PROGRAM KINOTEKE Rujan 2025.

Celine Song, 2025., US 117'
Uloge: Dakota Johnson, Chris Evans, Pedro Pascal
Novi film korejsko-kanadske redateljice, koja nas je oborila s nogu svojim prvjencem Prošli životi, opet se bavi ljubavnim trokutom, no ovaj put, taj se trokut zasniva na posve drugačijoj priči. Dok su Prošli životi bili film o svim onim životima koje propuštamo živeći ovaj kojeg smo odabrali, o odnosima, jeziku i identitetu, „Materijalisti“ (prevedeni kao Spoj iz snova) se više oslanjaju na žanr romantične komedije i junakinju koja uvelike podsjeća na moderni, emancipirani lik iz romana Jane Austin. Ona, ukratko, ima odlučiti između dva muškarca, oba praktički savršena za nju. Samo jedna stvar je bitno drugačija. Jedan je bogat. Drugi, da se izrazimo umjereno – nije. Ta otvorena, ničim ublažena veza između romanse i novca, može se pokazati zbunjujućom, pa i odbojnom za publiku koja je žanrovski pripremljena za rom-com. Jer puki rom-com to nije. Više od toga ne možemo reći, no postoje tu neke tajne koje, jednom kada ih „probavimo“, možemo čitati i kao neugodne metafore našeg materijalističkog svijeta u kojemu su matchmakeing i brak praktički konzumerističke prakse.

Maura Delpero, 2025. Italija, Francuska, Belgija 119'
Uloge: Martina Scrinzi, Tommaso Ragno, Giuseppe De Domenico, Roberta Rovelli, Rachele Potrich, AnnaThaler, Carlotta Gamba, Orietta Notari
1944. je godina. U Vermiglio, planinsko selo u kojem je rat sveprisutan, ali dalek, dolazi Pietro, sicilijanski vojnik u bijegu od rata. Njegov dolazak omete jednostavnu dinamiku lokalne obitelji. Naime, ljubav koja se razvije između vojnika i najstarije kćeri, vodi u sudbinu kakvu nitko nije mogao očekivati.
Obitelj gubi svoj mir upravo u trenutku kada ga ratom iznureni svijet napokon pronalazi. Intimna obiteljska drama i alpski pejzaži kroje zapanjujuću priču o ljubavi, gubitku i otpornosti. Premijerno je prikazan u Veneciji 2024. gdje je osvojio Veliku nagradu žirija (Srebrni lav), potom scenarističku nagradu FIPRESCI u Palm Springsu, a izabran je i kao službeni talijanski kandidat za Oscare 2025.

Magnus von Horn, 2024., DK, PL, SE, FR, BE, 120'
Uloge: Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Joachim Fjelstrup
Film "Djevojka s iglom" povijesni je triler smješten u Kopenhagen 1930-ih godina. Riječ je o fikcionalom djelu nastalom na osnovi postupaka konkretne povijesne osobe.
Priča prati siromašnu i trudnu tvorničku radnicu Karoline koja, tražeći izlaz iz teške situacije, nailazi na Dagmar, ženu koja joj obećava pomoć. Međutim, Karoline ubrzo otkriva mračnu istinu. Tu dolazimo do dijela vezanog uz konkretnu povijesnu osobu.
Između 1913. i 1920. godine, Dagmar Overbye radila je kao tzv. "baby farmerica", uzimajući novorođenčad od neudanih i siromašnih žena koje si ih nisu mogle priuštiti, uz obećanje da će pronaći udomiteljske obitelji. Međutim, umjesto da se brine za djecu, ona ih je ubijala. Dagmar je osuđena na doživotni zatvor, u kojem je i umrla 1929. godine. Njezin je slučaj bio ključan za promjene u danskom zakonodavstvu, što je dovelo do boljih uvjeta i zaštite za neudanih majki i njihove djece.
Film se ističe svojom mračnom i uznemirujućom atmosferom, koja je dodatno pojačana crno-bijelom estetikom.Redatelj filma,Magnus von Horn, švedski je filmaš poznat po psihološkim dramama koje duboko istražuju ljudsku psihu i mračne teme.
"Djevojka s iglom" privukla je veliku pažnju kritike i publike već na svjetskoj premijeri na Filmskom festivalu u Cannesu. Film je bio nominiran za najprestižniju nagradu festivala, Zlatnu palmu (Palme d'Or), a direktor fotografije Michał Dymek osvojio je Vulcan Award, nagradu koja se dodjeljuje za izuzetan tehnički doprinos.

Halfdan Ullmann Tøndel, 2024. Norveška, Nizozemska, 117'
Uloge: Renate Reinsve, Ellen Dorrit, Endre Hellestveit
Jedan od posljednjih dana prije školskih praznika nešto se dogodi između šestogodišnjih Armanda i Jona. Roditelji su pozvani na sastanak, ali vodstvo škole zapravo ne zna što se točno dogodilo. Od tog trenutka, fokus je u potpunosti na odraslima. Djeca, o kojoj je riječ, uopće se ni ne pojavljuju. Film se, u stvari, niti ne bavi prčkanjem po navodnom nasilničkom ponašanju Armanda, već govori o pitanjima odgovornosti, komunikacije, o dinamici odnosa između roditelja, djece i školskog osoblja, i ponajviše o posljedicama prvoloptaških zaključaka i reakcija koje su rezultat visoko emotivnih situacija.
Kroz likove majki, redatelj Halfdan Ulman Tondel, (inače unuk Ingmara Bergmana i Liv Ulman) pokazuje kako se strah i nesigurnost transformiraju u agresiju, a djeca, prigodno neprikazana, postaju još jednom žrtve – ovaj put percepcije događaja koju su oblikovali odrasli u skladu s vlastitim tjeskobama, karakterom i narativima.
Film je premijerno prikazan u Cannesu 2024. gdje je osvojio nagradu Caméra d'Or, za najbolji film izvan glavne konkurencije, te nagradu Europske filmske akademije za Europsko otkriće godine.

