Blurred lines
Izložba:
KARAM NATOUR
BLURRED LINES
ZLATNA VRATA, Dioklecijanova 7, Split
Trajanje: 13. srpnja - 27. srpnja 2020.
Radno vrijeme: ponedjeljak-petak 10:00-13:00 i 18:00-21:00
Zadovoljstvo nam je obavijestiti Vas da Hrvatska udruga likovnih umjetnika Split u suradnji s Centrom za kulturu i cjeloživotno obrazovanje Zlatna vrata organizira međunarodnu izložbu „Blurred lines“ arapsko-izraelskog umjetnika Karama Natoura. Ulaz je slobodan.
_______________
KARAM NATOUR
ZAMAGLJENE GRANICE / BLURRED LINES
_______________
Kustosica: Olga Stefan
_______________
ZAMAGLJENE GRANICE / BLURRED LINES
_______________
Blurred lines izložba je arapsko-izraelskog umjetnika Karama Natoura čije djelovanje odražava dinamiku struktura moći unutar društva. Natour, mladi umjetnik i profesor na Akademiji za umjetnost i dizajn u Bezalelu (Jeruzalem, Izrael) uglavnom djeluje u mediju videa, na koje se onda nadovezuju i njegovi crteži i instalacije. U svom umjetničkom radu, Karam Natour istražuje složenost identiteta, njegove karakteristike, fluidnost, kulturu nasljeđa, rodna pitanja i političko i nacionalno okruženje. Karam Natour se u svojim radovima poigrava i s humorom i ironijom te često uključuje sebe i svoju obitelj. Kustosica projekta je Olga Stefan.
IZ PREDGOVORA ZA IZLOŽBU
_______________
Rad Karama Natoura, nalik samom umjetniku, boravi u međuprostoru. Natour stvara videe, ali i digitalne crteže. Videi su mu ponekad kinematografski, a u drugim trenucima rudimentarni. Lingvistički, on lebdi između hebrejskog, njegovog materinjeg arapskog i globalnog engleskog jezika čije se znanje očekuje od svakog umjetnika. Dijalog je skriptiran i improviziran, metaforičan i konkretan. Maleni događaji i trenuci otvaraju put ka univerzalnim istinama. Kroz humor, Natour nam pokazuje koliko je egzistencija u ovom svijetu dvosmislenosti i neizvjesnosti zapravo ozbiljna. On je ujedno Arapin i Izraelac, umjetnik i građanin, a uvijek pripadnik manjine.
Centralni dio rada je upravo ovaj promjenjiv odnos moći, tema koju on istražuje kroz mizanscenu situacija koje pokušava kontrolirati, ali kojima uvijek prijeti opasnost okončanja u kaosu. U prvim videima koje je napravio, počevši s radom Yoman (2014.) i nastavljajući s Gori mi u glavi (Heat in My Head, 2015.), koristio je svoju bližu i potom širu obitelj. Ključni trenutak u potonjem videu koji bi nam mogao pomoći razumjeti razmjenu moći koja ga zaokuplja nalazi se na početku kada Karam govori svojoj majci: „Govori na hebrejskom, ne na arapskom, i reci nešto inteligentno kako bi mi impresionirala prijatelje“. Ovi prijatelji su zapravo njegove kolege sa Sveučilišta Bezalel, redom izraelski Židovi koji ne govore arapski. Njegova majka ispočetka, izgledajući kao da joj je dosadno, napušta kadar. Onda iznosi neke truizme koje Karam ismijava kao „sramotne“. Ovaj incident se može interpretirati kao tipičan za odnos između majke i sina, ali postavlja se pitanje: tko je nadređen u ovoj razmjeni? Karam kao režiser, njegova majka koja subvertira proces kojeg je on uspostavio ili promatrači za koje je video snimljen na hebrejskom, a kamoli mi, globalna publika, za koju je video kasnije titlovan na engleskom usprkos tome što Karam jasno izjavljuje kako ne želi da ljudi moraju čitati prijevod?
