ANĐEO UNIŠTENJA

50 GODINA KINOTEKE
El ángel exterminador, 1962. Luis Buñuel, 95 min. ME
Scenarij: Luis Buñuel prema priči Luisa Buñuela i Luisa Alcoriza
Uloge: Silvia Pinal, Enrique Rambal
Kombinacija nadrealizma, crnog humora i društvene satire na račun buržoazije je film učinila jednim od najpopularnijih i najcitiranijih ostvarenja Buñuelovog opusa. Film je završio na crnoj listi i ekstremnih desničara i ekstremnih ljevičara širom svijeta zato što je uvijek uspijevao isprovocirati zatucane tipove i neslobodne režime.
Skupina buržuja iz Mexico Cityja pozvana je na večeru u dvorac Nóbile, nakon što je prisustvovala operi. Tijekom svečane večere posluga nestaje, a na kraju večere gosti shvate da ne mogu napustiti sobu iz potpuno nepoznatog, tajanstvenog razloga. Kako dani odmiču, hrane i pića postaju oskudni, domaćini i gosti se razbole, smeće se nakuplja i oni spavaju gdje god mogu. Lijepo ponašanje i srdačnost malo po malo se gube i buržuji se ponašaju kao autentični divljaci.
Ono što je Buñuela zanimalo jest mogućnost filma katastrofe (nešto poput Splava Meduze iz Gericaulta), samo u luksuzu istančanog aristokratskog ponašanja koji se kreće ka najponižavajućim granicama degradacije. Ali i neobjašnjivost nesreće, borba protiv nepoznate i opasne zapreke.
Gosti na večeri predstavljaju vladajuću klasu u Francovoj Španjolskoj. Postavili su sebi svečani stol pobjedivši radnike u španjolskom građanskom ratu, i nikad se ne prestaju gostiti zarobljeni u vlastitoj, građanskoj slijepoj ulici. Sve više ogorčeni na to što su isključeni iz vanjskog svijeta, postaju rastu podli i nemirni; otkrivaju se njihove najgore tendencije. (Roger Ebert)
U “Andaluzijskom psu“ britva je rasijecala očnu jabučicu. S (is)tom britvom Bunuel je u “Anđelu uništenja“ rasjekao buržujske oči pune pohlepe.(Marko Njegić, SD)
Mnogi tvrde da sam surov i izopačen, a upravo je obrnuto. Ja ismijavam fetiše, koji prouzrokuju surovost i izopačenost. Kada sam bio mlad francuski nadrealizam bio je najnasiIniji umjetnički pokret u svijetu. Koristili smo se nasiljem kao oružjem protiv sistema. Danas je samo društvo postalo toliko nasilno da je neumjesno koristiti nasilje kao umjetnički izraz. Zato se sve češće služim humorom. Politički ili didaktički film me ne interesira. Danas u ovoj zbrci ideologija ja sam skoro potpuno izgubio iluzije, a na osnovu iskustva ne mogu imati povjerenja u nove političke sisteme. Mislim da se demografska eksplozija nalazi u osnovi svih modernih katastrofa. (Luis Buñuel)
https://www.imdb.com/title/tt0056732/?ref_=nm_flmg_wr_17