Wes Anderson, 2025. US, Njemačka, 105'
Uloge: Benicio Del Toro, Mia Threapleton, Michael Cera, Benedict Cumberbatch
Apsurdan i visoko stiliziran (što nimalo ne iznenađuje ljubitelje Wesa Andersona), ovaj akcijski film ima ekscentrične (surprise surprise!) junake, koje predvode plutokrat/poduzetnik na području naoružanja i zrakoplovstva, Zsa-zsa Korda (Benicio del Toro)i njegova kćerka, časna sestra (Mia Threapleton, u stvarnom životu kći Kate Winslet) koju je, od svoje desetero djece, odabrao za jedinu nasljednicu svog impresivnog poslovnog carstva.
Cilj njegove „spletke“, ili „šeme“ je postizanje dominacije u fikcionalnoj srednjoistočnoj državi, putem eksploatacije ljudi i manipulacije agrikulturom.
Dakako, ne idu stvari baš glatko i situacija se bizarno zapetlja. Andersonovi filmovi i inače imaju zvjezdani casting čak i u posve minornim rolama, pa se tako ovdje u cameo ulogama, pojavljuju, npr. Tom Hanks, Willem Dafoe and Scarlett Johansson.
Film nam stiže ravno s ovogodišnje premijere u Cannesu.

Stipe Božić, 2025., Hrvatska, 89'
Ovo je priča o uspjesima slovenskog i nešto manje hrvatskog alpinizma, predvođenim Stipom Božićem, preko zaleđenih, najstrmijih i najopasnijih himalajskih litica na svijetu. Fantastične uspjehe alpinista prenose najveći autoriteti svjetskog alpinizma među kojima su i novozelanđanin Edmund Hillary koji je s Tenzingom Norgayem prvi osvojio Mount Everest, legendarna himalajska kroničarka Elizabeth Hawley, svjetski poznati talijanski alpinist Reinhold Messner i britanski glumac Brian Blessed. Prema knjizi kanadske spisateljice Bernadette McDonald, svjedočenja preživjelih aktera ove priče prate autentični dokumentarni filmski kadrovi s najviših vrhova svijeta koje je Stipe Božić snimao punih 50 godina.

Celine Song, 2025., US 117'
Uloge: Dakota Johnson, Chris Evans, Pedro Pascal
Novi film korejsko-kanadske redateljice, koja nas je oborila s nogu svojim prvjencem Prošli životi, opet se bavi ljubavnim trokutom, no ovaj put, taj se trokut zasniva na posve drugačijoj priči. Dok su Prošli životi bili film o svim onim životima koje propuštamo živeći ovaj kojeg smo odabrali, o odnosima, jeziku i identitetu, „Materijalisti“ (prevedeni kao Spoj iz snova) se više oslanjaju na žanr romantične komedije i junakinju koja uvelike podsjeća na moderni, emancipirani lik iz romana Jane Austin. Ona, ukratko, ima odlučiti između dva muškarca, oba praktički savršena za nju. Samo jedna stvar je bitno drugačija. Jedan je bogat. Drugi, da se izrazimo umjereno – nije. Ta otvorena, ničim ublažena veza između romanse i novca, može se pokazati zbunjujućom, pa i odbojnom za publiku koja je žanrovski pripremljena za rom-com. Jer puki rom-com to nije. Više od toga ne možemo reći, no postoje tu neke tajne koje, jednom kada ih „probavimo“, možemo čitati i kao neugodne metafore našeg materijalističkog svijeta u kojemu su matchmakeing i brak praktički konzumerističke prakse.

Wes Anderson 1998., US, 93'
ULOGE: Jason Schwartzman,Bill Murray, Olivia Williams, Seymour Cassel, Brian Cox, Mason Gamble
Rushmore je drugi film Wesa Andersona, i onaj kojim je osvojio kinematografski svijet i ustanovio svoj originalnu, šašavu ali visoko organiziranu i sveobuhvatnu autorsku estetiku, temeljenu na akcentiranoj artificijelnosti, stilizaciju i sklonosti ka bizarnom.
Također, u njemu se pojavljuju suradnici s kojima će praktički ostati povezan do danas. Owen Wilson kao koscenarist, Bill Murray kao omiljeni glumac... Rushmore je u isto vrijeme priča o odrastanju, apsurdna tragikomedija i ne manje bitno – posveta francuskom novom valu. Priču predvodi Max Fischer (Jason Schwartzman) učenik Rushmore akademije, entuzijastičan u izvannastavnim aktivnostima – ali i najslabiji u učenju. Suočava se s izbacivanjem i ulazi u neobična prijateljstva s ljupkom učiteljicom prvog razreda (Olivia Williams) i melankoličnim samostvorenim milijunašem (Bill Murray, u nagrađivanoj izvedbi). Uz soundtrack klasičnih mahom britanskih autora – Kinksa, The Who, Johna Lenonna, Cat Stevensa, "Rushmore" prkosi kategorizaciji, hvatajući bol i vitalnost adolescencije s duhovitošću, emocionalnom dubinom i filmskim stilom.
Bill Murray je za ovu ulogu bio nominiran za Zlatni globus, i, iako u svoje vrijeme film nije dobio jednoglasne pohvale, do danas je stekao kultni status, pa je tako u izboru The Guardiana uvršten među 25 najboljih komedija svih vremena.