Za Karama je jezik sastavni dio odnosa moći. On je sredstvo kontrole, ali isto tako sredstvo povezivanja i često uzrok nesporazuma. Stoga se njegova funkcija uvijek tematizira u njegovim djelima. Uzmimo video Ništa osobno (Nothing Personal) u kojem umjetnik režira događaj u svom studiju u kojem igra ulogu nepokretnog umjetnika kojemu je potrebna hitna pomoć. Naglo mijenjajući pravce, od stvarnosti prema fikciji, krećući se između metafore i svakidašnjeg govora, Natour istražuje stanje umjetnika kojemu zapravo treba pomoći eksternih sila kako bi dovršio svoje djelo. Ležeći u krevetu u sredini kadra i snimajući cijeli događaj video kamerom s računala, Natour zove hitnu pomoć jer se „ne može pomaknuti i jako ga je strah“, komunicirajući s telefonskim operaterom na engleskom, a ne hebrejskom. I operater i on nabadaju engleski. Nijednom nije u potpunosti ugodno, što ih se dovodi na isti nivo i neutralizira moć većine koja se također manifestira kroz jezik. Snimano u stvarnom vremenu, video prikazuje djelatnike hitne službe kako stižu otprilike nakon tri minute, i to u dva tima (ne samo jednom) čime demonstriraju ekstremnu brigu za misteriozni slučaj nepokretnog umjetnika. „Nešto je u meni što ne mogu izbaciti iz sebe“, Natour jauče. Nakon nekoliko minuta, jedan od paramedicinskih djelatnika primjećuje kameru koja ih snima i spominje to na hebrejskom, ali čini se da ovaj podatak ne uznemiruje ostale. Kratko nakon ovoga, Natour se počinje osjećati bolje. Može se micati i disati normalno. „Ovo je tipični stres“, objašnjava jedan paramedik. Prije odlaska, netko uzima Natourov OIB i podatke zdravstvenog osiguranja te mu poželi brz oporavak. Natour je snimio ovaj video tjedan prije samostalne izložbe kada je bio pod ekstremnim stresom, ne znajući što točno da pripremi za nju. Mnoštvo je slojeva značenja moguće iščitati iz ovog djela, počevši od ograničene slobode pokreta umjetnika koji ovisi o raznim dobroćudnim eksternim silama, publike i sudionika, pa do galerijskih institucija i donatora. Ali naravno, tu je također tema tenzija između manjine i većine koju ublažava obostrano korištenje engleskog, a možda čak i tema etike: što je u redu činiti u ime umjetnosti? Natour se izložio rizicima preuzevši na sebe potencijalne posljedice svojih djela. Možda je čak doveo život bolesne osobe u opasnost u slučaju da druga kola hitne pomoći nisu mogla doći njih. A postojala je naravno i opasnost da paramedici otkriju da je inscenirao situaciju.
Karam Natour je umjetnik koji poduzima ponekad poetske, ponekad besramne analize identiteta, državljanstva, intimnosti i odnosa moći, poigravajući se jezikom i izvodeći akcije uz pomoć ponavljanja, humora i obostranog povjerenja. Ne iznosi nikakve apsolutne političke tvrdnje, a ipak, koristeći sebe i svoju obitelj u svojim videima, on postaje oličenje političkog tijela kroz kojeg možemo shvatiti egzistencijalne konflikte s kojima se on i drugi pripadnici manjina moraju nositi.
