zalagaonice je davno prošlo. Lišeni osnovne egzistencije, stanovnici "poljskog Detroita" u zalagaonici ostavljaju sve više apsurdnih i beskorisnih predmeta. Iako svoje klijente ne podupiru samo lijepim riječima, nego i krepkom juhom ili toplom dekicom, ni Wiesiekove lude marketinške ideje, ni Jolino nježno srce ne mogu pomoći poslu koji bespovratno propada.
Bez obzira na financijske gubitke, zalagaonica ostaje nezamjenjivo središte života lokalne zajednice. Uz prijeteću katastrofu, vlasnici poduzimaju posljednji pokušaj da spase svoj posao, ali i svoju ljubav. Suludo, zabavno i duhovito putovanje kroz humanost i brižnost.
Nježnog humora ima u izobilju i ne možete si pomoći, a da ne osjećate nadu za ove brižne ljude. (fillums.com)
‘Zalagaonica’ je crnohumorni dokumentarac koji se na šaljiv način bavi ozbiljnom temom. (Backseat mafia)
https://www.imdb.com/title/tt19757058/

MM97: Gentlemen Prefer Blondes, 1953. Howard Hawks, 91 min. US
Scenarij: Charles Lederer prema istoimenom mjuziklu Anite Loos i Josepha Fieldsa
Uloge: Jane Russell, Marilyn Monroe, Charles Coburn, Elliott Reid
Lorelei Lee i Dorothy Shaw su američke plesačice i najbolje prijateljice, iako su vrlo različite. Lorelei preferira muškarčeve financije i voli muškarce koji mogu podržati njezinu strast prema dijamantima, poput njezinog zaručnika Gusa, koji može zadovoljiti sve njezine financijske "potrebe". Dorothy, pak, bira one koji dobro izgledaju i ne mari za njihovo bogatstvo.
Ikonična Marilyn Monroe i magnetična Jane Russell = prekrasan, zabavan mjuzikl. (konsenzus kritičara / rotten tomatoes)
Režija Howarda Hawksa je spora, a Russelličini gegovi lišeni šarma. Ipak, postoji nešto u gospođici Russell i gospođici Monroe zbog kojih ne skidaš pogled s ekrana. (Bosley Crowther / The New York Times)
Jane Russell i Marilyn Monroe su senzacionalne u glavnim ulogama. One ne samo da glume dobro, već su i vrlo seksi dok pjevaju i plešu. (Harrison’s Reports)
Novije kritike su primijetile da je film revolucionaran zbog prikaza ženskog prijateljstva. Za časopis „Bust“ Samantha Mann piše: “Tijekom cijelog filma, glavni likovi pokazuju dosljednu odanost jedna drugoj. Nema zabadanja noževa u leđa, ogovaranja ili ponižavanja da bi pridobili naklonost muškarca. Žene ostaju postojane u svojoj odanosti jedna drugoj i ne toleriraju da netko govori loše o njima. Pružanje podrške i utjehe jedna drugoj prioritet je u pronalaženju načina da osvoje željene muškarce“.
https://www.imdb.com/title/tt0045810/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_Gentlemen%2520Prefer%2520Blondes

Sisu, 2022. Jalmari Helander, 91 min. FIN
Scenarij: Jalmari Helander
Uloge: Jorma Tommila, Aksel Hennie, Jack Doolan
Tijekom posljednjih dana Drugog svjetskog rata, usamljeni tragač zlata susreće se s nacistima u akciji spaljivanja zemlje pri povlačenju u sjevernoj Finskoj. Kada mu nacisti ukradu zlato ubrzo shvaćaju da nije riječ o običnom rudaru. Iako ne postoji doslovni prijevod finske riječi “sisu”, ovaj bivši komandos će utjeloviti što sisu predstavlja: suludu hrabrost i odlučnost u suočavanju s naizgled nemogućim izazovom. I bez obzira na prepreke koje nacisti stavljaju pred njega, on će ići do kraja kako bi vratio svoje zlato – čak i ako to znači ubijanje svakog nacista koji mu se nađe na putu.
Ovo je film o jednom ludom gadu koji ubija milijune nacista. Gotovo je nemoguće ne voljeti ga. (Alex Godfrey / Empire Magazine)
Apsurdan, ali zabavan komad, „Sisu“ je mješavina špageti vesterna, trilera iz Drugog svjetskog rata i Johna Wicka. (Daniel Rester / Willamette Week)
Elegantan je, iznimno nasilan i smrtonosan te, za ljubitelje ratnih filmova i akcijskih trilera, vraški zabavan u svojoj izmišljotini. (Robin Clifford / Reeling Reviews)
https://www.imdb.com/title/tt14846026/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm_1_q_SISU

