POSLJEDNJI ČOVJEK
50 GODINA KINOTEKE
Der letzte Mann, 1924. F.W. Murnau, 87 min. DE
Scenarij: Carl Mayer
Uloge: Emil Jannings, Maly Delschaft, Max Hiller, Emilie Kurz, Hans Unterkircher, Georg John, Hermann Vallentin, Olaf Storm, Emmy Wyda
"Posljednji čovjek" priča je o osobnoj tragediji: portir hotela degradacijom gubi identitet i prestiž, a zatim ga društvo nemilosrdno ponižava.
"Posljednji čovjek" snimljen je gotovo u potpunosti bez titlova, što ga čini prvim nijemim filmom u kojem je to uspješno provedeno. To je s jedne strane posljedica impresivne izvedbe Emila Janningsa, a s druge strane tehničke virtuoznosti filma: kamera Karla Freunda kreće se "oslobođena" po sobama i vizualizira - tako snažna subjektivizacija pogleda kamere nikad prije nije postojala u njemačkim nijemim filmovima. (Murnau Stiftung)
Radnja prati reakciju glavnog protagonista na tragičan gubitak prestižnog posla i uniforme s kojom se nekada tako ponosio. Murnau postavlja priču tako živopisno da se može pratiti i bez međunaslova. Ekstremne perspektive, efekti sjena i kazališni pokreti smatraju se karakteristikama ekspresionizma. Potpuno su nove višestruke ekspozicije, a prije svega "pokretna kamera" koja zumira i pomiče, pomiče i kruži. Radost eksperimentiranja nije sama sebi svrha, već se koristi za razradu i dramatiziranje psihološkog razvoja. "Posljednji čovjek" prekretnica je u povijesti kinematografije i smatra se vrhuncem njemačkog nijemog filma. (www.dieterwunderlich.de)
U izvanrednoj Murnauovoj drami, pokretna kamera uspijeva stvoriti uvjerljive sekvence koje zahtijevaju vrlo oskudne međunaslove kako bi ostali procesi bili jasni. Pozitivan kraj nametnut je Murnauu; a on ga je odradio s (namjernim) ironičnim pretjerivanjem. (Lexikon des internationalen Films)
Gotovo savršen film. (Alfred Hitchcock)
„Der letzte Mann“ definitivno je uspostavio film kao neovisni medij izražavanja. Sve što se imalo reći, u potpunosti je rečeno kamerom. Ovo je filmska fantastika u svom najčišćem obliku. (Paul Rotha, britanski redatelj dokumentarnih filmova, povjesničar i kritičar)
Najmanje senzacionalan i zasigurno najvažniji od Murnauovih filmova. Dao je kameri novu dominaciju, novu slobodu. Utjecao je na budućnost filmske fotografije. (Caroline Alice Lejeune, spisateljica, prva Britanka koja se bavila filmskom kritikom)
https://www.imdb.com/title/tt0015064/?ref_=nv_sr_srsg_3