Iz predgovora Olga Stefan
KARAM NATOUR
_______________
Rođen u Nazaretu, 1992
Živi i radi u Tel-Avivu
Obrazovanje
2015-2017 MFA with honors, Bezalel Academy of Art & Design, Tel Aviv
2011-2015 BFA with honors, Bezalel Academy of Art & Design, Jerusalem
2013 Fall Semester at The University of the Arts, Philadelphia, USA
Predavač
2018-Today Lecturer, Bezalel Academy of Art & Design, Jerusalem
2018-Today Lecturer, Musrara School of Photography, Jerusalem
2018-Today Lecturer, Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv
2019 Visiting Lecturer, Shenkar College, Ramat Gan
2019 Visiting Lecturer, Hamidrasha Art School, Beit Berl College
2019 Visiting Lecturer, Institute for Israeli Art at the Academic College of Tel Aviv-Yafo, Tel Aviv
Samostalne izložbe
2019 “Confessions”, Inta Hotel Gallery, Tel-Aviv, Israel
2018 “Body Following Spirit”, Rosenfeld Gallery, Tel-Aviv, Israel
2018 “Repeat After Me”, Umm El Fahem Gallery, Umm al-Fahm, Israel
2016 “Following No Mythologies”, Rosenfeld Gallery, Tel-Aviv, Israel
Grupne izložbe
2020 “Bodyscapes”, The Israel Museum, Jerusalem, Israel
2020 “Best Interest”, Koresh14, Jerusalem, Israel
2019 “Time Construction”, Jerusalem Boulevarder,Tel Aviv, Israel
2019 “Love in the Time of Social Media”, Londohome, Bucharest, Romania
2019 “Nurse, Nurse”, Manofim Festival Main Exhibition, Jeursalem, Israel
2019 “Family Stories”, Kunstmuseum Bochum, Bochum, Germany
2019 “Drop Dead Funny”, The Brno House of Arts, Brno, Czech Republic
2019 “Spiritualism”, Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv, Israel
2019 “Illuminations”, Yeltsin Center Yekaterinburg, Yekaterinburg, Russia
2019 “Heights”, Binyamin Gallery, Tel Aviv, Israel
2019 “Illuminations”,Yeltsin Center Yekaterinburg, Yekaterinburg, Russia
2019 “Proud To Present”, Beit Romano, Tel Aviv, Israel
2019 “Out of The Box”, Street Gallery of Old Jaffa, Jaffa, Israel
2019 “Fake News – Fake Truth”, Haifa Museum of Art, Haifa, Israel
2019 “Drywall”, Binyamin Gallery, Tel Aviv, Israel
2019 “Love in the Time of Social Media”, Kunstraum Waldhaus, Zürich, Switzerland
2019 “Personal Expressions”, Mormon University, Jerusalem, Israel
2019 “Illuminations”, Smena Gallery, Kazan, Russia
2018 “Locally”, Modi’in Artist's House, Modi’in, Israel
2018 “Illuminations”, Triumph Gallery, Moscow, Russia
2018 “Plaster 6”, Minus 1 Gallery, Tel Aviv, Israel
2018 “Outside the Mold”, Hangar 26, Tel Aviv, Israel
2018 “Corridor discourse”, Pasáž, Tel Aviv, Israel
2018 “Seven Rituals to Change the Mood”, Hayarkon 19 Gallery, Tel Aviv, Israel
2018 “Looper”, Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv, Israel
2018 “Shopping”, Haifa Museum of Art, Haifa, Israel
2018 “Pyramid Platform”. Pyramida Center for Contemporary Art, Haifa, Israel
2018 “I to Eye”, The Israel Museum, Jerusalem, Israel
2018 “Into The Bush”, Office in Tel Aviv Gallery, Tel Aviv, Israel
2018 “ShowReal”, The Photography Gallery of Bezalel Academy, Jerusalem, Israel
2018 “P=0.5”, The Social Gallery, Musrara Mix #18, Jerusalem, Israel
2018 “30x5x5”, Teder, Tel Aviv, Israel
2018 “70/70/70”, The Santa Barbara Center for Art, California, USA
2018 “Hide and Seek”, The Israel Museum, Jerusalem, Israel
2018 “Mixed Chromosome”, MOM ART SPACE, Hamburg, Germany
2017 “Current Affairs”, Tel Aviv Museum, Tel Aviv, Israel
2017 “Masterpiss”, Janco Dada Museum, Ein Hod, Israel
2017 “Yerucham”, ZUMU Museum, Yerucham, Israel
2017 “VOID”, Veinti4/Siete Galería, San José, Costa Rica
2017 “MFA Graduate Show”, Bezalel Academy of Art & Design, Tel Aviv, Israel
