DAN ŽENA: THELMA & LOUISE

30th Anniversary: Thelma & Louise, 1991.

30th Anniversary: Thelma & Louise, 1991. Ridley Scott, 130 min. US
Scenarij:
Calie Khouri
Uloge: Susan Sarandon, Geena Davis, Michael Madsen, Harvey Keitel, Brad Pitt, Christopher McDonald
   Thelma i Louise dvije su obične žene nezadovoljne svojim životima, točnije muškarcima koji ih okružuju. U jednom se trenutku odlučuju iskoračiti iz mučne svakodnevnice odlazeći na vikend koji će zauvijek promijeniti njihove živote pošto barem jednom u životu žele doživjeti nešto drugo. Ono što je počelo kao ugodan provod, pretvara se u borbu za opstanak u muškom svijetu dominacije i nasilja. Od trenutka kada upotrijebe pištolj – obrana od silovanja – nađu se na putu s kojeg nema povratka…
   Tridesetogodišnjica izvrsnog filma koji nikad nije igrao u hrvatskim kinima (!?). Sam Ridley Scott opisivao ga je svojevremeno kao definitivni feministički film iza kojeg se nema što reći. Možda je to istina ukoliko je riječ o ženskoj samokontroli, ali to se ne može reći za njih dvije. U njihovim životima sve je do jednog trenutka kontrolirao muškarac, vukući sve konce. Problem nastaje i nakon njihovog bijega, jer je Scott (i Oscarom nagrađena scenaristica Callie Khouri) sasvim određen: onog trenutka kada su se samovoljno odmakle od kućnog praga, to moraju i platiti
   Filmovi su nasilni, one (žene) nisu! Tako su stajale stvari u kinima još od 60-tih kada na čelu kino blagajni u pravilu stoji macho muškarac. "Nježni spol" izguran je u stranu, gubeći snagu i dopadljivost, a kada bi bile prihvaćene u trend nasilja na filmu, redovito bi to i zažalile... Devedesete donose promjene, promovira se novi tip žena: samosvjesnih, žestokih, sposobnih, seksualno slobodnih, pametnih, zlih i ponekad ubojstvenih. Machizam nije samo privilegija muškaraca, to su potvrdile Sigourney Weaver u "Alien" serijalu, Linda Hamilton u "Terminatoru 2", Anne Parrilaud u "Nikiti", te svakako naše junakinje. Međutim, iznad svega stoji njihova samostalnost, ratobornost i besramnost -  spremnost odgovora na sve izazove. I od svih junakinja devedesetih upravo je najveće uživanje pružila turneja oko Amerike legendarne domaćice Thelme i frustrirane kuharice Louise. Za sve što su učinile vidljivo je kako je to samo ono što je muškarcima oduvijek bilo dozvoljeno - ubijanje nasilnika, pljačka banke, obračuni sa grubijanima - što samo pokazuje koliko su bile potrebne. Thelma & Louise definitivno su raščistile stare dileme i raskinule sa dosadašnjom tradicijom. Bježeći od svojih partnera, koji su sasvim sigurno anti muškarci (ne samo zbog toga što one to tvrde), samo su jedne od pesimistkinja u trenutnom bijegu od stvarnosti. Ulazeći  u ”avanturu veću od života” dovedene su do samog ruba, izabirući jedini mogući izlaz: nastaviti dalje… (Vladimir Županović)

   Sudeći prema brojnim ženama svih generacija koje su se tako snažno poistovjetile s Thelmom i Louise, još uvijek postoji snažna potreba za svim osnovnim elementima ovakvih klasičnih filmova pobune protiv društva, no ovoga puta pod uvjetima koje postavljaju žene. (Roger Ebert / Chicago Sun Times)
   Otkriva nam (ranije) neiskorišteni talent gospodina Scotta za živopisne američke slike, bez obzira na njegove engleske korijene. Režira buddy-buddy film s takvom svježinom i snagom da žanr čini potpuno novim. Također, film nam otkriva neočekivane resurse obje zvijezde, Susan Sarandon i Geene Davis, koje su savršeni naslovni par. (Janet Maslin / The New York Times)
   Beskompromisno potvrđivanje ženskih iskustava. (B. Ruby Rich, filmska kritičarka te profesor emeritus / Film & Digital Media, Santa Cruz)
   Neofeministički road film. (Kenneth Turan / The Washington Post)
   Film predstavlja napad na konvencionalne obrasce šovinističkog, muškog ponašanja prema ženama. (Jessica Enevold, u tekstu „Daughters of Thelma and Louise: New? Aesthetics of the Road“ za sveučilište Lund)
   Protivim se karakterizaciji filma kao feminističkog - više je zaokupljen osvetom i nasiljem nego feminističkim vrijednostima. (Sheila Benson / Los Angeles Times)

  U članku magazina The Atlantic, u spomen na 20. godišnjicu filma 2011. godine, Raina Lipsitz nazvala ga je "posljednjim velikim filmom o ženama".
https://www.imdb.com/title/tt0103074/?ref_=fn_al_tt_1

ŠKOLSKA KINOTEKA

KALENDAR DOGAĐANJA