Lombard, 2022. Lukasz Kowalski, 81 min. PL
Jola i Wiesiek par su ekscentričnih biznismena iz poljskog Bitoma. Zajedno sa svoja tri djelatnika vode vjerojatno najveću zalagaonicu u Europi. No, zbog zatvaranja obližnjih rudnika i sve veće nezaposlenosti u gradu slavno vrijeme zalagaonice je davno prošlo. Lišeni osnovne egzistencije, stanovnici "poljskog Detroita" u zalagaonici ostavljaju sve više apsurdnih i beskorisnih predmeta. Iako svoje klijente ne podupiru samo lijepim riječima, nego i krepkom juhom ili toplom dekicom, ni Wiesiekove lude marketinške ideje, ni Jolino nježno srce ne mogu pomoći poslu koji bespovratno propada.
Bez obzira na financijske gubitke, zalagaonica ostaje nezamjenjivo središte života lokalne zajednice. Uz prijeteću katastrofu, vlasnici poduzimaju posljednji pokušaj da spase svoj posao, ali i svoju ljubav. Suludo, zabavno i duhovito putovanje kroz humanost i brižnost.
Nježnog humora ima u izobilju i ne možete si pomoći, a da ne osjećate nadu za ove brižne ljude. (fillums.com)
‘Zalagaonica’ je crnohumorni dokumentarac koji se na šaljiv način bavi ozbiljnom temom. (Backseat mafia)
https://www.imdb.com/title/tt19757058/

50-GODIŠNJACI: The Hireling, 1973. Alan Bridges, 108 min. UK
Scenarij: Wolf Mankowitz prema romanu „Najamnik“ LP Hartleya
Uloge: Robert Shaw, Sarah Miles
Film je „podijelio“ Zlatnu palmu sa „Strašilom“ u Cannesu 1973. godine . Sarah Miles je dobila posebnu nagradu žirija za svoju izvedbu Lady Franklin.
Smještena u vrijeme neposredno nakon Prvog svjetskog rata, priča počinje u klinici za mentalne bolesnike iz koje je upravo otpuštena mlada udovica Lady Franklin. Bivši narednik Ledbetter vozi je do njezine sebične majke u Bath. Iznajmljen da je vodi na izlete, Ledbetter postaje jedina osoba s kojom može razgovarati dok se polako izdiže iz duboke depresije. Dok Ledbetter pomaže Lady Franklin da prebrodi svoje mentalno stanje, on se zaljubljuje u nju, ali čini se da njihove razlike u društvenom položaju sprječavaju bilo kakvu šansu za romansu. U međuvremenu, ratni veteran i političar u usponu, kapetan Hugh Cantrip spetlja se s Lady Franklin, što dovodi do napete situacije u njezinom velebnom kućanstvu.
Gluma u u ovom filmu je najbolje što smo vidjeli tijekom festivala. Sarah Miles i Robert Shaw su veličanstveni. (France-Soir)
Majstorsko, umjetničko djelo. ( Stanley Kauffmann)
Prekrasno zamišljen i izveden film, besprijekoran u svakom detalju i obilježen briljantnim glumačkim izvedbama. (Judith Crist / Texas Monthly)
https://www.imdb.com/title/tt0070180/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_The%2520Hireling

Pacifiction, 2022. Albert Serra, 145 min. FR
Scenarij: Albert Serra
Uloge: Benoît Magimel, Sergi López, Montse Triola
Katalonski redatelj Albert Serra dosad je bio poznat po svojim povijesno orijentiranim filmovima (“Povijest moje smrti”, “Smrt Luja XIV.”), dok je PRIČA S PACIFIKA smještena u moderno vrijeme i zainteresirana za suvremeno razdoblje. Mjesto zbivanja je Tahiti, najveći otok Francuske Polinezije, gdje se francuski visoki povjerenik De Roller (Benoît Magimel) upliće u lokalne sporove i postaje sve više paranoičan oko toga skriva li njegova vlada nuklearne podmornice uz obalu. Gradacija njegove paranoje pritom proizlazi iz podteksta, atmosfere koja je uvijek na rubu urušavanja. U sličnoj ulozi našao se i glavni glumac – ni on, kao ni lik kojeg glumi, nije znao što se točno oko njega događa, nije imao pristup scenariju, scene su improvizirane na licu mjesta, a snimane su istovremeno trima kamerama od kojih nijedna nije imala primat. Rezultat je politički triler obojen proturječjima, nagađanjima i moralnom dvosmislenošću u pokušaju raskrinkavanja pritajene postkolonijalne strukture moći.
Narativno oskudan i vizualno fascinantan, „Pacifiction“ je tsunami političkog trilera. (konsenzus kritičara / rotten tomatoes)
Romantičan. Zavodljiv. Hipnotičan. Neodoljiv. (Nando Salvá / Cinemanía)
Bilo da film ima nešto politički ozbiljno za reći ili ne - a uvijek postoji sugestija da može – „Pacifiction“ je opojan užitak. (Jonathan Romney / Financial Times)
https://www.imdb.com/title/tt13702796/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_3_nm_0_q_Pacifiction%252C%25202022.%2520

