KINOTEKA NA BAČVICAMA: KINESKA ČETVRT
U sklopu projekta "Aktiviraj se i kreni" organiziraju se besplatne filmske projekcije u splitskoj Urbanoj anglomeraciji. S klasičnim programom najprije se gostuje u Solinu, zatim u Klisu, pa preko Kaštela natrag u Solin. Slijede i dvije projekcije u ljetnom kinu Bačvice, a od listopada, zadnje dvije srijede rezervirane su za ovaj program u Kinoteci Zlatna vrata.
KINOTEKA NA BAČVICAMA
Chinatown, 1974. Roman Polański
AUTORSKI TIM: Robert Evans (producent), Roman Polanski (redatelj), Robert Towne, Roman Polanski (scenarij), John A. Alonzo (fotografija), Sam O'Steen (montaža), Jerry Goldsmith (skladatelj), Richard Sylbert (scenografija), Hank Edds, Lee Harman (šminka)
ULOGE: Jack Nicholson (J. J. "Jake" Gittes), Faye Dunaway (Evelyn Cross Mulwray), John Huston (Noah Cross), Perry Lopez (Lou Escobar), John Hillerman (Russ Yelburton), Darrell Zwerling (Hollis I. Mulwray), Diane Ladd (Ida Sessions), Roy Jenson (Claude Mulvihill), Roman Polanski (Man with Knife), Burt Young (Curly), Joe Mantell (Lawrence Walsh)
Forget it Jake... It's Chinatown. (Lawrence Walsh)
Na vrata privatnog detektiva iz Los Angelesa, Jakea Gittesa, zakuca žena koja se predstavi kao gospođa Mulwray. Želi angažirati detektiva da istraži ljubavne afere njenog muža, inženjera Hollisa Mulwrayja. Jake ga prati, i fotografira ga s mladom djevojkom. Ubrzo nakon što je unajmljen, u njegovom se uredu pojavljuje prava gospođa Mulwray, Evelyn, i zaprijeti mu tužbom ako istog trenutka ne prestane s istragom. Stvari se dodatno zakompliciraju kad Hollisa nađu mrtvog. Jake, koji ne voli da od njega prave budalu, ustraje u daljnjem istraživanju dok se zastrašivanja i trupla gomilaju. To ga dovodi do tajkuna i glavnog negativca Noaha Crossa, te uvodi u katastrofu pohlepe, ubojstva i incesta na opasnim ulicama Los Angelesa tridesetih.
Koliko god bio potresan i ciničan kao desetljeće koje ga je proizvelo, ovaj noir klasik visoko „iznad vode“ drže briljantni scenarij Roberta Townea, mirna ruka redatelja Romana Polanskog i divne izvedbe Jacka Nicholsona i Faye Dunaway. (kritičarski konsenzus / rotten tomatoes)
Zanimljivo ostvarenje zasnovano na poetici, ugođaju i pripovjednim obrascima film noira, dojmljivo sugerira prošlost ugođajem prožetim fatalizmom i cinizmom. Tome pridonose glazba, fotografija s uporabom narančastoga filtera, scenografija te odmjereno maniristična gluma, a posebice je hvaljena i ritmična režija (npr. u prikazu uhođenja) s uočljivim elementima modernističkoga stila. Film je nominiran za 11 Oscara, a nagrađen je samo scenarist R. Towne. (HFL)
Faye Dunaway, čija neurastenična pojava nije nikad bila bolje iskorištena, hladna je, elegantna Evelyn, čiji biljeg od rođenja - „greška u zjenici" - predstavlja srce tame ovog filma. Ona je predstavljena kao femme fatale iz visoke klase i doista njeni motivi pojačavaju prijetnju i opasnost dok i njena anksioznost i njena blještava scena zavođenja nisu najednom obasjani drugim svjetlom nakon najšokantnijeg od svih otkrića u „Kineskoj četvrti“. Ali još uvijek je to Nicholsonova predstava, a njegov fatalistički čar karizmu ciničnog, zajedljivog, impulzivnog poštenog njuškala ne kvari ni to što najveći dio vremena nosi flaster na nosu. (Aniko Imre / 1001 film koji morate pogledati prije nego umrete)
Kao fan noir filmova, često stičem odbojnost prema novijim realizacijama koje uporno pokušavaju zamijeniti inteligenciju i napetu atmosferu s golotinjom i oštrim jezikom. Zaista je žalosno gledati kako se tim jefitnim trikovima pokušava zamijeniti fantastičan i uvek prepoznatljiv stil iz četrdesetih i pedesetih godina prošlog stoljeća. Takav slučaj nije sa “Chinatown”, svaki detalj izvanredno funkcionira i predstavlja hommage najboljim godinama žanra, zaista dostojna prezentacija, čak je i materijal i ton mračniji nego što bi bilo dozvoljeno u tim godinama. Ovaj film nije samo kopija stila i formule filmova iz nekog drugog (boljeg) doba, on sadrži i svoju originalnu notu, koju inteligentno sprovodi kroz koncept misterioznog detektivskog žanra. (kakavfilm.com)
U drugoj polovici 60-ih godina mladi pisac Robert Towne u Hollywoodu je dobio svojevrsnu titulu "liječnika za scenarije", odnosno upravo je on pozivan kako bi doradio i dotjerao scenarije za brojne filmove. Tako mu je 1971. godine ponuđeno da napiše scenarij po slavnom Fitzgeraldovom "Velikom Gatsbyju", no on je ponudu vrijednu 175 tisuća dolara odbio te je od producenata tražio sedam puta manje, odnosno 25 tisuća dolara za razvoj svoje priče, priče kojoj je već tada dao radni naziv "Kineska četvrt". Priču je Towne smjestio u 1937. godinu, a u njeno središte smjestio je borbu za vjerojatno najosnoviji resurs - vodu i to u Los Angelesu, tada gradu u razvoju. Osnovna premisa ovdje je borba za javno dobro nasuprot pohlepe privatnika, a između dvije vatre nađe se privatni istražitelj Jake Gittes, koji razotkriva malverzacije bogatih oligarha i pionira razvoja Los Angelesa, te njihovu mrežu korupcije, prijevara i ubojstava. Još dok je pisao scenarij, Towne je u ulozi inspektora zamislio Jacka Nicholsona, a upravo preko Nicholsona scenarija se dokopao Polanski. U ovaj neo-noir Polanski je unio i evropskog štiha te je ponajprije zbog toga „Kineska četvrt“ prilično mračna i cinična, čemu je sigurno doprinijela i činjenica što sam Polanski i nije bio pretjerano oduševljen činjenicom da se po prvi puta mora vratiti u Los Angeles nakon što mu je "Obitelj" Charlesa Mansona ubila suprugu Sharon Tate. (gambee82.blogspot.com)
Napomena 1: Film je inspiriran stvarnim događajima u vrijeme razmirica oko prava na vodu, kada se na početku 20. stoljeća u južnoj Kaliforniji pojavilo niz sporova o vodi i kad je Los Angeles osigurao prava na vodu u dolini Owens.
Napomena 2: Snimio se nastavak, 1990. „Dva Jakea“, koji je napisao Towne, a režirao sam Nicholson. I taj je film dobro odglumljen, kompliciran i uglađen, ali mu nedostaje čarolije koja bi sve to ujedinila.
https://www.imdb.com/title/tt0071315/?ref_=fn_al_tt_1