Striptiz smrti

Body Double

Brian De Palma,1984. US 114'

'Striptiz smrti': Prozor u De Palmino dvorište

Voajeristička filmografija velikog Briana De Palme dosegnula je kulminaciju u "Striptizu smrti" ("Body Double", 1984.). Podcijenjeni triler osamdesetih je esencijalni De Palma. Možda i ultimativni uradak najvećeg redateljskog voajera u povijesti kinematografije, učenika-odlikaša iz škole "majstora napetosti" Alfreda Hitchcocka. Novi susret s filmom imao je svojevrsni učinak otkrivanja skrivenog dragulja De Palmina opusa. "Striptiz smrti" to i jest budući da je prilično zanemaren, moguće i zato što je nastao u periodu između dvaju najzvučnijih redateljevih ostvarenja u uhu šire publike – glasovitog "Lica s ožiljkom" i hita "Nedodirljivi". Sve što De Palmu čini De Palmom nalazi se u "Body Double": virtuozna režija, stilizacija, filmofilija, dekonstrukcija, provokacija, subverzija. Priča je sastavljena od dijelova Hitchcockova "Prozora u dvorište" i "Vrtoglavice", uz referencije na još neke njegove klasike ("Nepoznati iz Nord Ekspresa", "Nazovi M radi umorstva", "Ptice"), pa i De Palmine "hičkokovske" trilere ("Sestre", "Opsesija", "Odjevena da ubije"), a pokreću je voajerizam i nasilje isprepleteni u "meta" formi filma unutar filma. Glavni muški lik je Jake Scully (Craig Wasson) iz Los Angelesa, "B" glumac neskrivenih voajerskih sklonosti, a ženski – plavokosa zvijezda porno filmova umjetničkog imena Holly Body (Melanie Griffith). Kao i protagonisti klasika "Rear Window" i "Vertigo", Jake je ćiribimbaš i voli teleskopom promatrati prezgodnu ženu iz kuće preko puta Gloriju Revell (Deborah Shelton), ali pati od klaustrofobije umjesto vrtoglavice koja ga paralizira u uvodnoj sceni kad ne može izaći iz lijesa na snimanju vampirskog horora, nakon čega mu redatelj (Dennis Franz kao De Palmin supstitut) uruči otkaz. Loš dan za njega se nastavlja: po dolasku doma zateći će curu s drugim muškarcem, a ne može je izbaciti iz kuće jer je njezina. Ipak, na castingu će upoznati kolegu Sama (Gregg Henry) koji mu nesebično ustupi luksuznu kuću na brdu poviše L.A.-a dok je on u Seattleu. Kuća ima rotirajući krevet, ali i teleskop na balkonu za promatranje striptiza seksi susjede. Kad Jake prvi put pogleda kroz teleskop, lik i gledatelj podjednako padaju u trans u jednoj od najmagičnijih scena De Palmine karijere, zahvaljujući hipnotičnom, vrhunaravnom prožimanju slike i glazbe Pina Donaggija. Fascinantno je gledati kako se De Palma podiže priču na "meta" razinu s puno neuvijene filmofilije i dozom satire i ironije, otvarajući film na setu horora i prebacujući se na snimanje pornića u drugoj čarobnoj sceni, ovaj put ozvučenoj pjesmom "Relax" grupe Frankie Goes To Hollywood, ali i vraćajući se natrag, radeći puni krug. De Palma se poigrava se s gledateljima i onim što se gleda i snima u "Striptizu smrti", postavljajući i razbijajući filmsku iluziju misterioznog erotskog trilera u završnom "meta" preokretu filma u filmu unutar filma. Kadar filmske ekipe na snimanju pornića, na trenutak otkrivene u zrcalu, sugerira da je ovo "samo film", ali "Body Double" je više od toga. Prozor u De Palmino dvorište. Marko Njegić

 

ŠKOLSKA KINOTEKA

KALENDAR DOGAĐANJA