DVOSTRUKI ASFALT

Two-Lane Blacktop, 1971.

PODCIJENJENI NEZAVISNI AMERIČKI FILM 70-TIH
Two-Lane Blacktop, 1971. Monte Hellman, 102 min.
Scenarij:
Will Corry, Rudy Wurlitzer, Floyd Mutrux
Uloge: James Taylor, Warren Oates, Laurie Bird, Dennis Wilson
   Mehaničar i Vozač žive samo kako bi se utrkivali i održavali svoj Chevy iz 1955. godine. Krećući se istočno od Kalifornije bez posebnog plana, pokupe djevojku, koja na putu izaziva ljubomoru među njima spavajući s oba. U međuvremenu, trojac susreće nadmoćnog vozača GTO-a koji se pristaje utrkivati do New Yorka, pri čemu svaka strana stavlja na kocku najcjenjeniji posjed: svoj automobil.
   Road movie, s socijalnim podtekstom poput „Easy Ridera“ ali drugačije koncipiran. Njegovi protagonisti, Vozač i Mehaničar, (kantautor James Taylor i Dennis Wilson, bubnjar Beach Boysa) ne tragaju za slobodom, oni jesu slobodni, jedino o automobilima pričaju i razmišljaju. Zadovoljstvo im pružaju automobili i ilegalne trke na američkim (sporednim) cestama, ali trke su samo pozadina – fokus je na shvaćanju života kao kretanja, njihovo bježanje od bilo kakvog vezivanja za bilo što nepokretno. Jedino što se može ispriječiti između njih i automobila je hippie djevojka (Laurie Bird) koju su „pokupili usput“.
   Bila je to debitantska uloga za Laurie Bird. Snimila je još „Cockfightera“ (1974.), nakratko se pojavila u „Annie Hall“, i ubila u 26. godini u stanu svog mladića, Art Garfunkela, koji će joj 2 godine kasnije posvetiti album "Scissors Cut". Velikog talenta, tragične sudbine i sa samo 3 filma, Laurie Bird nazivali su ženskim James Deanom.
   Kasnih 1960-ih holivudska kinematografija doživljava značajne promjene: iznenađujući uspjeh (kontrakulturnih filmova) „Bonnie and Clyde“ i „Easy Rider“ uplašio je staru gardu. Traži se formula kako filmove povezati s publikom usred cijelog niza društvenih prevrata (generacije kontrakulture), prosvjeda za građanska prava, rata u Vijetnamu i Watergatea. S pukotinama klasičnog studijskog sustava te rastućom popularnošću europskog filma, američka se publika promijenila; visokobudžetni epovi više nisu tako uspješni, a generacija mlađih, fakultetski obrazovanih gledatelja željela je dublju političku relevantnost u filmovima. Nezadovoljnu omladinu američke kontrakulture uskoro će predstavljati Novi Hollywood. U eri koju je definirala originalnost, nova generacija filmaša 1971. godine ponudila je neke od najvažnijih (holivudskih) filmova ikada snimljenih. Tijekom kratkotrajne ere sjajne nezavisne scene, nekoliko je naslova istraživalo egzistencijalno stanja američke psihe tijekom (ovog) razdoblja političkih i društvenih prevrata. S revizionističkim preuzimanjima omiljenih žanrova, od filma ceste (Two-Lane Blacktop), filma o odrastanju (The Last Picture Show) i vesterna (McCabe & Mrs Miller), 1971. se smatra revolucionarnom godinom američke nezavisne scene. (Vladimir Županović)
   Ovaj uzbudljivi egzistencijalistički film ceste Montea Hellmana, s sjajnim scenarijem i mojom omiljenom ulogom Warrena Oatesa, sada izgleda još bolje nego 1971. godine. (Jonathan Rosenbaum / Chicago Reader)
   Radikalan, zapanjujući i jedinstveni film. (Alex Cox, redatelj)
   Richard Linklater, ugledni američki nezavisni redatelj, nabrojio je cijeli niz razloga zbog čega voli ovaj film: to je najčistiji američki film ceste ikada; izgleda poput drive-in filma koji je režirao francuski redatelj novog vala; jedina stvar koja može stati između momka i njegove opsesije automobilom je djevojka, a Laurie Bird savršeno poremeti jedinstvo između vozača, mehaničara i njihova auta; jednom je postojao bog koji je hodao zemljom po imenu Warren Oates; zato što je kao vestern. Momci su poput starih revolveraša, spremni da izvuku najbrži pištolj u gradu. I ne govore nostalgično o starim, dobrim vremenima, već o starim automobilima koje su imali; zato što je to i posljednji film šezdesetih - iako je izašao '71. - i prvi film sedamdesetih. Znate, ono sjajno doba filmova tipa "Kako su, dovraga, uopće uspjeli snimiti taj film u studiju? Hollywood danas to nikada ne bi napravio". Dakle, ovo je prvenstveno vizualno, atmosfersko iskustvo. „Two-Lane Blacktop“ je potpuno iskren film.

https://www.imdb.com/title/tt0067893/?ref_=fn_al_tt_1

ŠKOLSKA KINOTEKA

KALENDAR DOGAĐANJA