Mike Marzuk, 2025., Njemačka, 93'
Nakon što je naslijedila veliko imanje svoje pratete Alwine, djevojčica Willow jednoga dana nađe knjigu i pismo koji otkrivaju njezino vještičje nasljedstvo. Slučajno dozove drevnog čarobnjaka Grimooa, koji je započne učiti kako koristiti svoje vatrene moći. Međutim, kako je novca u obitelji sve manje, njezin otac planira prodati šumu koja predstavlja izvor njezine moći. Willow će morati potražiti tri ostale vještice – one koje kontroliraju zemlju, vodu i zrak – kako bi došla u potpuni posjed snage glavnih životnih elemenata te spasila šumu. Na koncu, pitanje koje nas nosi kroz film je, hoće li Willow prihvatiti svoje neočekivano nasljedstvo i breme koje dolazi s njime.
Film je nastao prema književnom predlošku autorice Sabine Bohlmann. Njezina serija romana za mlade veliki je hit među mlađim tinejđerima, a kako je film sinhroniziran, pogodan je i za mlađu djecu.

Celine Song, 2025., US 117'
Uloge: Dakota Johnson, Chris Evans, Pedro Pascal
Novi film korejsko-kanadske redateljice, koja nas je oborila s nogu svojim prvjencem Prošli životi, opet se bavi ljubavnim trokutom, no ovaj put, taj se trokut zasniva na posve drugačijoj priči. Dok su Prošli životi bili film o svim onim životima koje propuštamo živeći ovaj kojeg smo odabrali, o odnosima, jeziku i identitetu, „Materijalisti“ (prevedeni kao Spoj iz snova) se više oslanjaju na žanr romantične komedije i junakinju koja uvelike podsjeća na moderni, emancipirani lik iz romana Jane Austin. Ona, ukratko, ima odlučiti između dva muškarca, oba praktički savršena za nju. Samo jedna stvar je bitno drugačija. Jedan je bogat. Drugi, da se izrazimo umjereno – nije. Ta otvorena, ničim ublažena veza između romanse i novca, može se pokazati zbunjujućom, pa i odbojnom za publiku koja je žanrovski pripremljena za rom-com. Jer puki rom-com to nije. Više od toga ne možemo reći, no postoje tu neke tajne koje, jednom kada ih „probavimo“, možemo čitati i kao neugodne metafore našeg materijalističkog svijeta u kojemu su matchmakeing i brak praktički konzumerističke prakse.

Maura Delpero, 2025. Italija, Francuska, Belgija 119'
Uloge: Martina Scrinzi, Tommaso Ragno, Giuseppe De Domenico, Roberta Rovelli, Rachele Potrich, AnnaThaler, Carlotta Gamba, Orietta Notari
1944. je godina. U Vermiglio, planinsko selo u kojem je rat sveprisutan, ali dalek, dolazi Pietro, sicilijanski vojnik u bijegu od rata. Njegov dolazak omete jednostavnu dinamiku lokalne obitelji. Naime, ljubav koja se razvije između vojnika i najstarije kćeri, vodi u sudbinu kakvu nitko nije mogao očekivati.
Obitelj gubi svoj mir upravo u trenutku kada ga ratom iznureni svijet napokon pronalazi. Intimna obiteljska drama i alpski pejzaži kroje zapanjujuću priču o ljubavi, gubitku i otpornosti. Premijerno je prikazan u Veneciji 2024. gdje je osvojio Veliku nagradu žirija (Srebrni lav), potom scenarističku nagradu FIPRESCI u Palm Springsu, a izabran je i kao službeni talijanski kandidat za Oscare 2025.

Wes Anderson, 2025. US, Njemačka, 105'
Uloge: Benicio Del Toro, Mia Threapleton, Michael Cera, Benedict Cumberbatch
Apsurdan i visoko stiliziran (što nimalo ne iznenađuje ljubitelje Wesa Andersona), ovaj akcijski film ima ekscentrične (surprise surprise!) junake, koje predvode plutokrat/poduzetnik na području naoružanja i zrakoplovstva, Zsa-zsa Korda (Benicio del Toro)i njegova kćerka, časna sestra (Mia Threapleton, u stvarnom životu kći Kate Winslet) koju je, od svoje desetero djece, odabrao za jedinu nasljednicu svog impresivnog poslovnog carstva.
Cilj njegove „spletke“, ili „šeme“ je postizanje dominacije u fikcionalnoj srednjoistočnoj državi, putem eksploatacije ljudi i manipulacije agrikulturom.
Dakako, ne idu stvari baš glatko i situacija se bizarno zapetlja. Andersonovi filmovi i inače imaju zvjezdani casting čak i u posve minornim rolama, pa se tako ovdje u cameo ulogama, pojavljuju, npr. Tom Hanks, Willem Dafoe and Scarlett Johansson.
Film nam stiže ravno s ovogodišnje premijere u Cannesu.

Halfdan Ullmann Tøndel, 2024. Norveška, Nizozemska, 117'
Uloge: Renate Reinsve, Ellen Dorrit, Endre Hellestveit
Jedan od posljednjih dana prije školskih praznika nešto se dogodi između šestogodišnjih Armanda i Jona. Roditelji su pozvani na sastanak, ali vodstvo škole zapravo ne zna što se točno dogodilo. Od tog trenutka, fokus je u potpunosti na odraslima. Djeca, o kojoj je riječ, uopće se ni ne pojavljuju. Film se, u stvari, niti ne bavi prčkanjem po navodnom nasilničkom ponašanju Armanda, već govori o pitanjima odgovornosti, komunikacije, o dinamici odnosa između roditelja, djece i školskog osoblja, i ponajviše o posljedicama prvoloptaških zaključaka i reakcija koje su rezultat visoko emotivnih situacija.
Kroz likove majki, redatelj Halfdan Ulman Tondel, (inače unuk Ingmara Bergmana i Liv Ulman) pokazuje kako se strah i nesigurnost transformiraju u agresiju, a djeca, prigodno neprikazana, postaju još jednom žrtve – ovaj put percepcije događaja koju su oblikovali odrasli u skladu s vlastitim tjeskobama, karakterom i narativima.
Film je premijerno prikazan u Cannesu 2024. gdje je osvojio nagradu Caméra d'Or, za najbolji film izvan glavne konkurencije, te nagradu Europske filmske akademije za Europsko otkriće godine.

