GEPARD
IN MEMORIAM ALAIN DELON
Il Gattopardo, 1963. Luchino Visconti, 168 min. IT
Scenarij: Suso Cecchi D'Amico, Pasquale Festa Campanile, Enrico Medioli, Massimo Franciosa i Luchino Visconti prema istoimenom romanu Giuseppea Tomasija di Lampeduse
Uloge: Burt Lancaster, Alain Delon, Claudia Cardinale, Paolo Stoppa, Rina Morelli, Lucilla Morlacchi, Romolo Valli,
Mario Girotti, Pierre Clémenti, Serge Reggiani, Maurizio Merli, Giuliano Gemma, Ida Galli
Je li ovo najljepši film ikada snimljen? (Trevor Johnston / Time Out)
Sudbina obitelji sicilijanskoga princa Saline odražava slojevitost nastanka društvenog stanja do kojega dovodi Garibaldijeva borba za ujedinjenje Italije. Riječima njegova nećaka Tancredija: „Ako hoćemo da sve ostane kako jest, treba se sve promijeniti.“ Salina prihvaćanje nastupajućeg poretka potvrđuje pristankom na ženidbu Tancredija i lijepe građanske kćeri Angelice.
Film je u Cannesu osvojio Zlatnu palmu, no američka ga je kritika u to vrijeme primila slabo, proglašavala ga dosadnim, a Lancasterovu izvedbu ukočenom; kasnije je došlo do revalorizacije pa ga je Martin Scorsese proglasio jednim od najboljih filmova ikad. Američku verziju je - zbog kraćenja i zbog nekvalitetne nasinhronizacije - Visconti smatrao barbarskom. Producenti su mimo Viscontijeva znanja i želje za naslovnu ulogu izabrali hollywoodsku zvijezdu Burta Lancastera, zbog čega je početak suradnje između redatelja i glavnog glumca protekao u napetoj atmosferi. No nakon nekog vremena Visconti je shvatio da je Lancaster odličan izbor, dok je Lancaster izjavio da je Visconti najbolji redatelj s kojim je ikad radio, te su njih dvojica postali dobri prijatelji i ostali to sve do Viscontijeve smrti.
Roman je u Italiji prvi put posthumno objavljen 1958., godinu dana nakon smrti Giuseppea Tomasija di Lampeduse, a prethodno ga je odbio niz izdavača. Roman u osam poglavlja tematizira život i smrt sicilijanskoga kneza Don Fabrizija od Saline ujedno propitujući kompleksnu društvenu tranziciju što ju je pokrenula Garibaldijeva borba za ujedinjenje Italije. Naslovom romana istovremeno se aludira na glavni lik čiji je to nadimak, te na zvijer s obiteljskog grba, ali i na sam svijet otočne aristokracije. Roman je uvršten u antologije evropskih, talijanskih, svjetskih, povijesnih, klasičnih i drugih romana, što je samo još jedan način da se kaže da je riječ o klasiku.
Stilistički savršeni film. (Geoffrey Nowell-Smith, profesor, University of London)
Viscontijev ep djelo je zadivljujućih razmjera. Širina i dubina njegove obrade teme gotovo je nezamisliva u novijoj kinematografiji. (Joanne Laurier / World Socialist Web Site)
Veličanstven film, sjajno odglumljen. (Variety)https://www.imdb.com/title/tt0057091/?ref_=fn_al_tt_1
Briljantan od početka do kraja, ovaj raskošno montiran portret prošlog doba jedno je od Viscontijevih (i svjetskih filmskih) remek-djela. (Emanuel Levy / EmanuelLevy.Com)
Bilo je mnogo filmova o sukobu starog i novog, ali čini se da niti jedan ne sadrži cijeli svijet u svom opsegu kao „Leopard“. (Tim Brayton / Antagony & Ectasy)
https://www.imdb.com/title/tt0057091/?ref_=fn_al_tt_1