2017 “Fresh Paint 9”, The Young Israeli Art Fair, Tel Aviv, Israel
2017 “Aiming for Touch”, P8 Gallery, Tel Aviv, Israel
2017 “The Kids Are All Right”, Oranim College, Tivon, Israel
2016 “Summer 2016”, Rosenfeld Gallery, Tel Aviv, Israel
2016 “Pride”, Under1000 Gallery, Tel-Aviv, Israel
2016 “Center of Gravity”, The Djanogly Visual Arts Center, Jerusalem, Israel
2015 “NY Art Book Fair”, Sternthal Booth, MoMa PS1, New York, USA
2015 “Voice of the Word”, HaZira. Jerusalem, Israel
2015 “Danalouge”. Warehouse 2, Jaffa Port. Tel Aviv, Israel
2015 “BFA Graduate show”. Bezalel Academy, Jerusalem, Israel
2015 “Touch Me Baby”. Warehouse 2, Jaffa Port. Tel Aviv, Israel
2015 “Correspondences”. Gershman Hall Gallery. Philadelphia, USA
2015 “Wire Tapping”. Barbur Gallery. Jerusalem, Israel
2015 “Exchange Exhibition”. International Gallery, University of the Arts, Philadelphia, USA
2015 “Memorial to the Goyim”. Hanina Gallery. Tel Aviv, Israel
Projekcije filmskih festivala
2018 ART in Oost, QRU Amsterdam, Netherlands
2018 Bucharest International Experimental Film Festival BIEFF 2018, Bucharest, Romania
2017 15th Tabor Film Festival, Dvor Veliki Tabor, Croatia
2017 63rd International Short Film Festival Oberhausen, Oberhausen, Germany
2017 Street film festival, Tel Aviv, Israel
2016 Jerusalem Film Festival, Jerusalem, Israel
Razgovori i konferencije o umjetnicima
2019 Artist Talk, The Garagd Design, Jerusalem, Israel
2018 Panel Discussion, “Current Affairs” with Doron Rabina, Tel Aviv Museum of Art, Israel
2018 Artist Talk, Thelma-Yellin High School of Art, Givatayim, Israel
2017 Artist Talk, Hamidrasha Art School, Beit Berl College, Israel
2017 No Place Like Home Symposium, The Israel Museum, Jerusalem, Israel
2017 Artist Talk, Video Art Series, The Basis Art School, Herzliya, Israel
Nagrade i dotacije
2020 Young Video Artist Award, Ministry of Science Culture and Sport, Jerusalem
2020 Artport Residency Program Grant, Tel Aviv
2019 La Maison Residency, France
2019 Artis Grant Program, Residency Grant
2019 Ostrovsky Family Fund, Video Grant
2018 The Yehoshua Rabinovich Foundatione Art School, Tel Aviv, Israel
2019 Artist Talk, Bezalel Academy of Art an for the Arts
2018 The Pais Council for Culture and Art, Exhibition Catalogue Grant
2018 Special Mention of the Jury Award, Bucharest International Experimental Film Festival
2017 The Pais Council for Culture and Art, Exhibition Grant
2017 Academic Excellence Award, MFA program, Bezalel Academy of Art and Design
2015 10X10 Prize for Academic Excellence, Bezalel Academy of Art and Design
2012 Revital Serri Z.L. Award, Excellence scholarship, Bezalel Academy of Art and Design
Umjetničke rezidencije
2019 La Maison in Bourgogne, France
2019 Jerusalem Print Workshop, Jerusalem, Israel
Zbirke
Tel Aviv Museum Collection
Haaretz Collection
Janco Dada Museum Collection
Electra Company Collection
Private Collection
_______________
Izložba je organizirana uz potporu Ministarstva kulture, Zaklade Kultura nova, Grada Splita i medijskih pokrovitelja Dalmatinski portal i Radio Sunce.
HŽPP će svima koji žele doći u Split razgledati izložbu osigurati 40% popusta na povratne karte vlakom.
HULU Split – Hrvatska udruga likovnih umjetnika
Obala hrvatskog narodnog preporoda 24 / I
21000 Split
Centar za kulturu i cjeloživotno obrazovanje Zlatna vrata
Dioklecijanova 7
21000 Split
+38521361524
info@zlatnavrata.hr
Galerija Zlatna vrata
Dioklecijanova 7
radno vrijeme:
ponedjeljak-subota 10:00-13:00 i 18:00-21:00