Un beau matin, 2022. Mia Hansen-Løve, 112 min. FR
Scenarij: Mia Hansen-Løve
Uloge: Léa Seydoux, Melvil Poupaud, Pascal Greggory
Sandra je mlada majka koja samostalno odgaja kćerku te istovremeno redovito posjećuje bolesnog oca. Dok se ona i njezina obitelj žustro bore oko toga kako ocu osigurati potrebnu skrb, Sandra se ponovno povezuje s Clementom, prijateljem kojeg dugo vremena nije vidjela. Premda se Clement nalazi u ljubavnoj vezi, njih se dvoje uskoro upuštaju u strastvenu aferu…
Hansen-Løve postiže vrhunac karijere, dajući tiho promišljen i krajnje životan portret neobične interakcije između gubitka i ponovnog rođenja. To je čudesan čin balansiranja koji mi je oduzeo dah. (Mark Kermode / Observer)
U ovom nježnom, inteligentnom filmu sve ima dvojaku ulogu: žalosnu i razigranu, uplašenu i bestežinsku. (Danny Leigh / Financial Times)
Klizi tako glatko da jedva primjećujete stabilnu kontrolu koja se vrši iza kamere. Vrhunska, urbana drama za odrasle, koja prikazuje stvarne ljude koji se bore na ključnim raskrižjima u životu. (Hilary A White / Sunday Independent)
https://www.imdb.com/title/tt13482828/?ref_=fn_al_tt_1

ZABORAVLJENI KLASICI 90-TIH: Pi, 1989. Darren Arronowsky
Scenarij: Darren Arronowsky
Uloge: Sean Gullette, Mark Margolis, Ben Shenkman, Samia Shoaib, Pamela Hart, Ajay Naidu, Joanne Gordon, Stephen Pearlman
Debitantski film Darrena Arronowskog fokusira se na matematičara s opsesijom da pronađe potpuni red u stvarnom svijetu i suprotstavlja dva naizgled nepomirljiva entiteta: nesavršenu iracionalnost čovječanstva i strogosti pravilnosti matematike, posebno teorije brojeva.
Dramatično uzbudljiv i zastrašujuće pametan, ovaj Lynchevski triler čini čuda sa svojom nevjerojatnom temom i skromnim budžetom. (konsenzus kritičara / rotten tomatoes)
Arronofsky, koji je uspjeh ovog filma na Sundanceu pretvorio u dva holivudska ugovora, rijetki je nezavisni filmaš koji ne želi snimati moderne romantične sitcome. On je pravi eksperimentator sa jezivim vizualnim stilom. (Richard Corliss / TIME Magazine)
Prava poslastica. (John A. Nesbit / Old School Reviews)
Aronofskom su bila potrebna samo 2 filma da postane jedan od mojih omiljenih redatelja i jedva čekam vidjeti što budućnost nosi za ovog obećavajućeg pisca/redatelja. (room102/imdb)
Ezoterično, čarobno misteriozno putovanje. (Andrea Chase Killer / Movie Reviews)
https://www.imdb.com/title/tt0138704/?ref_=nv_sr_srsg_4_tt_5_nm_2_q_pi
ARHIVA programa Kinoteke
O kinoteci
Često se o kino dvoranama govorilo kao o hramovima. Hramovi sedme umjetnosti, hramovi u kojem žive/stanuju hollywoodski bogovi, hramovi u kojem se obožavaju filmski starovi.
Članarina i ulaznice
Ulaznice možete kupiti na blagajni (1. kat) sat prije prve projekcije.
Cijena pojedinačne kino karte iznosi 3,5 eura.
Cijena pojedinačne kino karte za članove kinoteke iznosi 2,00 eura.
Cijena pojedinačne kino karte za školske projekcije 2,00 eura (s tim da najmanji iznos za organizaciju projekcije iznosi 60 eura odnosno 30 posjetitelja).
Cijena iskaznice za kinoteku – zaposleni 35 eura.
Cijena iskaznice za umirovljenike, nezaposlene, studente i đake iznosi 25 eura.