Svjetski dan audiovizualne baštine
Svjetski dan audiovizualne baštine
O PROGRAMU:
Zbog potrebe jačanja svijesti o važnosti očuvanja audiovizualne baštine od 26. do 31. listopada 2020. Kino mreža u partnerstvu s Hrvatskim državnim arhivom/Hrvatskom kinotekom po četvrti put održat će program povodom Svjetskog dana audiovizualne baštine koji se diljem svijeta tradicionalno obilježava od 2005. godine, kada ga je utemeljio UNESCO.
S obzirom na nepovoljnu situaciju s pandemijom uzrokovanom virusom COVID-19 cijeli program održat će se online, na Vimeo kanalu Kino mreže. Publika će tako moći besplatno pogledati četiri vrijedna filmska djela, arhivsko gradivo iz zbirki Hrvatskog državnog arhiva, dva srednjometražna i jedan dugometražni film za djecu te jedan omnibus za odraslu publiku.
Iako su vrijedan povijesni izvor, audiovizualni zapisi (pokretne slike i snimljeni zvuk) u stalnoj su opasnosti od propadanja. Brojni materijali nepovratno su izgubljeni zbog zanemarivanja, prirodnog propadanja i tehnološke zastarjelosti. Upravo s toga, posebna pažnja pridaje se podizanju svijesti o važnosti audiovizualnih dokumenata kao sastavnog dijela nacionalnog identiteta svake zemlje te se upozorava na hitnu potrebu njihove zaštite.
Jurnjava za motorom (1959.) redatelja Branka Majera srednjometražni je film koji prati radoznalog dječaka koji se uvali u nevolje kada prilikom posjete rođacima na selu sjedne na motocikl koji se iznenada upali. Film je nastao na priči za djecu Jurnjava na motoru hrvatskog književnika Slavka Kolara, koji je napisao scenarij.
Srednjometražni film Piko (1959.) Srećka Weynganda donosi priču o čežnji za roditeljskom nježnošću dječaka Pika čiji su roditelji stalno zaposleni i nemaju vremena za njega dovode do toga da Piko bježi od kuće u svijet gdje se realnost ulice isprepleće sa svijetom njegove mašte.
Sinji galeb (1953.) prvijenac Branka Bauera ekranizacija je romana Družina Sinjeg galeba (Bratovščina Sinjega galeba) slovenskog pisca Tone Seliškara u kojem ćemo pratiti pustolovine dječaka Ive koji uz pomoć prijatelja odlazi u avanturu čamcem na pučinu kako bi otplatio dug pokojnoga oca. Završivši u rukama krijumčara, dječaci preuzimaju brod na kojemu su zatočeni te im se uspješno suprotstave, pritom otkrivši tajnu iz prošlosti kapetana toga broda koja će Ivinog oca osloboditi duga.
Omnibus Ključ iz 1965. godine nastao je po ideji hrvatskog književnika, urednika, novinara i scenarista Fedora Vidasa u kojem su se po prvi puta u režiji igranog filma okušale tada mlade nade Antun Vrdoljak, Krsto Papić i Vanča Kljaković:
Duga ulica (Vanča Kljaković) - Shvativši kasno da je Vera izmislila priču o izgubljenom ključu, samo da bi bila u njegovoj blizini, Borisu ostaje samo sjećanje na jednu noć, tokom koje nije uspio uspostaviti kontakt s toliko željenom osobom; Čekati (Krsto Papić) - Smrću starice koja im je ostavila stan, Sanja i Ivan ne postižu sreću o kojoj su maštali dok su bili bez stana: postaje im jasno da su željeli smrt starice, koja ih je voljela…; Poslije predstave (r: Antun Vrdoljak) - Igrom slučaja ostavši bez ključa od stana, muž i žena prezauzeti svakodnevnim poslovima, doživljavaju u hotelskoj sobi, jednu izuzetnu ljubavnu noć, poslije koje je opet ujutro započeo svakodnevni život.
Program povodom Svjetskog dana audiovizualne baštine održava se u partnerstvu Kino mreže i Hrvatskog državnog arhiva/Hrvatske kinoteke uz financijsku podršku Zaklade Kultura nova i Hrvatskog audiovizualnog centra. Svi materijali koji se koriste za održavanje programa arhivsko su gradivo iz zbirke Hrvatskog državnog arhiva.