Emmanuel Courcol, 2024. Francuska, 103'
Splet okolnosti, koje se sve razmotaju na samom početku filma, kada vrhunski dirigent Thibaut kolabira na pozornici, dovodi do toga da u srednjim godinama dozna da ima brata. Iako po početku tako ne izgleda, film balansira na ivici komedije i drame.
Njihovo upoznavanje otvara cijeli niz tema, kako klasnih - Thibaut je odrastao u imućnoj obrazovanoj okolini, za razliku od svog brata koji je imao nepovlašteno odrastanje – tako i posve praktičnih i svakodnevnih. Kolike su šanske da njih dvojica ostvare neku bliskost i razumijevanje?
Tu na scenu stupa glazba. Brat, naime, svira u amaterskom, raštimanom, osebujnom limenom orkestru. Njihovo gazbeno putovanje je dirljivo, puno prepreka, ali i humora. Redatelj ima smisla za komično u svakodnevnom i banalnom, a dva glavna glumca - Pierre Lottin i Benjamin Lavernhe zaslužna su za to što je ova humorna drama bila veliki hit u francuskim kinima.
Premijerno prikazan na FMFS-u, Fanfare su užitak od filma, i muzike.

Emmanuel Courcol, 2024. Francuska, 103'
Splet okolnosti, koje se sve razmotaju na samom početku filma, kada vrhunski dirigent Thibaut kolabira na pozornici, dovodi do toga da u srednjim godinama dozna da ima brata. Iako po početku tako ne izgleda, film balansira na ivici komedije i drame.
Njihovo upoznavanje otvara cijeli niz tema, kako klasnih - Thibaut je odrastao u imućnoj obrazovanoj okolini, za razliku od svog brata koji je imao nepovlašteno odrastanje – tako i posve praktičnih i svakodnevnih. Kolike su šanske da njih dvojica ostvare neku bliskost i razumijevanje?
Tu na scenu stupa glazba. Brat, naime, svira u amaterskom, raštimanom, osebujnom limenom orkestru. Njihovo gazbeno putovanje je dirljivo, puno prepreka, ali i humora. Redatelj ima smisla za komično u svakodnevnom i banalnom, a dva glavna glumca - Pierre Lottin i Benjamin Lavernhe zaslužna su za to što je ova humorna drama bila veliki hit u francuskim kinima.
Premijerno prikazan na FMFS-u, Fanfare su užitak od filma, i muzike.

Wes Anderson, 2001., US, 109'
Uloge: Gene Hackman, Anjelica Huston, Ben Stiller,Gwyneth Paltrow, Luke Wilson, Owen Wilson, Bill Murray
Nominiran za Oscara i nagradu BAFTA, te dobitnik Zlatnog globusa za najbolju glavnu ulogu (Gene Hachman), Royal Tenenbaumsje svojom strukturom i likovima formiran na obrascu filma Veličanstveni Ambersonovi Orsona Wellesa. Royal Tennenbaum, nekada uspješni odvjetnik, užasna je osoba. Svoju djecu zanemaruje, suprugu napušta, a ni pronevjera mu nije strana. Jednog je sina slučajno ustrijelio, drugog je koristio kao rekvizit kod klađenja, kćerku je omalovažavao i na koncu – otišao. Sva njegova djeca su na neki iščašen način istovremeno wunderkindi i duboko poremećene osobe. Chas je genij za novac i dionice, Richie tenisač, a Margot književnica. Privatno, potpuno su pogubljeni. Do trenutka kada se stari Tenennbaum vrati i, u želji da se u starosti iskupi za svoje ponašanje, okuplja raštrkanu obitelj.
Karikaturalno stilizirani likovi i radnja na rubu fantastike, konstruiran kao ekranizacija nake fiktivne knjige, ovaj se film, uz Hotel Grand Budapest, drži vrhuncem Andersonove filmografije.

Wes Anderson, US, UK, 87', 2009.
Uloge: George Clooney (gdin. Lisac),Meryl Streep (gđa. Lisac),Jason Schwartzman (Ash),Bill Murray (Jazavac),Willem Dafoe (Štakor), Owen Wilson (trener Skip), Jarvis Cocker (Petey)
Scenarij za ovaj animirani film potpisuju Wes Anderson i Noah Baumbach (Bračna priča, Lignja i kit) , a nastao je prema romanu čuvenog dječjeg autora Roalda Dahla. No, to nije dječji film, to je film za jednako za djecui odrasle, jer Anderson ne podilazi djeci banalizacijom, kao što se ni u svojim filmovima za odrasle ne libi koristiti poetiku bajke i estetiku dječje ilustracije.
Lisac sa suprugom i sinom živi u mirnoj u udobnoj rupi u tlu, jednim pristojnim, rekli bismo urbanim životom. Novinski je izvjestitelj, no nedostaju mu divlji dani mladosti i krađe kokoši (vidite, ima tu materijala za odrasle). Istovremeno, u goste dolazi nećak Kristofferson, vršnjak njegovog sina, koji će zbog očeve bolesti živjeti kod njih. Kristofferson je zgodan i popularan, i malom se liscu to nikakao ne dopada.
Tata lisac za to vrijeme planira neku akciju i stvari će se na svim frontovima zakomplicirati.
Nominirana za Oscara i BAFTA-u kategorijama najboljeg animiranog filma i najbolje glazbe, ova domišljata, empatična, originalna i živahna priča o karizmatičnom kradljivcu pilića i njegovoj obitelji, djeloje za sve generacije filmofila.

