Premijere 81
U sjeni
Video instalacije Maka Hubjera pod nazivom U sjeni dio su umjetnikovog projekta Čiste savjesti i predstavljaju umjetničko istraživanje koje naglašava odnos između javnog prostora i spomeničkih vrijednosti. Istraživanje je provedeno u Splitu i Zagrebu, s fokusom na spomenike dr. Franje Tuđmana.
Hubjer izvodi akciju Čišćenja sjene spomenika dr. Franje Tuđmana na obje lokacije, u različitim vremenskim uvjetima i iz različitih perspektiva, na što je ukazano i u postavu izložbe. Nestajanje sjene, bilo ono linearno i postupno kao za splitskog zalaska, ili pak ustrajni treptaj zagrebačkog popločanja, ne predstavlja konačno stanje, već samo podsjeća na neminovnost njenog povratka. Složenost konotacija sadržanih u sjenama ovih spomeničkih skulptura naglašena je pokušajem njihove fizičke purifikacije. Čak i nakon čišćenja, kad umjesto sjene vidimo obrise umjetnikove aktivnosti, upozoreni smo na neumornost traga koji iščeznula sjena ostavlja.
Ispraznom performativnom intervencijom Hubjer preispituje javne prostore kao mjesta sjećanja, kao i spomenike koji utjelovljuju nacionalni imperativ istog. Očitom banalnošću ekspresivnih gesta dovodi u pitanje funkciju spomenika, njihovo značenje i simbolizaciju, trag koji ostavljaju na prostor oko sebe. Pritom se koristi primjerom spomeničke tuđmanizacije Hrvatske. Naime, upravo su spomenici prvog predsjednika Republike gotovo socrealistički postali neizbježnim segmentima urbane (ali i ruralne) Hrvatske, uspostavljajući sveobuhvatan i iracionalan kult ličnosti, urbicidno utječući na identitet gradskih prostora.
Sizifov posao pokušaja brisanja neizbrisivog skreće nam pozornost na načine na koje povijesna zbilja oblikuje javni prostor, koliko povijest i politika utječu na spomeničku produkciju. Uzaludni i jalovi akt čišćenja asocira na nepromjenjivost kako povijesti, tako i ovih komemorativnih objekata proizašlih iz određenog povijesnog isječka. Prošlost oživljena i osuvremenjena neumoljivom pojavnošću sjene javne plastike trajno ostaje kao znamen nacionalnog nasljeđa koje Mak Hubjer svojim akcijama jasno ilustrira.
Mia Miošić
—
Životopisi:
Mak Hubjer rođen je 1993. godine u Sarajevu, BiH. Diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu 2018. godine. Student je prve godine diplomskog studija Slikarstva na Umjetničkoj akademiji u Splitu u klasi red. prof. (T) Viktora Popovića i doc. Neli Ružić. Od 2021. godine član je Hrvatske udruge likovnih umjetnika Split. Njegov je rad prikazan na više domaćih i međunarodnih izložbi. Osnivač je i direktor Galerije Brodac u Sarajevu.
Mia Miošić rođena je u Makarskoj. Završila je opću gimnaziju u Srednjoj školi fra Andrije Kačića Miošića u Pločama. Studentica je treće godine preddiplomskog studija povijesti umjetnosti i engleskog jezika i književnosti na Filozofskom fakultetu u Splitu. Za završni rad obrađuje i interpretira umjetnički opus Tomislava Gotovca. Uključena je u projekt Rad, tekst, kontekst, izložbenu suradnju Odsjeka za povijest umjetnosti FFST-a i Odsjeka za slikarstvo UMAS-a.
—
Organizacija projekta:
Centar za kulturu i cjeloživotno obrazovanje Zlatna vrata, Split; Umjetnička akademija u Splitu / Slikarski odsjek; Filozofski fakultet u Splitu / Odsjek za povijest umjetnosti
Centar za kulturu i cjeloživotno obrazovanje Zlatna vrata, Split; Umjetnička akademija u Splitu / Slikarski odsjek; Filozofski fakultet u Splitu / Odsjek za povijest umjetnosti
—
Voditelji projekta:
Helena Petrinović, Tamara Visković, Viktor Popović, Vedran Perkov, Petar Katavić, dr.sc. Dalibor Prančević
Helena Petrinović, Tamara Visković, Viktor Popović, Vedran Perkov, Petar Katavić, dr.sc. Dalibor Prančević
—
Realizacija izložbe omogućena je sredstvima Grada Splita i Ministarstva kulture Republike Hrvatske.