HIMERA

La Chimera, 2023. Alice Rohrwacher, 130 min. IT/FR/HE
Scenarij: Alice Rohrwacher
Uloge: Josh O'Connor, Carol Duarte, Vincenzo Nemolato, Alba Rohrwacher, Isabella Rossellini
Gdje god postoji spomenička baština, oko nje postoji i kriminalna ekonomija. Arheološki ostaci i umjetnine izranjaju se, kradu i preprodaju, a poput svake ilegalne trgovine i ova kreira visoke profite. Jedan od prostora takvog kriminala je i prostor bivše etruščanske civilizacije- Toskana i Umbrija. Ta kriminalna rabota tamo je vrhunac imala 80-e i 90-e kad se izvrgnula u stvarnu društvenu pošast.
Otprilike u to doba u jednom gradiću u Umbriji odrastale su dvije sestre djeca roditelja hipija koji su se bavili pčelarstvom. Prezime tih sestara – Rohrwacher- dvadeset će godina kasnije odzvanjati talijanskim filmom. Starija sestra Alba postat će najvažnija talijanska glumica svoje generacije, a hrvatska je publika među ostalim poznaje kao glavnu junakinju završnih epizoda serije „Genijalna prijateljica“. Mlađa sestra Alice danas je možda i najzanimljivija talijanska redateljica. Debitirala je 2011. s južnjačkom dramom „Corpo celeste“/„Nebesko tijelo“ da bi nakon toga nanizala seriju filmova u kojima se miješaju socijala, katolička duhovnost, magični realizam, utjecaji Pasolinija, Olmija i Paradžanova.
U jednom intervjuu, Alice Rorhrwacher se prisjetila kako je kao djevojčica u ruralnoj Umbriji stalno viđala ilegalne kopače. Nakon posla bi sjeli pred seosku birtiju, blatni i prljavih ruku, a negdje u automobili držali bi otkopane tanjure, urne i zavjetne kipove. Taj bi prizor u sebi objedinjavao gangstere, radine žuljevite ruke, ali i ljepotu i zagrobnu metafiziku.
O toj spoju nespojivog Rohrwacher je mnogo godina kasnije snimila film. A taj je film- „Himera“- prelijep.
Junak „Chimere“ je Arthur (Josh O'Connor), ilegalni arheolog koji je upravo izašao iz zatvora. Zatvora se izbavio zahvaljujući Spartacu, tajanstvenom naručitelju koji od njegove ekipe otkupljuje antikvitete, a Arthuru je platio odvjetnika i jamčevinu. Postoji razlog zašto se Spartaco potrudio oko Arthura. Junak- naime-ima neobjašnjivi, mistični dar da nanjuši nalazište. I stara banda i naručitelj očekuju da se Arthur nakon robije vrati starom poslu. Arthur- međutim-nije najracionalnije biće. On je nešto poput jurodivog, seoski čudak koji živi u pojati, na sebe ne troši ništa, a starinama ga vuče mistična povezanost. Stvari se zakompliciraju kad junak preko majke (Isabella Rossellini) upozna brazilsku sluškinju Beniaminu (Carol Duarte). Praznovjerna se Beniamina užasava što Arthur i drugari skrnave grobove. Tijekom pijane večeri seoske fešte Arthur nabasa na neprocjenjivu etruščansku grobnicu, a Beniamina je zgranuta. U završnici lupeži otkrivaju i tko je doista naručitelj Spartaco.
Alba Rorhwacher redateljica je malog, ali prepoznatljivog opusa koji se s vremenom evoluirao, poprimajući jače primjese magijskog realizma. „Himera“ je film kod kojeg su autorici stvari sjele perfektno na mjesto. To je film o polusvijetu ruralne Italije 90-ih koji ima nešto od neorealizma. No- istodobno je riječ i o spiritualnom filmu fantastike u kojem se susreću blato i zlato, nadzemno i podzemno, duhovi se miješaju s ljudima, kriminal s metafizikom, a arhajska prošlost sjedi na ramenu sadašnjici. Film je vizualno čaroban (sniman dijelom čak na 8mm), a ikonografija 90-ih daje mu dodatnu tugaljivu poetičnost. Šlag na torti je prvoklasna glumačka podjela u kojoj je uz Britanca O'Connora i Brazilku Duarte i redateljičina sestra (u maloj, ali važnoj ulozi). Svi glumci su sjajni, a svi ostavljaju dojam da su naturščici, što je najveća moguća pohvala redateljici. „Chimera“ je filmska čarolija, treptaj čiste ljepote.
Jurica Pavičić, Jutarnji list