Wes Anderson, 2012., US, 94'
Uloge: Benicio del Toro, Adrien Brody,Tilda Swinton,Léa Seydoux,Frances McDormand,Timothée Chalamet,Lyna Khoudri,Jeffrey Wright,Bill Murray,Owen Wilson,Jason Schwartzman,Elisabeth Moss,Edward Norton,Christoph Waltz,Saoirse Ronan
"The French Dispatch" (punog naziva The French Dispatch of the Liberty, Kansas Evening Sun) posveta je novinarstvu, kreativnosti i klasičnim europskim magazinima, a radnja je strukturirana kao serija priča iz fiktivnog magazina "The French Dispatch", sa sjedištem u izmišljenom francuskom gradu Ennui-sur-Blasé.
Film je zapravo antologija, podijeljena na tri segmenta (tri "članka"), svaki sa svojim protagonistom i pričom:
"Betonsko remek-djelo" (The Concrete Masterpiece): Priča o kriminalcu-umjetniku Mosesu Rosenthaleru, koji u zatvoru stvara apstraktna remek-djela.
"Revizionizam" (Revisions to a Manifesto): Govori o studentskom prosvjedu i mladiću po imenu Zeffirelli koji piše manifest, pod utjecajem novinarke Lucinde Krementz.
"Privatna blagovaonica policijskog komesara" (The Private Dining Room of the Police Commissioner): Novinar Roebuck Wright prati otmicu sina policijskog komesara, što dovodi do priče o hrani i zločinu.
"The French Dispatch" je Wes Anderson u svom najčišćem obliku. Film je vizualni užitak, s prepoznatljivom simetrijom, minuciozno uređenim setovima i paletom boja koja se kreće od crno-bijele do jarkih, zasićenih tonova, ovisno o priči. Kroz svoj kolaž priča, Anderson slavi umjetnost, intelektualizam i, iznad svega, novinarstvo kao plemenitu profesiju.
Ipak, za razliku od nekih njegovih emocionalno dirljivih filmova poput "The Royal Tenenbaums" ili "Grand Budapest Hotel", "The French Dispatch" je više usmjeren na stil, formu i naraciju, nego na emocionalnu povezanost s likovima.

Maura Delpero, 2025. Italija, Francuska, Belgija 119'
Uloge: Martina Scrinzi, Tommaso Ragno, Giuseppe De Domenico, Roberta Rovelli, Rachele Potrich, AnnaThaler, Carlotta Gamba, Orietta Notari
1944. je godina. U Vermiglio, planinsko selo u kojem je rat sveprisutan, ali dalek, dolazi Pietro, sicilijanski vojnik u bijegu od rata. Njegov dolazak omete jednostavnu dinamiku lokalne obitelji. Naime, ljubav koja se razvije između vojnika i najstarije kćeri, vodi u sudbinu kakvu nitko nije mogao očekivati.
Obitelj gubi svoj mir upravo u trenutku kada ga ratom iznureni svijet napokon pronalazi. Intimna obiteljska drama i alpski pejzaži kroje zapanjujuću priču o ljubavi, gubitku i otpornosti. Premijerno je prikazan u Veneciji 2024. gdje je osvojio Veliku nagradu žirija (Srebrni lav), potom scenarističku nagradu FIPRESCI u Palm Springsu, a izabran je i kao službeni talijanski kandidat za Oscare 2025.

Óliver Laxe, 2025., Španjolska, Francuska, 115′
Uloge: Sergi López, Bruno Núñez Arjona, Richard Bellamy, Stefania Gadda, Joshua Liam Henderson, Tonin Janvier, Jade Oukid
Otac i sin stižu na rave u zabačen dio pustinjskih, sablasnih planina u južnom Maroku. Traže Mar, njihovu kćer i sestru, koja je prije nekoliko mjeseci nestala na jednom od ovakvih beskonačnih partyja. Do tog trenutka čini se da krećemo u egzotično lociranu obiteljsku dramu, no uskoro se niotkud pojavljuje vojska i priča kreće u smjeru gotovo nadrealnog filma ceste. Putovanje na koje su prisiljeni vizualno je impresivno, napeto, žestoko, ali i intimno. Sam naslov, "Sirat", na arapskom jeziku znači "put" ili "staza", pa nagovještava da je film više od fizičkog putovanja. To je priča o duhovnoj potrazi, introspekciji i unutarnjoj transformaciji.
Film je, između ostalog, i Dobitnik nagrade žirija na festivalu u Cannesu, a Kritičari su ga prihvatili bez zadrške. Trenutno drži 100% ocjenu na Rotten Tomatoesu. Variety ga je najavio kao "briljantno bizarnu viziju spremnu za kultni status", dok ga je The Hollywood Reporter nazvao "tehnom natopljenom meditacijom o smrti i tuzi".

