MEGALOPOLIS
Megalopolis, 2024. Francis Ford Coppola, 138 min. US
Scenarij: Francis Ford Coppola
Uloge: Adam Driver, Giancarlo Esposito, Nathalie Emmanuel, Aubrey Plaza, Shia LaBeouf, Jon Voight, Laurence Fishburne, Talia Shire, Jason Schwartzman, Kathryn Hunter, Grace VanderWaal, Chloe Fineman, James Remar, DB Sweeney, Dustin Hoffman
Jedan je redatelj uvijek bio ispred svog vremena. (Laurence Fishburne)
Jedan od najvećih redatelja u povijesti svjetske kinematografije, Francis Ford Coppola predstavlja vizionarsko remek-djelo, znanstveno-fantastični spektakl „Megalopolis“, epsku (rimsku) priču smještenu u modernu Ameriku. Grad Novi Rim mora se promijeniti što uzrokuje sukob između Cezara Katiline, genijalnog umjetnika koji traži put do utopijske, idealističke budućnosti te njegovog suparnika, gradonačelnika Franklina Cicerona koji, pak, želi ostati vjeran regresivnom statusu quo, vječnoj pohlepi, osobnim interesima te partizanskom načinu ratovanja. Između njih dvojice nalazi se Julija Ciceron, gradonačelnikova kćerka čija ljubav prema Cezaru razdire njezinu odanost prema obojici te ju na taj način tjera da sama otkrije što čovječanstvo uistinu zaslužuje…
Razvijan desetljećima, „Megalopolis“ je proizašao iz Coppoline želje da napravi film povlačeći paralele između pada Rima i budućnosti Sjedinjenih Država tako što će događaje Katilinine zavjere smjestiti u moderni New York City. Ideju za film začeo je 1977., a aktivno ju je počeo razvijati 1983. sklapajući bilješke za budući scenarij. „Jako sam želio napisati ovu priču. Svi znaju da je Amerika reinkarnacija republikanskog Rima jer naši utemeljitelji nisu željeli kralja, željeli su da bude poput rimske republike. Ne možeš prošetati NewYorkom a da to ne shvatiš – naposlijetku, pokriven je rimskim građevinama. Dakle, moja je namjera bila napisati rimski ep smješten u suvremeni New York koji je kopirao stari Rim.“ (Francis Ford Coppola)
„Megalopolis“ je događaj na koji vas ništa ne može pripremiti. (Laurence Fishburne)
Briljantno, vizionarsko remek-djelo! (Gregory Nava, redatelj)
Coppola je toliko ozbiljan u svom istraživanju kraja carstva i nasljeđa kao filmaš i kao osoba koja promatra kolektivno stremljenje prema katastrofi. Jednostavno morate poštovati i diviti se tome što „Megalopolis“ postoji. (Wenlei Ma / The Nightly)
U vrijeme kada se redatelji poput Todda Phillipsa i Zacka Snydera proglašavaju "vizionarskim" filmašima, Francis Coppola se vratio da im pokaže što taj pojam zapravo znači. (Peter Sobczynski / Auteurist Class)
Gledatelji bi trebali zanemariti recenzije i pogledati ga prije nego što se neizbježno revalorizira kao vizionarski klasik. (Oli Welsh / Polygon)
Prenatrpana, snažna, uzavrela priča o korijenima fašizma koju bi samo nemilosrdni gledatelj nazvao katastrofom. (Joshua Rothkop / Los Angeles Times)
Fascinantan film divljih vizija, uzvišenih ideala, kinematografskih aluzija, književnih referenci i povijesnim fusnotama - sve je to Coppola pretočio u prilično jednostavnu priču o čovjeku s planom. (Manohla Dargis / New York Times)
„Megalopolis“ je možda je najluđa stvar koju sam ikada vidio. I lagao bih kad bih rekao da nisam uživao u svakoj sekundi. (Bilge Ebiri / Vulture)
„Megalopolis“ nije samo transcendentalni užitak za osjetila, to je manifestacija Coppolinih snova o čovječanstvu i njegove predanosti kinematografiji. (Brittany Patrice Witherspoon / Rant)
S „Megalopolisom“ Coppola utrpava 85 godina vrijednog umjetničkog poštovanja i romantične ljubavi u nezgrapni, kričav i transcendentno iskren manifest o ulozi umjetnika na kraju carstva. (David Ehrlichindie / Wire)
p.s. mali povratak u Coppolinu prošlost, ponajviše zbog polarizirajućih kritika nakon canneske premijere „Megalopolisa“
„Moj najveći strah je napraviti stvarno usran, neugodan, pompozan film o važnoj temi, i ja to radim. Govorim vam iz najiskrenije dubine svog srca, film neće biti dobar.“ (F.F. Coppola 1978.).
Film je bio „Apokalipsa danas“, i bio je dobar (još uvijek je!), a ostalo je povijest.
Dio te povijesti bila je i Coppolina reputacija neustrašivog avanturista koji je bio spreman riskirati sve, prkositi studijskim odjelima, ići na rub propasti i ludila, a sve za dobrobit umjetnosti. Snimanje „Apokalipse danas“ zacementiralo je tu legendu – epski razmjeri, ludilo u džungli, srčani udari, prekoračenje budžeta, loše vrijeme i ne tako privlačna glumačka ekipa. Osim Branda, naravno. U konačnici, Coppolin pristup protiv establišmenta proizveo je neke od najvećih kinematografskih trijumfa (trilogija Kum, Conversation, Drakula).
https://www.imdb.com/title/tt10128846/?ref_=fn_al_tt_1