KINOTEKA NA BAČVICAMA: TREĆI ČOVJEK
The Third Man, 1949. Carol Reed, 104 min. UK/US
Scenarij: Graham Greene
Uloge: Joseph Cotten, Alida Valli, Orson Welles, Trevor Howard, Bernard Lee, Paul Hörbiger, Ernst Deutsch, Siegfried Breuer, Erich Ponto
Don't be so gloomy. After all, it's not that awful. Like the fella says, in Italy for 30 years under the Borgias they had warfare, terror, murder, and bloodshed, but they produced Michelangelo, Leonardo da Vinci, and the Renaissance. In Switzerland they had brotherly love - they had 500 years of democracy and peace, and what did that produce? The cuckoo clock. So long, Holly. (Harry Lime)
Smješten u poslijeratnom Beču, "Treći čovjek" nosi na svojim plećima Joseph Cotten kao Holly Martins, pisac pulp vesterna, koji dolazi bez novca kao gost svog prijatelja iz djetinjstva, Harryja Limea. Nakon što sazna da mu je prijatelj mrtav, Martins razvija teoriju zavjere pošto spozna da je "treći čovjek" prisutan u trenutku Harryjeve smrti...
Jedinstveni klasik. (Peter Bradshaw / Guardian)
Neosporno, remek-djelo kinematografije, a može se pohvaliti ikonskim izvedbama Josepha Cottena i Orsona Wellesa. (konsenzus kritičara / rotten tomatoes)
Najistaknutiji film noir svih vremena. (Mark Johnson / Awards Daily)
Često ga se opisuje kao najbolji film britanske produkcije ikada snimljen, a to je ... podcjenjivanje... on pripada popisu 10 najboljih filmova svih vremena. (Cameron Meier / MeierMovies.com)
U ovom trenutku, svaka osoba koja sebe naziva cinefilom, a još nije pogledala fenomenalni „Treći čovjek“ Carola Reeda , treba smjesta prestati čitati ovu recenziju, izdvojiti dva sata i ispraviti ovu grešku. (www.pastemagazine.com)
Od svih filmova koje sam gledao, ovaj najpotpunije utjelovljuje romantiku odlaska u kino. (Roger Ebert / Chicago Sun Times)
Izvanredna je i Alida Valli, rođena Puljanka, čija pomalo egzotična ljepota daje dodatnu notu neobičnosti ovom ekstraordinarnom ostvarenju čija je antologijska završna scena svakako jedan od najboljih svršetaka u povijesti filma. (Damir Radić / HFS)
Skladan spoj značajki više žanrova: psihološkog detekcijskog filma, političkog špijunskog trilera te melodrame i akcijskog filma, istodobno je djelo sociološke, psihološke i političke analize te sugestivnog ugođaja i akcije koji zajedno služe da bi izrazili kaotičnu psihozu poratne krize i deziluzioniranosti, ali i potrebu za čvrstim moralnim uporištima. Film je i jedinstven primjer skladne kreativne suradnje niza vrhunskih stvaralaca (i stoga djelo iznimne retoričke siline) pod znalačkim Reedovim ravnanjem – producenta, scenarista (Greene je poslije po scenariju napisao roman), snimatelja (Krasker je za kontrastnu fotografiju dobio Oscara, a potaknuo je i modu kosih kadrova), glumačke ekipe, a i dotad nepoznatog skladatelja A. Karasa, čiji se pristup filmskoj glazbi, s lajtmotivom na citri, počeo oponašati. I sam naslov postao je dio svakidašnjega govora (kao oznaka za nepoznatu, enigmatsku osobu). Dobitnik glavne nagrade u Cannesu, proglašen 1995. najuspjelijim britanskim filmom svih vremena, vrhunac je stvaralaštva C. Reeda, a i poleta britanskog filma nakon II. svj. rata. (Ante Peterlić / HFL)
U Britaniji je to triler o prijateljstvu i izdaji. U Beču je to tragedija o problematičnom odnosu Austrije s prošlošću. (William Cook / The Spectator)
Međutim, mislim da je važno napomenuti da bi izgled „Trećeg čovjeka“ — i, zapravo, cijelog filma — bio nezamisliv bez „Građanina Kanea“, „Stranca“ i „Dame iz Šangaja“, koje je sve Orson snimio 40-ih, a sve to prethodilo je "Trećem čovjeku". Mislim da je na Carola Reeda definitivno utjecao Orson Welles, redatelj, iz filmova koje je snimio. (redatelj Peter Bogdanovich)
Poput svih važnih umjetničkih djela, „Treći čovjek“ odbija ostarjeti. (Nenad Polimac / jutarnji.hr)
https://www.imdb.com/title/tt0041959/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_third%2520m