Emmanuel Courcol, 2024. Francuska, 103'
Splet okolnosti, koje se sve razmotaju na samom početku filma, kada vrhunski dirigent Thibaut kolabira na pozornici, dovodi do toga da u srednjim godinama dozna da ima brata. Iako po početku tako ne izgleda, film balansira na ivici komedije i drame.
Njihovo upoznavanje otvara cijeli niz tema, kako klasnih - Thibaut je odrastao u imućnoj obrazovanoj okolini, za razliku od svog brata koji je imao nepovlašteno odrastanje – tako i posve praktičnih i svakodnevnih. Kolike su šanske da njih dvojica ostvare neku bliskost i razumijevanje?
Tu na scenu stupa glazba. Brat, naime, svira u amaterskom, raštimanom, osebujnom limenom orkestru. Njihovo gazbeno putovanje je dirljivo, puno prepreka, ali i humora. Redatelj ima smisla za komično u svakodnevnom i banalnom, a dva glavna glumca - Pierre Lottin i Benjamin Lavernhe zaslužna su za to što je ova humorna drama bila veliki hit u francuskim kinima.
Premijerno prikazan na FMFS-u, Fanfare su užitak od filma, i muzike.

Magnus von Horn, 2024., DK, PL, SE, FR, BE, 120'
Uloge: Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Joachim Fjelstrup
Film "Djevojka s iglom" povijesni je triler smješten u Kopenhagen 1930-ih godina. Riječ je o fikcionalom djelu nastalom na osnovi postupaka konkretne povijesne osobe.
Priča prati siromašnu i trudnu tvorničku radnicu Karoline koja, tražeći izlaz iz teške situacije, nailazi na Dagmar, ženu koja joj obećava pomoć. Međutim, Karoline ubrzo otkriva mračnu istinu. Tu dolazimo do dijela vezanog uz konkretnu povijesnu osobu.
Između 1913. i 1920. godine, Dagmar Overbye radila je kao tzv. "baby farmerica", uzimajući novorođenčad od neudanih i siromašnih žena koje si ih nisu mogle priuštiti, uz obećanje da će pronaći udomiteljske obitelji. Međutim, umjesto da se brine za djecu, ona ih je ubijala. Dagmar je osuđena na doživotni zatvor, u kojem je i umrla 1929. godine. Njezin je slučaj bio ključan za promjene u danskom zakonodavstvu, što je dovelo do boljih uvjeta i zaštite za neudanih majki i njihove djece.
Film se ističe svojom mračnom i uznemirujućom atmosferom, koja je dodatno pojačana crno-bijelom estetikom.Redatelj filma,Magnus von Horn, švedski je filmaš poznat po psihološkim dramama koje duboko istražuju ljudsku psihu i mračne teme.
"Djevojka s iglom" privukla je veliku pažnju kritike i publike već na svjetskoj premijeri na Filmskom festivalu u Cannesu. Film je bio nominiran za najprestižniju nagradu festivala, Zlatnu palmu (Palme d'Or), a direktor fotografije Michał Dymek osvojio je Vulcan Award, nagradu koja se dodjeljuje za izuzetan tehnički doprinos.

Wes Anderson, 2025. US, Njemačka, 105'
Uloge: Benicio Del Toro, Mia Threapleton, Michael Cera, Benedict Cumberbatch
Apsurdan i visoko stiliziran (što nimalo ne iznenađuje ljubitelje Wesa Andersona), ovaj akcijski film ima ekscentrične (surprise surprise!) junake, koje predvode plutokrat/poduzetnik na području naoružanja i zrakoplovstva, Zsa-zsa Korda (Benicio del Toro)i njegova kćerka, časna sestra (Mia Threapleton, u stvarnom životu kći Kate Winslet) koju je, od svoje desetero djece, odabrao za jedinu nasljednicu svog impresivnog poslovnog carstva.
Cilj njegove „spletke“, ili „šeme“ je postizanje dominacije u fikcionalnoj srednjoistočnoj državi, putem eksploatacije ljudi i manipulacije agrikulturom.
Dakako, ne idu stvari baš glatko i situacija se bizarno zapetlja. Andersonovi filmovi i inače imaju zvjezdani casting čak i u posve minornim rolama, pa se tako ovdje u cameo ulogama, pojavljuju, npr. Tom Hanks, Willem Dafoe and Scarlett Johansson.
Film nam stiže ravno s ovogodišnje premijere u Cannesu.

Dino Mustafić, 2025. BIH, Hrvatska, Makedonija, Srbija, 70'
Uloge: Rade Šerbedžija, Zijah Sokolović, Miralem Zubčević, Ksenija Pajić, Jasna Diklić, Branka Petrić, Meto Jovanovski, Vladimir Jurc Lali, Kaća Dorić, Muhamed Bahonjić, Ivo Barišić, Ermin Bravo, Alban Ukaj, Nikša Butijer, Vedrana Božinović, Mirjana Karanović, Ermin Sijamija, Aleksandar Seksan, Snežana Vidović, Selma Mehanović, Zlatan Školjić, Adis Mehanović, Siniša Vidović, Faketa Salihbegović-Avdagić, Ivica Šarić, Mugdim Avdagić, Sabina Kulenović i Ana Novaković
Premijerom filma Paviljon bosanskohercegovačkog redatelja Dine Mustafića, nastalog po scenariju hrvatskog novinara i pisca Viktora Ivančića, otvoren je ovogodišnji Sarajevo Film Festival.
Film u crnohumornom stilu prikazuje pobunu štićenika jednog staračkog doma nakon godina u kojima su ih tamo zlostavljali i ponižavali. Očajni zbog odnosa prema njima (što nije teško prepoznati kao metaforu) pobunjenici zaključuju da više nemaju što izgubiti i da je radikalni otpor jedina opcija.Scenarij filma potpisuje Viktor Ivančić na temelju njegove novele iz zbirke „Radnici i seljaci“, uz suradnju Emira Imamovića Pirketa, a redatelj o filmu kaže:
"Ovo je film koji želi razumjeti bijes i radikalni izbor otpora obespravljenih i podčinjenih kada koruptivni, kriminogeni i diskriminatorni sistem gazi ljudskost"

Wes Anderson, 1996., US, 91'
Uloge: James Caan, Luke Wilson, Owen Wilson, Ned Dowd, Shea Fowler, Haley Miller
Bottle Rocket je prvi Andersonov dugometražni film, nastao kao plod suradnje sa Owenom Wilsonom, s kojim će kasnije postati standardni scenaristički par. Zanimljivo je i da je ovo jedini Andersonov film u kojem ne igra Bill Murray. Inicijalno Murrayu je bila namjenjena uloga Henryja, u kojoj je naposlijetku nastupio James Caan.
Film se bavi trojcem koji, nakon što izvede pljačku, kreće na putovanje koje se, dakako, zakomplicira, ali tijekom tih digresija omogući im da pronađu ono što stvarno traže. Jedan će, tako, pronaći ljubav, drugi obitelj, a treći karijeru, pa makar ona bila i ponešto izvan zakonskih okvira.
Film je u svoje vrijeme bio komercijalno neuspješan, ali, kao mnogi sa sličnom sudbinom, s vremenom je stekao veliko poštovanje filmske zajednice. U Bottle Rocketvidimo zametke redatelja kojeg će zavoljeti generacije filmovila – originalan smisao za humor, nekonvencionalno viđenje života i društvenih normi, te nježno i dirljivo spajanje komedije sa dramom i melanholijom.

Óliver Laxe, 2025., Španjolska, Francuska, 115′
Uloge: Sergi López, Bruno Núñez Arjona, Richard Bellamy, Stefania Gadda, Joshua Liam Henderson, Tonin Janvier, Jade Oukid
Otac i sin stižu na rave u zabačen dio pustinjskih, sablasnih planina u južnom Maroku. Traže Mar, njihovu kćer i sestru, koja je prije nekoliko mjeseci nestala na jednom od ovakvih beskonačnih partyja. Do tog trenutka čini se da krećemo u egzotično lociranu obiteljsku dramu, no uskoro se niotkud pojavljuje vojska i priča kreće u smjeru gotovo nadrealnog filma ceste. Putovanje na koje su prisiljeni vizualno je impresivno, napeto, žestoko, ali i intimno. Sam naslov, "Sirat", na arapskom jeziku znači "put" ili "staza", pa nagovještava da je film više od fizičkog putovanja. To je priča o duhovnoj potrazi, introspekciji i unutarnjoj transformaciji.
Film je, između ostalog, i Dobitnik nagrade žirija na festivalu u Cannesu, a Kritičari su ga prihvatili bez zadrške. Trenutno drži 100% ocjenu na Rotten Tomatoesu. Variety ga je najavio kao "briljantno bizarnu viziju spremnu za kultni status", dok ga je The Hollywood Reporter nazvao "tehnom natopljenom meditacijom o smrti i tuzi".

Wes Anderson, 2018.,US, UK, Njemačka, 101'
Animirani film redatelja Wesa Andersona iz 2018. godine, njegovo je drugo ostvarenje u stop-motion tehnici nakon filma Fantastični gospodin Lisac.
Radnja filma smještena je u distopijsku budućnost Japana, gdje je zbog "pseće gripe" gradonačelnik izmišljenog grada Megasaki proglasio karantenu za sve pse, prognavši ih na ogromno smetište, nazvano Otok smeća. Tamo žive u brutalnim uvjetima. Dvanaestogodišnji dječak Atari, sin gradonačelnikova suparnika, odlučuje pobjeći iz grada i samostalno se uputiti na otok kako bi pronašao svog izgubljenog psa, Spotsa. Na svom putovanju sklapa prijateljstvo s čoporom od pet pasa, od kojih mu pomažu, a oni zajedno kreću u potragu.
Andersonova je to posveta japanskoj kulturi i kinematografiji, posebno radovima velikana kao što su Akira Kurosawa i Hayao Miyazaki, što je vidljivo u stiliziranim likovima, scenografiji i narativnoj strukturi. Kroz priču o borbi za povratak pasa, film se bavi temama lojalnosti, prijateljstva i destruktivnoj moći korupcije, a sve to kroz jedinstvenu kombinaciju humorističnih detalja i melankoličnog tona.
Film je osvojio Srebrnog medvjeda na Filmskom festivalu u Berlinu 2018. godine. Time je Wes Anderson postao prvi redatelj animiranog filma koji je dobio to priznanje.

Wes Anderson, 2014. SAD, Njemačka, 99'
Uloge: Ralph FiennesTony Revolori, F. Murray Abraham, Adrien Brody, Willem Dafoe, Saoirse Ronan, Tilda Swinton, Edward Norton, Jeff Goldblum,Bill Murray
"Grand Budapest Hotel" (2014.) je remek-djelo Wesa Andersona, vizualno zapanjujuća komedija-drama koja je postala njegov najnagrađivaniji film. Radnja je ispričana kroz više narativnih razina i prati pustolovine legendarnog portira, gospodina Gustavea H., i njegovog vjernog pomoćnika, dječaka iz predvorja po imenu Zero Moustafaa.
Smještena u fiktivnoj Republici Zubrowki, prije izbijanja rata, priča započinje smrću ekscentrične i bogate gospođe D. Njih dvojica se nađu u središtu kaotičnog slijeda događaja nakon što Gustave naslijedi neprocjenjivu renesansnu sliku. Gustave i Zero upuštaju se u potragu za dragocjenom slikom i bore se za nasljedstvo, bježeći od njezine pohlepne obitelji i njezina opasnog ubojice.
Film je prepoznatljiv po Andersonovom jedinstvenom stilu, uključujući simetrične kadrove, raskošnu scenografiju i bogatu paletu boja. To je bajkovita priča koja istovremeno odiše nostalgičnom melankolijom za izgubljenim svijetom elegancije i prijateljstva. "Grand Budapest Hotel" slavi lojalnost i hrabrost, a kritičari su ga prepoznali s brojnim nagradama i nominacijama, uključujući devet nominacija za Oscara i četiri osvojena.
Osim tradicionalno zvjezdane glumačke postave, u filmu se pojavljuje i veliki broj drugih poznatih lica u manjim ulogama, poput Judea Lawa, Owena Wilsona, Jasona Schwartzmana, Harveyja Keitela i mnogih drugih.

Óliver Laxe, 2025., Španjolska, Francuska, 115′
Uloge: Sergi López, Bruno Núñez Arjona, Richard Bellamy, Stefania Gadda, Joshua Liam Henderson, Tonin Janvier, Jade Oukid
Otac i sin stižu na rave u zabačen dio pustinjskih, sablasnih planina u južnom Maroku. Traže Mar, njihovu kćer i sestru, koja je prije nekoliko mjeseci nestala na jednom od ovakvih beskonačnih partyja. Do tog trenutka čini se da krećemo u egzotično lociranu obiteljsku dramu, no uskoro se niotkud pojavljuje vojska i priča kreće u smjeru gotovo nadrealnog filma ceste. Putovanje na koje su prisiljeni vizualno je impresivno, napeto, žestoko, ali i intimno. Sam naslov, "Sirat", na arapskom jeziku znači "put" ili "staza", pa nagovještava da je film više od fizičkog putovanja. To je priča o duhovnoj potrazi, introspekciji i unutarnjoj transformaciji.
Film je, između ostalog, i Dobitnik nagrade žirija na festivalu u Cannesu, a Kritičari su ga prihvatili bez zadrške. Trenutno drži 100% ocjenu na Rotten Tomatoesu. Variety ga je najavio kao "briljantno bizarnu viziju spremnu za kultni status", dok ga je The Hollywood Reporter nazvao "tehnom natopljenom meditacijom o smrti i tuzi".

Magnus von Horn, 2024., DK, PL, SE, FR, BE, 120'
Uloge: Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Joachim Fjelstrup
Film "Djevojka s iglom" povijesni je triler smješten u Kopenhagen 1930-ih godina. Riječ je o fikcionalom djelu nastalom na osnovi postupaka konkretne povijesne osobe.
Priča prati siromašnu i trudnu tvorničku radnicu Karoline koja, tražeći izlaz iz teške situacije, nailazi na Dagmar, ženu koja joj obećava pomoć. Međutim, Karoline ubrzo otkriva mračnu istinu. Tu dolazimo do dijela vezanog uz konkretnu povijesnu osobu.
Između 1913. i 1920. godine, Dagmar Overbye radila je kao tzv. "baby farmerica", uzimajući novorođenčad od neudanih i siromašnih žena koje si ih nisu mogle priuštiti, uz obećanje da će pronaći udomiteljske obitelji. Međutim, umjesto da se brine za djecu, ona ih je ubijala. Dagmar je osuđena na doživotni zatvor, u kojem je i umrla 1929. godine. Njezin je slučaj bio ključan za promjene u danskom zakonodavstvu, što je dovelo do boljih uvjeta i zaštite za neudanih majki i njihove djece.
Film se ističe svojom mračnom i uznemirujućom atmosferom, koja je dodatno pojačana crno-bijelom estetikom.Redatelj filma,Magnus von Horn, švedski je filmaš poznat po psihološkim dramama koje duboko istražuju ljudsku psihu i mračne teme.
"Djevojka s iglom" privukla je veliku pažnju kritike i publike već na svjetskoj premijeri na Filmskom festivalu u Cannesu. Film je bio nominiran za najprestižniju nagradu festivala, Zlatnu palmu (Palme d'Or), a direktor fotografije Michał Dymek osvojio je Vulcan Award, nagradu koja se dodjeljuje za izuzetan tehnički doprinos.
ARHIVA programa Kinoteke
O kinoteci
Često se o kino dvoranama govorilo kao o hramovima. Hramovi sedme umjetnosti, hramovi u kojem žive/stanuju hollywoodski bogovi, hramovi u kojem se obožavaju filmski starovi.
Članska iskaznica Kinoteke
Članska iskaznica Kinoteke za godinu 2025., filmofilima će cijelu godinu osigurati besplatan ulaz na najbolje od našeg programa. U idućoj godini to će biti:
- Mjesečni tematski blokovi – svaki će mjesec imati svoju tematsku okosnicu, sa 4 do 8 odabranih filmova. Neki će put to biti autor, neki put žanr, neki put motiv, jezik, ili nacionalna kinematografija, ali uvijek će biti izbor najboljega što je iz tog tematskog okvira dostupno.
- Svi diskurzivni programi i programi s gostima – kad god u kinoteci imamo uz film zanimljivog gosta, bilo kao izbornika programa, bilo kao predavača, uvodničara ili autora, članska je karta sve što treba za ulaz
- Ostali posebni programi – filmska klasika, obljetnice, revije i ciklusi u suradnji sa kulturnim centrima i ambasadama
Svi za članove besplatni programi bit će jasno naznačeni u mjesečnom programu, kojega možete svaki mjesec dobiti e-mailom.
Cijena članske karte za 2025. je 40 €, odnosno 30 € za umirovljenike, đake i studente, što je 7, odnosno 8 puta manje nego što bi, otprilike, program koštao u redovnoj prodaji.
Prodaja kreće od 2. prosinca 2024., a rezervirati ih se može mailom na info@zlatnavrata.hr
Broj članskih iskaznice je ograničen.
Sve postojeće članske karte traju do isteka po istim uvjetima po kojima su i kupljene.